• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Complexe uitdaging

Status
Niet open voor verdere reacties.
hallo BeNL,
wat bedoel met "unieke batches"?
waarom heb je in je voorbeeld bij rij 28 een lege regel? heeft dat iets met die "20 unieke batches" te maken? (tabblad "Nieuw")
 
nieuwe poging, maar ik heb ze nog niet in bakken gezet.
Dus eigenlijk sorteren volgens een combinatie van 4 kolommen, achtereenvolgens kolommen AH, AC, AE en AG.
Lijkt dat er beter op ?
 

Bijlagen

  • Vaderprobeersel (1).xlsm
    150,6 KB · Weergaven: 48
Cow, helaas niet..
Nu zijn de groepen alleen uit elkaar gehaald, en vervolgens gesorteerd op kolom AA.
Er bestaan nu geen losse selecties meer van 20 vaders.
In tabblad 'nieuw' kolom A:G staat de gewenste output (gebaseerd op tabblad 'huidig' kolom A:G).

#17 was hem bijna, alleen moeten de 20 unieke vaders opvolgend geselecteerd worden, en alle moeders die daarbij horen meegenomen worden


Sylvester:
In tabblad 'huidig' staat de lijst zoals ik hem straks aanlever aan het programma.
In tabblad 'nieuw A:G' staat hoe de output moet worden (lijst van tabblad huidig met de hand aangepast).
In kolom G tel je per selectie 20 unieke vaders (opvolgend), tenzij er niet meer beschikbaar zijn
Alle moeders die bij deze 20 vaders worden moeten in de selectie opgenomen worden.
J1 ' unieke batches' is de grootte (het aantal unieke vaders) van de selecties
Als de selectie van de vaders is gemaakt, dan wordt de selectie gesorteerd op kolom A
De lege regel heb ik er tussen omdat ik straks alle selecties apart moet printen.
 
Laatst bewerkt:
ik krijg een ander lijstje dan jij. zeg eens wat ik fout doe (zie grijze cellen)

ik heb dit met de hand uitgevoerd:
kopieer de lijst van Huidig naar Nieuw.
sorteer op : Heer;Vrouw;Nummer
voeg na de eerste 20 (unieke) heren een lege regel toe.
sorteer de tabel tot de 20ste (unieke)heer op kolom A.
maak hem grijs.

ps deze handelingen zijn eenvoudig te automatiseren.
 

Bijlagen

  • Vaderprobeersel (2.xlsx
    156,2 KB · Weergaven: 44
Laatst bewerkt:
Beste Sylvester,

Jouw lijst klopt. Ik denk dat het komt omdat ik de groepen willekeurig gesleept heb. Zie ook dat mijn selecties niet altijd 20 vaders bevatten.

Zolang het aantal unieke vaders maar gebaseerd is op j1 en er niet 2 vadergroepen in een selectie zitten.

Gr. Ben
 
per 20 heren heb je in je voorbeeld maximaal 30 vrouwen (meestal minder)

dat kun je in een vierkante matrix horizontaal de heren en verticaal de vrouwen makkelijk op een blad kwijt.

nu krijg je nog best een lange lijst met 20 heren.
 
hier een probeerseltje van mij.

als je wilt kunnen de pagina-einde's ook toegevoegd worden.

en misschien wil je ook wel een probeerseltje met een vierkante matrix (heren horizontaal en dames vertikaal)

dat bespaart een hoop papier
 

Bijlagen

  • Vaderprobeersel (3 (1).xlsm
    122,5 KB · Weergaven: 52
Laatst bewerkt:
Hi Sylvester,

Bedankt voor de macro. Lijkt helemaal goed te werken op 1 ding na:
- In 1 selectie mag maar 1 'vadergroep' zitten, bijvoorbeeld in selectie 2 zitten nu 'TII' en 'THJ' door elkaar heen.
Als er bijvoorbeeld nog maar 15 unieke vaders van een groep over zijn, dan moet die selectie maar 15 groot zijn

Ik betwijfel een beetje of een vierkante matrix zal werken in dit geval. Mijn output moet namelijk een lange lijst zijn.
De gegenereerde lijst wordt uitgeprint (met daarnaast nog kolommen met datums van bestuiven en opmerkingen).
De personen die de kas in gaan krijgen allemaal hun eigen selectie uitgeprint mee, met de daarbij behorende doos.
Ook het maximum van 30 vrouwen kan in dit geval zo zijn, maar in de toekomst is dit geen garantie (er komen tientallen lijsten per jaar).

Gr. Ben
 
wat is een "vadergroep"?
ik dacht dat 1 groep steeds 20 verschillende vaders moet bevatten
 
ik geloof dat ik het snap :eek:

als er niet genoeg heren overblijven van een groep, moet er dan een klein groepje tussen gevoegd worden?

of doen die dan niet mee ?
 
@Ben

Ga eerst eens rustig zitten.

Schrijf dan stap voor stap op-

- waaruit de basisgegevens bestaan
- hoe de basisgegevens gesplitst moeten worden
- wat die gesplitste gegevens betekenen.
- welke stappen moeten worden ondernomen met die gesplitste gegevens: selecteren, filteren, koppelen, sorteren. (en waarom)
- wat het het resultaat van die stappen moet zijn
- hoe de resultaten gepresenteerd moeten worden

Hoe beter jij het uit kunt schrijven, hoe beter iemand het kan programmeren.
 
Beste Sylvester,

In de bestanden van Cow kun je deze scheiding bijvoorbeeld zien. Ook in tabblad 'nieuw' (mijn originele voorbeeld) zie je dat er niet meerdere vadergroepen in een selectie zitten. Een vadergroep is te onderscheiden in kolom G, bijvoorbeeld"18 THJ 0003" of "18 TII 0001".

In post #10, #20 en #23 staat de achtergrond en het doel van het hele verhaal benoemd. Zal proberen het in excelstappen nogmaals te ontleden:
- Tabblad huidig is de originele lijst (zoals ik er verschillende aan kan bieden aan de macro)
- Het geheel moet gesorteerd worden op de 'vaders' - Kolom G
- In cel j1 staat hoe groot de selecties moeten worden
- Opvolgend een selectie maken van 20 (J1) unieke vaders (als een vader meerdere keren voorkomt als 1 tellen, deze moet in dezelfde selectie geplaatst worden).
- Na elke selectie een regel overslaan. Mochten er geen 20 vaders meer resteren in een groep (zie hierboven), dan bepaald dat de grootte van de selectie
- Er komen dus nooit meerdere vadergroepen in 1 selectie (vadergroep staat hierboven beschreven)
- Als de hele lijst verdeeld is in selecties, dan de selecties los van elkaar sorteren op kolom AA
- Bij voorkeur de selecties ook nummeren (doos 1, doos 2 etc.). Het doosnummer mag achter elke combinatie staan.

Fijn weekend,
Ben
 
Laatst bewerkt:
vermijd 'vaders' en 'vadergroepen'; beschrijf in Excel termen: kolom, rij , range, etc.

wat is 'opvolgend', wat is het verschil tussen een 'selectie' en een 'groep' ?

de regel met '- Opvolgend ' is onvoldoende duidelijk en moet waarschijnlijk in meer stappen gesplitst worden.
 
Laatst bewerkt:
Sylvester, megagoed, bedankt!

Alleen selecties 143 t/m 193 en 695 t/m 734 hebben 19 waardes ipv. 20. Enig idee hoe dit komt?

Ik zal het topic in ieder geval op opgelost zetten.
Als ik later eventueel nog wat nieuwe finetuning heb, zal ik dat hieronder plaatsen of in een nieuw topic?

Cow ook nog bedankt voor alle effort!

Ben
 
Laatst bewerkt:
kijk eens of deze kloppen.
nr 5 is de standaard uitvoering
nr 6 is met toegevoegde controle matrix
 

Bijlagen

  • Vaderprobeersel (5.xlsm
    115,9 KB · Weergaven: 49
  • Vaderprobeersel (6.xlsm
    139,9 KB · Weergaven: 55
Deze kloppen inderdaad. :thumb:

Nog 1 vraagje; is het ook mogelijk om een macro in een bepaalde layout in te lezen?
Als ik de macro nu goed begrijp creeert hij een nieuw tabblad elke keer als de macro draait?

Met layout bedoel ik dat de bovenste rij een titel bevat (Combinatie , moederlijn, plantnummer, vaderlijn) en het geheel een raster/border heeft.
Helpmij lijst.jpg

Gr. Ben
 
Ben, plaatjes zeggen niet zo veel.

voeg in het voorbeeld bestand eens wat pagina einden toe (in ieder geval van de eerste 2 heren groepen)

en wat je in de hoofdregel per pagina wil hebben bvb de naam van de heren_groep , pagina van de heren_groep enz enz

misschien wil je bovenaan ieder blok van 20 heren, de gebruikte heren zien en/of dames
of per bladzijde?


ps gebruik je een liggend of een staande pagina?
 
Laatst bewerkt:
Beste Sylvester,

Ik gebruik een liggend format. In bijgevoegd bestand heb ik de layout etc. aangepast voor de bovenste selecties.
-De tekst in de specifieke kop iets aangepast (deze komt alleen bovenaan de selectie)
-Standaardkop voor kruisingslijsten (deze komt bovenaan elke pagina)
-Per pagina max 30 rijen combinaties/kruisingen voor de leesbaarheid, rijhoogte ook iets aangepast
-In de breedte uitgevuld op 1 pagina

Gr. Ben
 

Bijlagen

  • Vaderprobeersel (5.xlsm
    106 KB · Weergaven: 56
ik ging net starten maar heb nog een vraagje:
die 18 die voor elke heer en dame staat hoort die bij de heer en de vrouw ?
veranderd dat wel eens? hoe moet ik daar mee omgaan?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan