• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Churn analyse

Status
Niet open voor verdere reacties.

p0ekie

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2013
Berichten
22
Beste lezers,

Ik wil in Excel een analyse maken van het aantal verloren en nieuwe klanten. Hieronder heb ik een voorbeeldje toegevoegd. Uiteindelijk lukt het wel een analyse te maken, maar die is vrij omslachtig. Dat zou toch in feite met 1 formule per jaar moeten lukken. Ik heb met een sommen.als matrix formule zitten stoeien, maar kom er niet uit. Iemand van jullie een idee/oplossing?

Mijn dank is groot!

Bekijk bijlage Voorbeeld Churn.xlsx
 
Laatst bewerkt:
Wat heeft het te maken met 'Churn analysis'? Lees hier even.

Begin met een gestructureerde opzet ipv wat lege kolommen, samengevoegde cellen en ander onsamenhangende zaken. Waarom is een klant die een jaar geen omzet oplevert een verloren klant?
 
ziezo:
 

Bijlagen

  • __plusmin.xlsx
    14 KB · Weergaven: 44
Wat heeft het te maken met 'Churn analysis'? Lees hier even.

Begin met een gestructureerde opzet ipv wat lege kolommen, samengevoegde cellen en ander onsamenhangende zaken. Waarom is een klant die een jaar geen omzet oplevert een verloren klant?

Ik ben het helemaal met je eens dat een klant die een jaar geen omzet oplevert meteen verloren is, als een jaar later wel weer omzet is gerealiseerd. Echter, dit is hoe ik de informatie aangeleverd krijg en op waarop we graag een analyse willen draaien middels 1 formule. Overigens werkt jouw link helaas niet.

Dank voor je voorzet. In principe is dit ongeveer gelijk aan wat ik momenteel ook heb bedacht, maar niet helemaal hetgeen is waar ik naar op zoek ben.

Via wat omwegen kom ik er wel uit (zie voorbeeld), maar ik zou toch denken dat het vergelijken van alle regels in 2 kolommen in 1 formule kan worden geschreven i.p.v. mijn huidige aanpak? Of zie ik dat verkeerd?
 
Laatst bewerkt:
In H30
Code:
=SOMPRODUCT(POS.NEG(F8:F17)*NIET(POS.NEG(H8:H17)))
en in I30
Code:
=SOMPRODUCT(NIET(POS.NEG(F8:F17))*POS.NEG(H8:H17))
Naar rechts kopieren voor de overige 2 kolommen.

Edit: een oplossing met AANTALLEN.ALS behoort ook tot de mogelijkheden.
 
Laatst bewerkt:
In H30
Code:
=SOMPRODUCT(POS.NEG(F8:F17)*NIET(POS.NEG(H8:H17)))
en in I30
Code:
=SOMPRODUCT(NIET(POS.NEG(F8:F17))*POS.NEG(H8:H17))
Naar rechts kopieren voor de overige 2 kolommen.

Edit: een oplossing met AANTALLEN.ALS behoort ook tot de mogelijkheden.

Thanks Timshel, dit is wat ik zocht!
 
Snap ik, het is ook altijd leuk om nog een reactie te ontvangen!
Het was ook een grapje:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan