Word document vullen vanuit Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

hichelay

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2018
Berichten
10
Dag allen,

Ik heb een formulier in Excel gemaakt, waaruit een aanneemovereenkomst gemaakt moet worden. Wat ik wil is het volgende:

- Het Word document heeft een vaste opzet.
- Het Word document toevoegen als object aan het bestand, zodat niet altijd naar een vaste locatie op de schijf gezocht moet worden. Collega's moeten dit namelijk invullen, maar hebben natuurlijk niet altijd dezelfde bestanden in dezelfde map staan.
- Het Word document moet automatisch worden gevuld vanuit het bestand. <bedrijfsnaam> bijvoorbeeld vervangen door cel C6, <straat> door cel C8 etc.
- Het Word document moet worden opgeslagen als een apart bestand, dus niet het object vervangen in het formulier.

Ik heb me rot gezocht, maar kom op internet niets tegen wat werkt. Heeft iemand hier een goed idee voor?

Edit: voor de duidelijkheid: ik wil dat in het Excel bestand een knop komt, dat als je daar op klikt, het Word document aangemaakt wordt op basis van het document wat ik als object aan het Excel bestand heb toegevoegd, wat aangevuld wordt door gegevens die in het Excel bestand zijn ingevoerd.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de constructieve reactie...

Dit is dus niet wat ik zoek.
 
Dan zul je je vraag moeten aanpassen, omdat wat ik aangaf 100% het antwoord op je vraag is.
 
Dat heb ik even geleden gedaan, maar ter aanvulling:

Er is een standaard tekst voor een aanneemovereenkomst. Deze zaken moeten aangevuld worden en ik wil graag dat dit vanuit één bestand, namelijk een Excel formulier wat ook nog voor interne doeleinden wordt gebruikt, ingevoerd moet worden. Er is een knop onderaan het formulier: Genereer aanneemovereenkomst.

Als die knop wordt ingedrukt, moet de standaard aanneemovereenkomst tevoorschijn getoverd worden, waarbij zaken als klantnaam, adres, contactpersoon, tarief et cetera door een macro op de juiste plek in het word document worden gezet.

Ik wil graag dat het word document als object wordt toegevoegd aan het Excel bestand, omdat er geen gebruik wordt gemaakt van een server: het Excel bestand kan dus niet op zoek naar Word bestanden in een directory. Oftewel: het Excel bestand is het enige bestand wat door de gebruikers gebruikt wordt, tot op het moment dat de aanneemovereenkomst wordt gegenereerd, opgeslagen en/of geprint voor de klant ter ondertekening.

De functie die ik dus vereenvoudigd zoek is:

- Klik op knop "Genereer aanneemovereenkomst"
- Excel zoekt object in eigen bestand, standaard sjabloon
- Excel vult dit sjabloon aan door bijvoorbeeld in het word bestand "<bedrijfsnaam>" te vervangen door cel C6, "<contactpersoon>" door cel C7, etc. etc.
- Word wordt geopend en laat de aanneemovereenkomst zien met de aangevulde gegevens vanuit het formulier in Excel
- Het Word bestand wordt apart (dus buiten het Excel formulier om) opgeslagen, ter administratie.

Hoop dat het zo duidelijk is?
 
Plaats je bestand dan eens hier.
 
Een werkblad met samengevoegde cellen bekijk ik niet.

Dit is typisch een geval voor een userform.

Het lijkt mij eerder een projekt dan een vraag voor een forum
 
Als je je document netjes als een tabel zou opmaken en invoeren, kun je alles gewoon via Afdruk Samenvoegen maken, hoef je niks te programmeren. Ik vind dit een prachtige vorm van zelfkastijding. Of eigenlijk: kastijding van ons, want je kunt het zelf dus niet maken en wilt graag dat anderen daar hun kostbare tijd in steken. En waarom? Wat is de netto winst als iemand het wél voor je programmeert? Dat je er geen seconde tijdwinst of productiviteitswinst mee behaalt? Automatisering is bedoeld om moeilijke taken die niet met een standaardwerkwijze zijn op te lossen, toch mogelijk te maken. Niet om simpele taken tig keer zo moeilijk uit te voeren.
 
Laatst bewerkt:
Dat begrijp ik, alleen is dit een formulier die accountmanagers bij een nieuw binnengehaalde opdracht moeten invullen en opslaan als nieuwe aanneemovereenkomst. Ik wil niet dat zij zelf alles moeten uitzoeken met afdruk samenvoegen.
 
Ik wil niet dat zij zelf alles moeten uitzoeken met afdruk samenvoegen.

Dat hoeven zij alleen als jij niet weet hoe je dat moet automatiseren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan