• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Unieke waarde uit kolommen horizontaal lezen

Status
Niet open voor verdere reacties.

roelstrijker

Gebruiker
Lid geworden
18 apr 2016
Berichten
40
Beste helden van Excel,

Na lang zoeken en toch ook wat gefrustreerd te zijn, vraag ik mijn vertrouwde hulplijn wederom om hulp:

Zie bijlage.
  • Mijn excel is in het engels, maar het later vertalen is geen probleem.
  • Het gaat in de basis om cel J6 (en K6 en L6).


Ik probeer dezelfde waarde te laten verschijnen als er de unieke combinatie in H6 en I6 wordt ingevuld (Dropdown-menu) in J6 (overeenkomend met dezelfde waarde van de bron in kolom D (Omschrijving).
Dit vervolgens ook in K6 en L6 (resp. overeenkomend met kolom E en F).
De formule welke in J6 staat is mijn verwoede poging om dit te laten slagen. MAAR DIT LUKT DUS NIET GRRRRR:)!

Omdat er dubbele waardes voorkomen in kolom B (en D en E) staan er onder J6, K6, L6 een lijst met de unieke codes van kolom B (en D en E). Maar dat hoeft toch eigenlijk geen probleem te zijn?

:thumb::thumb::thumb::thumb::thumb::thumb::thumb::thumb::thumb::thumb::thumb::thumb::thumb:Bekijk bijlage Helpmij1.xlsx
 
Ik snap niet veel van je omschrijving hierboven, maar zoek je toevallig zoiets voor J6?
Code:
=INDEX($D:$D;SOMPRODUCT(($B$2:$B$625=$H6)*($C$2:$C$625=I6)*RIJ($2:$625)))
Of alternatief (let op: matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter na invoeren/wijzigen):
Code:
=INDEX($D:$D;VERGELIJKEN(H6&I6;$B$1:$B$625&$C$1:$C$625;0))

PS het helpt als je in een voorbeeldbestand ook even (handmatig) aangeeft wat je als uitkomst verwacht...
 
Laatst bewerkt:
Ik snap niet veel van je omschrijving hierboven, maar zoek je toevallig zoiets voor J6?
Code:
=INDEX($D:$D;SOMPRODUCT(($B$2:$B$625=$H6)*($C$2:$C$625=I6)*RIJ($2:$625)))
Of alternatief (let op: matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter na invoeren/wijzigen):
Code:
=INDEX($D:$D;VERGELIJKEN(H6&I6;$B$1:$B$625&$C$1:$C$625;0))

PS het helpt als je in een voorbeeldbestand ook even (handmatig) aangeeft wat je als uitkomst verwacht...


Beste ALEXcel,

Dank voor je antwoord.
De verstrekte formules bieden nog geen oplossing.
Hopelijk wordt het zo wat duidelijker:

Ik wil graag in J6 de waarde hebben van kolom D.

BIJVOORBEELD: bij het invullen van cel H6: JACKET & bij cel I6: 2A, moet de waarde komen: SB, 2 buttons (FC)

BIJVOORBEELD: bij het invullen van cel H6: TROUSER & bij cel I6: 2A, moet de waarde komen: Plain front without dartseam

Hoop dat het al wat duidelijker is:).Bekijk bijlage Helpmij1.xlsx
 
Laatst bewerkt:
Met een indirect formule lukt het.
 

Bijlagen

  • Copy of Helpmij1.xlsx
    50,4 KB · Weergaven: 51
Laatst bewerkt:
Met een indirect formule lukt het.

Thanx!
Ik zie dat het deels lukt...
Misschien wat verwarrend gebracht van mijn kant, maar Kolom B C D zijn leidend.
Dit betekent dat wanneer er in H6 (kolom B) en I6 (kolom C) waardes worden ingevoerd, ik deze combinatie graag wil zien in J6 (kolom D):)
 
Met matrix formules is misschien wel beter; als het tenminste niet over duizenden items gaat.
 

Bijlagen

  • Copy of Helpmij2.xlsx
    50,4 KB · Weergaven: 32
De verstrekte formules bieden nog geen oplossing.
Als je de formules uit mijn post #2 gebruikt krijg je toch precies de gewenste resultaten die je beschrijft in post #3? Ik wel tenminste... Heb je ze wel goed vertaald?
 

Bijlagen

  • Helpmij1 (AC).xlsx
    54 KB · Weergaven: 36
Laatst bewerkt:
Als je de formules uit mijn post #2 gebruikt krijg je toch precies de gewenste resultaten die je beschrijft in post #3? Ik wel tenminste... Heb je ze wel goed vertaald?

Denk dat ik hem idd verkeerd heb vertaald.
Voor mij is het belangrijkste: het is opgelost, door jullie!

Muchos appreciations!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan