ja/nee veld in listbox

Status
Niet open voor verdere reacties.

JEPEDEWE

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 jun 2006
Berichten
1.680
Als ik een ja:nee veld in een listbox wil zetten dan krijg ik geen selectievakje maar waar/onwaar te zien.
De bedoeling is om het selectievakje aan te klikken om op basis van deze selectie weer verder te gaan in het programma.
Heeft dat iets vandoen met settings of kan dat sowieso niet in een keuzelijst?

bedankt voor de hulp

JP
 
Het laatste. Dat kan dus niet. Al kun je wel een keuzelijst met meervoudige waarden maken, en dan kun je wel waarden middels een selectievakje selecteren. Maar dat is vermoed ik niet wat je bedoelt. Overigens is het volgens mij een non-issue, want in een keuzelijst (ik neem aan dat je het over een gewone keuzelijst hebt) kun je sowieso met een simpele klik meerdere opties selecteren, daar heb je helemaal geen selectievakjes voor nodig. Je ziet aan de kleur al welke je hebt geselecteerd.
 
Ik kan je volgen Michel, maar, kan, als ik een keuze gemaakt heb, deze lijn van kleur laten veranderen... ik moet meerdere keuzes binnen een lijst kunnen maken en dus ook kunnen zien welke items ik gekozen heb
 
En dat kan, als je de keuzelijst goed hebt ingesteld. Alleen het uitlezen is een beetje lastig als je er vervolgens iets mee wilt doen.
 
Wat bedoel je hier mee? Wat kan ik fout doen.. hoe ga ik te werk?
 
Laten we bij het begin beginnen: is de keuzelijst ingesteld op meervoudige selectie (twee mogelijkheden)?
 
Keuzelijst - meervoudige selectie staat op "uitgebreid"

Als ik een waarde aanklik in de keuzelijst wil ik dat de eerste kolom (die als afhankelijke kolom op 0 staat) true wordt dus ik schrijf:

Code:
Private Sub Cbb_doorgemaakte_pathologieen_Enter()
    Me.Cbb_doorgemaakte_pathologieen.Value = True
End Sub

of ook
Code:
Private Sub Cbb_doorgemaakte_pathologieen_Click()
    Me.Cbb_doorgemaakte_pathologieen.Value = True
End Sub

geen van beide doet iste met de data

Hoe ik kan tonen welke items ik koos is me ook niet duidelijk

JP
 
Maar wat wil je precies? Want ik snap er eerlijk gezegd niks van. Een keuzelijst is een lijst om, nou ja, iets te kiezen. Er staan items in die je kunt selecteren. Meer niet. Een keuzelijst is daarbij wat flexibeler dan een keuzelijst met invoervak, omdat je in een keuzelijst meerdere items kunt selecteren, maar that's it. Meer kan dat ding niet. Vervolgens kun je de waarde(n) die je in de keuzelijst selecteert gebruiken om acties te doen, zoals waarden aanpassen in een tabel, records weggooien etc. Wat je maar wilt. Maar in de keuzelijst verandert er uiteraard niets, al was het maar omdat een keuzelijst is gebaseerd op (in dit geval) een query uit een tabel. Je ziet dus de gekozen velden en records uit die tabel. Wat je ook wilt: je moet dat op een andere manier doen. Maar leg even uit wat je in je hoofd hebt, dan kunnen we dat wel vertalen :).
 
Ja... dan moeten we weer vaktypisch gaan... iemand werd behandeld voor verschillende pathologieen.. die zet ik allemaal in de keuzelijst.. hier selecteer ik er 1 of 2 uit die dan uiteindelijk op een brief zullen moeten verschijnen... dus ik dacht.. ik maak een ja/nee veld extra, ik duid de parhologie aan, de selectie die eerst “false” is wordt voor deze “true” en ik zet de “true” records in mijn brief.. see?
 
Maar waarom zou je dat op die manier willen doen? Je zou het jezelf heel wat makkelijker maken als je de probleemstelling (wat wij noemen: het functioneel ontwerp) eerst goed zou verwoorden, dan rolt daar namelijk wel een oplossing uit. Jij denkt gelijk vanuit een oplossing (selectieveldjes omzetten van False naar True) en daar wil je dan de vraagstelling op aanpassen. Dat gaat nooit werken. Jouw probleem is namelijk dit:
iemand werd behandeld voor verschillende pathologieen.. hier selecteer ik er 1 of 2 uit die dan uiteindelijk op een brief zullen moeten verschijnen...
Dus dát is je probleemstelling: je wilt een brief sturen aan iemand op basis van een aantal geselecteerde waarden. En dat kan perfect met een keuzelijst; hierin zet je de de selecteren pathologieën, en die selectie gebruik je voor de brief. Komen er in mijn antwoord selectieveldjes voor? Daggut nie :).
Ik kan mij daarbij nog voorstellen dat je de brieven vastlegt in een tabel, zodat je weet welke je verstuurd hebt. Ook dat gaat in één moeite door. Mocht dat zo zijn, dan hoort dat uiteraard ook in je vraagstelling terug te komen. Maar nooit dus vanuit een oplossing gaan denken, zeker niet als je niet de vakkennis in huis hebt hoe die er uit zou moeten zien. Jij werkt erg vanuit een klepeltje (selectievakjes) waar je dan een klok bij zoekt. :)
 
De keuzelijst HEB ik al.. ik moet dus een manier vinden die mijn keuzes onthoudt en deze uiteindelijk in een brief zal zetten.. om dat onthouden te realiseren dacht ik een selectievakje te gebruiken zodat die waarde op true komt te staan en gebruikt kan worden via een sql in mijn brief.
Kan je je idee eens concreet maken?
 
Laatst bewerkt:
Je denkt volgens mij nog steeds achterstevoren, want je blijft denken dat je selectievakjes op True moet zetten om een brief te maken. Het omgekeerde is volgens mij het geval: je wilt een brief maken op basis van een selectie. En die komt uit een (correct werkende) keuzelijst en niet uit selectievakjes. Vraag is dus, wat er met die gegenereerde brief moet gebeuren. Wil je dat de gegevens die voor de brief gebruikt zijn niet meer voor een volgende brief gebruikt mogen worden?
iemand werd behandeld voor verschillende pathologieen.. die zet ik allemaal in de keuzelijst.. hier selecteer ik er 1 of 2 uit die dan uiteindelijk op een brief zullen moeten verschijnen...
Dus dat de volgende keer dat je de betreffende persoon opent, de keuzelijst minder opties laat zien voor een nieuwe brief?
 
Nee Michel dat denk ik niet.. als ik de form open zet ik alle waarden van het ja/nee veld op false... IN de keuzelijst duid ik er 2 aan waar ik de corresponderende gegevens in de brief wil hebben en that’s it.. de volgende keer of bij iemand anders kunnen dat 1 of 2 andere zijn.. ik snap niet wat daar verkeerd aan is hoor
 
Lees je eigen berichtje nog eens door, en vergelijk jouw 'wens' met mijn oplossing. En stel jezelf dan de vraag: heb ik hier selectievakjes voor nodig? Überhaupt kun je jezelf de vraag stellen waarom je de selectievakjes eerst leegmaakt voordat je de keuzelijst opent; wat heeft het dan nog voor zin om ze eerst op True te zetten?
 
Op precies DIE gegevens die ik op dat moment wil op de brief te krijgen... pfff dit brengt ons nergens Michel...
 
Nogmaals: met je keuzelijst kun je meerdere waarden selecteren. Dat zijn exact de gegevens die je overbrengt naar je brief. Daar zijn dus geen selectieveldjes voor nodig. Jij wekt de indruk dat je uit een lijst met selectievakjes wilt kunnen kiezen, die dan op True worden gezet. En dat dat dan gebruikt wordt op je brief. Die selectievakjes worden dan ergens opgeslagen, want ze moeten daarna weer op False worden gezet anders stort je systeem in. Nogal omslachtig als je het mij vraagt.
Ik zeg: selecteer in je keuzelijst, en gebruik de selectie op je rapport. Er wordt niks opgeslagen, dus de volgende keer kan je gelijk weer met een schone lei beginnen.
 
Ok Michel.. ik merk dat je begrijpt waar ik naartoe wil. Het moet toch intussen duidelijk zijn dat ik niet weet hoe je meerdere keuzes uit een keuzelijst naar bvb een brief kan overbrengen. Door te zeggen dat zo’n dingen kunnen weet ik nog steeds niet hoe.. dus zo ver zit ik nu ( ik denk dikwijls bij deze manier van info geven, aan een stripverhaal uit belgie waar de vader van Jommeke aan hem vraagt ”kijk eens of mijn sleuitels op de tafel liggen” en Jommeke terugkeert en zegt: “ja, ze liggen er)....
 
Kleine stapjes is niks mis mee :). Voor ons helpers is het eigenlijk heel simpel: zonder een concreet voorbeeld met de actuele situatie, is het onmogelijk om goede (lees: complete) aanwijzingen te geven. Dan kunnen we niet meer dan in de goede richting duwen. Daarnaast wordt zelfwerkzaamheid hoog gewaardeerd; in dit geval had je dus kunnen zoeken op "meerdere waarden selecteren uit een keuzelijst" en dan had je dit draadje gevonden met een code waarmee je een keuzelijst uitleest. Dat gaat niet meer op Value, maar op SelectedItems. En je moet dus een string opbouwen waarmee je verder werkt. In jouw geval moet de query van het rapport (brief) worden gebouwd op basis van die selectie. Wat je anders zou doen met de selectievakjes.
 
Michel...
bedankt voor je info... het heeft me wal wat vooruit geholpen maar ik kom dan weer andere problemen tegen..
Wat "zelfwerkzaamheid" betreft... ik denk dat je wel weet dat ik heel wat vrije tijd in mijn "project" steek, meer dan me lief is..; ik maak een project omdat ik dat dagelijks nodig heb en niet omdat ik dat "zo erg leuk" vind.. ;)
Wat het opzoeken betreft... als ik idd "meerdere waarden selecteren uit een keuzelijst" had opgezocht had ik al een eind verder gekunnen, maar initieel was dit niet echt het probleem naar mijn gevoelen.. als ik jouw uitleg lees was het dat uiteindelijk wel, maar wie dacht dat ik dat via die weg had moeten opzoeken..
Enfin, ik hoop dat je mij ook wat begrijpt.
Dit brengt ons naar de huidige situatie.
Ik kom al heel wat verder, en uiteindelijk is het dat wel wat ik wil, maar, de code brengt mij niet naar de volgende selectie in mijn situatie.
Ik selecteer wel degelijk 2 lijnen, maar de code blijf bij 1 lijn hangen.
Ik stuur, zoals je ook vroeg, een voorbeeldbestandje mee
Op hoop van zegen ;)

JPBekijk bijlage Pathologie.zip
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan