• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Complexe uitdaging

Status
Niet open voor verdere reacties.

BeNL

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2007
Berichten
194
Goedemiddag beste mede-excellers,

Ik zal er maar niet omheen draaien; ik heb geen specifieke vraag, maar meer een eindresultaat wat ik voor ogen heb.
In de bijlage heb ik 1 en ander geprobeerd uit te leggen, maar kan me voorstellen dat het erg complex kan lijken.
Schroom in dat geval uiteraard niet om alle vragen te stellen die naar boven komen.

In het eerste tabblad staan bepaalde combinaties die gesorteerd zijn op kolom A (de moeder). In kolom G staat de vader die bij deze combinatie hoort (kan meermaals aan verschillende moeders gekoppeld zijn). Het hele idee is om selecties te maken van een bepaald aantal (J1) unieke, opeenvolgende vaders. Er mogen verder niet meerdere "groepen" in 1 selectie zitten (in tabblad nieuw bv. TVC, TKL). Als de selectie is gemaakt, dan moet de lijst weer gesorteerd worden op kolom A.

Concrete vraag is een richting om de selecties en sorteringen automatisch te krijgen.

Mijn kennis van excel is redelijk, maar heb zelf geen idee of richting hoe ik tot het resultaat kan komen.
Elk voorzetje, mogelijk toepasbare formules, maar ook elke vorm van kritiek is welkom. :)



Met vriendelijke groeten,
Ben
 

Bijlagen

  • Vaderprobeersel.xlsx
    90,9 KB · Weergaven: 134
Laatst bewerkt:
In welk eugenetica kader past dit ?
 
@ snb, geen enge gedachtes nu...alleen mooie plantjes voor in de vensterbank :)
 
Ook ik als helper wil graag weten waarvoor mijn suggesties kunnen worden ingezet. :)
 
een probeersel via een draaitabel
 

Bijlagen

  • Vaderprobeersel.xlsx
    151 KB · Weergaven: 84
@snb, wij hebben een klein veredelingsbedrijf wat zich toelegt op het veredelen (beter maken) van planten. Door middel van 2 lijnen met elkaar te kruisen (de combinaties) proberen wij nieuwe rassen te creëren met bijvoorbeeld een langere houdbaarheid, mooiere kleuren of een betere weerbaarheid tegen ziektes.

@cow18, megabedankt voor je pivot, ziet er zeer netjes uit! Echter is mijn doel om een selectie te maken van een aantal vaders (in dit geval I1=20).
Als de selectie is gemaakt, moeten deze gesorteerd worden op de moeders (H of I in de draaitabel). Extra moeilijkheid is dat een selectie nooit 2 groepen mag bevatten. Nu zit ik zelf wel een beetje te pielen naast de draaitabel met diverse if/countif formules, maar realiseer me dat het waarschijnlijk niet mogelijk is zonder een macro o.i.d..

Gr. Ben
 
Laatst bewerkt:
Ik lees het 6 keer en ik snap er niets van.

De unieke vaders staan in de draaitabel in kolom B.

Ik neem de eerste 20 van die unieke vaders in kolom B van de draaitabel, en dan ?
 
Hoi snb,

Ik ga m'n best doen de situatie uit te leggen (in de hoop dat het duidelijker wordt, dat is nog even afwachten natuurlijk..).

Het stuifmeel van de vaders wordt op numerieke volgorde verzameld per groep (max 20 unieke vaders in een doos, niet meerdere groepen in een doos, en zichtbaar in de draaitabel in kolom B). In het warenhuis staan de moederlijnen ook op numerieke volgorde (dat is maar 1 groep, in dit geval TQR, kolom C). Het stuifmeel van de vaders wordt op verschillende moeders toegepast; dit is te zien in kolom C. Er wordt momenteel bestoven op volgorde van moeders, deze lijst is te zien in tabblad "huidig". Deze situatie betekent echter wel dat het stuifmeel uit diverse dozen moet komen, dit zorgt er voor dat er heel veel gelopen moet worden om de juiste doos te vinden (die dan ook weer vaak in gebruik is door een andere persoon).

Als ik de kruisingslijst zou sorteren op vaders dan creëer je een situatie dat er ook veel gelopen moet worden (bij elke nieuwe vaderlijn weer van voor naar achter beginnen in het warenhuis, deze is duizenden vierkante meters groot).

Wat ik hoop te realiseren is dat ik elke persoon 1 (20) of 2 (40) dozen (bij voorkeur flexibel te bepalen) met vader-stuifmeel mee kan geven, en dat ze een kruisingslijst mee krijgen die voor die 20 of 40 vaders weer gesorteerd is op de moederlijn, zodat ze wel op volgorde kunnen werken. Een voorbeeld hiervan staat in het bestand in tabblad "nieuw".

Hopelijk is het zo wat duidelijker. Zo niet, dan hoor ik het graag.

Dank voor het meedenken!
Ben
 
Laatst bewerkt:
Ben, waarom maak je er geen vierkante matrix van?
met bvb de vaders horizontaal en de moeders verticaal
 
Hoi Sylvester,

Een vierkante matrix is een nieuw fenomeen voor mij. Op het forum kan ik ook maar enkele resultaten vinden met deze termen.

18TKL0001 18TKL0002 18TKL0003 18TKL0005 18TKL0004

18TQR0045-1 18TQR0045-5 18TQR0045-6 18TQR0046-1 18TQR0092-3
18TQR0137-3 18TQR0137-4 18TQR0137-5
18TQR0184-98 18TQR0185-1 18TQR0185-2

Bedoel je dat de matrix de gegevens op een bovenstaande manier verzameld?
Ik mis dan nog wel even hoe ik van hieruit een flexibele selectie kan maken.

Ook moeten de gegevens uiteindelijk weer terug naar het format in tabblad "nieuw" (met deze lijst gaat het personeel de kas in).

Hoor graag van je,

Goed weekend,
Ben
 
een probeersel van mijn kant,
gaat dus alle vaders aflopen en die combinaties groeperen.
Gaat dan die samenraapsels in tabblad "nieuw" kolom AA wegschrijven met op de zoveel regels een lege rij zoals gewenst.
de macro noemt "test"
 

Bijlagen

  • Vaderprobeersel.xlsm
    171,3 KB · Weergaven: 76
Cow, je bent een held! Bedankt voor de uitleg ook in de macro, helpt me om het beter te begrijpen :thumb:

Er zijn nog wel een paar kleine oneffenheden, maar dit is al grotendeels wat de bedoeling is.

- Eigenlijk moeten eerst de vaders gesorteerd worden in de macro. Probeerde
Code:
.Sort .Range("E1"), xlAscending
te kopiëren in het bovenste stuk, maar dat trapte hij helaas niet in....Nu zie je dat dezelfde vader in een volgende selectie voorkomt, terwijl deze allemaal in dezelfde selectie horen te zitten. (stuifmeel zit in 1 doos).
- Kan de selectie van 'natte vinger 20' ook gebaseerd worden op een celwaarde?
- Verder zou ik naast de gecombineerde cel weer de uitsplitsing van de cellen willen hebben (B:F). Eventueel kan ik dit wel vogelen met een links/rechts formule. Dus alleen als het niet teveel moeite is om in de macro te plaatsen.

Nogmaals dank!
Ben
 
ik heb de macro lichtjes aangepast :
- die natte vinger heeft eigenlijk niets te maken met je celwaarde, maar dat doe ik nu met een loopje omdat die 20 blijkbaar te laag gekozen was.
Je aan te passen celwaarde staat iets hoger in de macro, in de variabele "uniek".
- door nu eerst die combinaties op te splitsen op de spatie, krijg je je gegevens in de kolommen AA:AE, die sorteer ik dan eerst op de 5e kolom (=vader) en dan op de 1e kolom (=moeder)

Ik weet niet hoe je in de toekomst je gegevens zal aanbieden aan de macro, als ik dat weet, dan kan ik eventueel dat inlezen ook automatiseren.

Zo te zien zit er nog een foutje bij het invoegen, als je 20 kiest, dan neemt hij maar 19, dus volgende versie zal beter zijn.
 

Bijlagen

  • Vaderprobeersel.xls
    446,5 KB · Weergaven: 58
Laatst bewerkt:
Hoi Cow,

Nogmaals dank :thumb:

De gegevens zullen aangeboden zoals in tabblad 'huidig' cel a tot f. Bij voorkeur is dit format ook weer de output.

Heb nog wel 1 cruciaal deeltje ontdekt:
- Per selectie moeten niet per definitie 20 (of celwaarde) waardes gekozen worden, maar 20 unieke 'vaders'. Bijvoorbeeld:

18TQR0045 # 4 x 18TKL0001
18TQR0137 # 3 x 18TKL0001
18TQR0184 # 98 x 18TKL0001

Deze moet als 1 vader van de selectie van 20 gezien worden.

Kom wat codes tegen die hier wellicht bij kunnen helpen (of misschien weet je zelf al een manier):
http://www.spreadsheetsolutions.nl/tip17.html
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/815038-Unieke-waarden-tellen-uit-meerdere-kolommen-VBA

Fijne avond,
Ben
 
Laatst bewerkt:
nieuw probeersel, ik kopieer je gegevens van A3 naar de kolommen AA en volgende in je tabblad "huidig".
Dan bepaal ik in een kolom die 3 letters binnen de vader en het aantal keer dat een vader al voorkwam.
Met die gegevens ga ik dan 2 keer sorteren volgens verschillende sleutelcombinaties.
Eens dat klaar, dan moet je enkel nog je bakken aanmaken door hier en daar nog een lege rij in te voegen.
Ik denk dat dit al dicht in de buurt komt, als er nog iets aan scheelt ...
 

Bijlagen

  • Vaderprobeersel (1).xlsm
    144,8 KB · Weergaven: 68
Cow,

Hopelijk vergeef je mijn bevindingen en zie je de uitdaging nog steeds zitten :d
- Nummers met dezelfde vadercode zitten nog steeds in verschillende selecties: Bijvoorbeeld '18THJ0003' zit in bak 1,2 en 3.
Bak 4 tot 9 lijkt goed te gaan, maar vanaf bak 10 komen dezelfde vaders ook weer voorbij.
- Ik mis even waar de nummers in AI voor gebruikt worden?

Gr. Ben
 
in kolom AI had ik het aantal keer dat een bepaalde vader tot aan die rij voorkwam geteld, eigenlijk om die vader uniek te maken in een bak, maar blijkbaar begrijpen we elkaar verkeerd.
Ik probeer 20 unieke, dus verschillende vaders in een bak te krijgen, pas dan ga ik met het restant een 2e keer, eventueel 3e keer, etc aan de slag.
Dus in ons voorbeeld met de "THJ" heb ik eerst 23 verschillende vaders (18THJ00xx) gezet in bak 1 en het begin van bak 2 (teller 1 in kolom AI)
Daarna heb ik bak 2 verder aangevuld met die vaders, maar daarvan waren er maar 14 verschillende die een 2e keer voorkwamen, dus in die 2e bak zitten er ook al 3 vaders voor de 3e keer, etc.

Blijkbaar moet het toch anders.
 
Aahhh, dan zal ik het inderdaad nogmaals uit moeten leggen:

We verzamelen stuifmeel 'vaders' op volgorde, zeg HJ003, HJ004, HJ005, HJ009 etc. tot de doos vol is (20 vaders).

Met die doos gaan we meerdere moeders bestuiven in een kas, bijvoorbeeld:
(HJ003 - QR0027-1, QR0071-5, etc.) - (HJ004 - QR0027-2, QR0104-2 etc.) - (HJ005 - QR0027-3, QR0127-1 etc.) - (HJ009 - QR0075-1)

Nu wil ik dus een lijst/selectie van 20 unieke vaders (opvolgend en dezelfde groep) en alle moeders die bij deze vader horen.
Als de selectie is gemaakt moet deze gesorteerd worden op cel AA.

Resultaat is dan:
QR0027-1 x HJ003
QR0027-2 x HJ004
QR0027-3 x HJ005
QR0071-5 x HJ003
QR0075-1 x HJ009
QR0104-2 x HJ004
QR0127-1 x HJ005

Hopelijk is het zo wat duidelijker.

Vriendelijke groeten,
Ben
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan