• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tweede waarde in geneste tabel wordt gezien als wat-als-onwaar, wat doe ik fout?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Miepiemo

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2018
Berichten
5
Beste allen,

Allereerst excuses als dit topic al een keer ter sprake is gekomen. Ik kan het echter niet terug vinden, of in elk geval niet zo dat ik het bij mijn formule kan toepassen.

Mijn probleem: Ik heb een vrij ingewikkelde geneste formule gecreëerd.
Los werken de formules allemaal goed, maar als ik ze samenvoeg loop ik toch tegen een probleem aan: de tweede ALS berekening (welke op zich WAAR is) wordt gezien als de wat-als-onwaar waarde in de grote, overkoepelende ALS formule. Hierdoor wordt de waarde van de eerste ALS formule gegeven, in plaats van de waarde van de tweede ALS formule. Daarna pakt ie de rest van de ALS formules wel gewoon weer op.

De formule is:
=ALS(EN(OF(B11="11";B11="31");(OF(D11<100;D11>199)));uitrekenblad!$Y$3;ALS(EN(OF(B11="11";B11="31");(OF(D11>100;D11<199)));uitrekenblad!$Y$4;ALS(OF(B11="16";B11="36");uitrekenblad!$Y$5;ALS(B11="33";uitrekenblad!$Y$6;ALS(EN(B11="13";(NIET(C11="13BRA")));uitrekenblad!$Y$7;ALS(C11="13BRA";uitrekenblad!$Y$8;""))))))

Wat doe ik fout?

Ik heb al geprobeerd om haakjes toe te voegen of te verwijderen, maar dit resulteert keer op keer in fouten waardoor de formule helemaal niet meer werkt.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
voorbeeldbestandje zou makkelijk zijn!
 
maak er in kolom D eens dit van, want je probeert getallen te vergelijken, maar door de functie RECHTS is dit feitelijk tekst.

PHP:
=RECHTS(A4;3)*1
 
Laatst bewerkt:
Wellicht wel handig om ook even aan te geven bij welke ingevulde waarden het fout gaat en welke uitkomst je daar dan wel had willen zien.

:eek: Sorry, ja, natuurlijk.

Om het zo makkelijk mogelijk uit te leggen heb ik de formules die in de kolom HS code in rode tekst staan samengevoegd als een geneste ALS formule in de gele cel, waarbij ik de volgorde aan heb gehouden naar beneden zoals het in het rood staat.
Zoals je in de kolom HS codes bij de zwarte tekst kan zien pakt ie in de tweede cel vanaf boven de verkeerde HS code. Dat is dus fout, maar komt omdat ie de tweede formule in de geneste formule als wat-als-onwaar-waarde pakt i.p.v. alle formules als wat-als-waar-waarde als ik de ALS formule bekijk in de functieargumenten pop-up.

Vanaf de formule gezien: groen is goed en werkt goed, Rood is an sich wel goed, maar werkt in de gehele formule dus niet goed.

=ALS(EN(OF(B11="11";B11="31");(OF(D11<100;D11>199)));uitrekenblad!$Y$3;ALS(EN(OF(B11="11";B11="31"); (OF(D11>100;D11<199)));uitrekenblad!$Y$4;ALS(OF(B11="16";B11="36");uitrekenblad!$Y$5;ALS(B11="33";uitrekenblad!$Y$6;ALS(EN(B11="13";(NIET(C11="13BRA")));uitrekenblad!$Y$7;ALS(C11="13BRA";uitrekenblad! $Y$8;""))))))

Om het makkelijk te maken: dit is in gewone nederlandse taal uitgeschreven wat ik wil per aparte formule, en dat dan gecombineerd:
- SP (bepaalde waarde herkenbaar aan waarde in A kolom) begint met 11 of 31 (staat in B kolom) EN eindigt lager dan 99 OF hoger dan 200 (waarde in D kolom). Als dit klopt hoort hierbij de waarde die staat in cel Y3 van blad "uitrekenblad".
- KN (bepaalde waarde herkenbaar aan waarde in A kolom) begint met 11 of 31 (staat in B kolom) EN eindigd hoger dan 100 OF lager dan 199 (waarde in D kolom). Als dit klopt hoort hierbij de waarde die staat in cel Y4 van blad "uitrekenblad".
- Sets (bepaalde waarde herkenbaar aan waarde in A kolom) begint met 16 of 36 (staat in B kolom). Als dit klopt hoort hierbij de waarde die staat in cel Y5 van blad "uitrekenblad".
- Alu (bepaalde waarde herkenbaar aan waarde in A kolom) begint met 33 (staat in B kolom). Als dit klopt hoort hierbij de waarde die staat in cel Y6 van blad "uitrekenblad".
- RVS (bepaalde waarde herkenbaar aan waarde in A kolom) begint met 13 (staat in B kolom) maar NIET met 13BRA (waarde in C kolom). Als dit klopt hoort hierbij de waarde die staat in cel Y van blad "uitrekenblad".
- Braad (bepaalde waarde herkenbaar aan waarde in A kolom) begint met 13BRA (staat in C kolom). Als dit klopt hoort hierbij de waarde die staat in cel Y8 van blad "uitrekenblad".

Ik wil dus in principe aan de hand van het artikelnummer de juiste HS code in de kolom HS krijgen.

Ik hoop dat het zo duidelijk is? :confused::)
 
De tweede OF binnen je EN omgeef je met haakjes, maar dat hoeft niet!
 
Even een "Lucky shot" op een complexe formule

probeer van OF(D11>100;D11<199) eens EN(D11>100;D11<199) te maken.
als ik de formule goed lees wil je namelijk alleen de waarden tussen 100 en 199 vangen in dit deel
 
Alle opties werken wel gelukkig :D :thumb: echter...

maak er in kolom D eens dit van, want je probeert getallen te vergelijken, maar door de functie RECHTS is dit feitelijk tekst.

PHP:
=RECHTS(A4;3)*1

zorgt er nu voor dat er in de kolommen D en HS codes #WAARDE wordt weergegeven als er in kolom A niets ingevuld staat.
En dat vind ik - heel neurotisch - zo vreselijk lelijk.
Kunnen we dat ook nog oplossen?
 
zo dan:


PHP:
=ALS(A4<>"";RECHTS(A4;3)*1;"")
 
Helemaal super allemaal, het werkt als een zonnetje nu!

Super bedankt, bij deze sluit ik dit topic!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan