• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verband/relatie zoeken in excel.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joshje

Gebruiker
Lid geworden
12 jan 2017
Berichten
9
Beste,

Op het moment ben ik bezig met een groot excel bestand voor mijn stage. Nu ben ik bezig met het filteren van de data en hieruit wil ik een analyse doen. Alleen daarmee loop ik tegen een probleem aan. Ik heb geen idee hoe ik de gefilterde data kan uitzetten op de volgende manier:
2a6f978f3b511f2bfe0f0f2b49b50321.png

In kolom T-U-V-W staat de data. Kolom 1 gebruik ik om een waarde aan te geven voor kolom B t/m R. Zodat hij in die formule het kan optellen. Kolom S is het totaal aantal bewerkingen van 1 Nummer.

In het oranje staat een voorbeeld met waar ik naar opzoek ben.
Wat zijn de functies of tools waarmee ik dat kan doen of hoe ik dit kan bereiken?
alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Wat is je vraag?

Als je het reduceert tot een excel vraag wordt je geholpen. Nu presenteer je alleen wat je wilt en vraag je dit forum om je stageopdracht/scriptie te maken.
 
dat kan prima met een draaitabel

P nummer in waarden
resourcegroep in kolommen
kolom1 in waarden en op som zetten

als je een vorobeeld bestandje plaats is het handiger om te laten zien wat kan dan via een plaatje..
 
Wat is je vraag?

Als je het reduceert tot een excel vraag wordt je geholpen. Nu presenteer je alleen wat je wilt en vraag je dit forum om je stageopdracht/scriptie te maken.

Wat ik zoek is de functie of tool waarmee ik dit kan doen.
Maar ik heb het erbij gezet :thumb:

dat kan prima met een draaitabel

P nummer in waarden
resourcegroep in kolommen
kolom1 in waarden en op som zetten

als je een vorobeeld bestandje plaats is het handiger om te laten zien wat kan dan via een plaatje..

Bekijk bijlage Voorbeeld bestand.xlsx

Bedankt voor jou antwoord. Ik heb nu een draaitabel gemaakt van wat u zegt. Alleen hierin kan ik nog niet zoeken op hoeveel combinaties er zijn van bijvoorbeeld Gfrees 3as - Gfrees vlk .
 
Laatst bewerkt:
Waarom staat er in jouw afbeelding dat er van Gfrees 3as - Gfrees vlk 5 combinaties zijn?
Als ik handmatig tel zijn het er 2 of gebruik ik dan verkeerde criteria?
 
zie bijlage. de draaitabel moet gebaseerd worden op data in kolom T tm W

Daarna kun je met slicers zelf selecteren welke resources en totalen je wilt zien
en middels CTRL kun je meerdere waarden filteren in de slicer.

Wellicht moet je nog wat berekeningen maken in andere kolommen maar dat moet lukken
en de functie DRAAITABEL.OPHALEN kan daar mogelijk ook bij helpen om gewenste info te vinden

Ik denk dat als je beide GFrees opties selecteert in de slicer dan zie je vermoedelijk snel op hoeveel nummers die combi voorkomt. (als dat is wat je zoekt)
Als je specifieke combinaties wilt weten moet je wat duidelijker uitleggen wat je bedoelt. Draaitabel helpt in elk geval om snel inzicht te hebben. maar misschien dat je ook nog wat andere formules nodig hebt om ook een soort tabelletje te maken met uitkomsten.
 
zie bijlage. de draaitabel moet gebaseerd worden op data in kolom T tm W

Daarna kun je met slicers zelf selecteren welke resources en totalen je wilt zien
en middels CTRL kun je meerdere waarden filteren in de slicer.

Wellicht moet je nog wat berekeningen maken in andere kolommen maar dat moet lukken
en de functie DRAAITABEL.OPHALEN kan daar mogelijk ook bij helpen om gewenste info te vinden

Ik denk dat als je beide GFrees opties selecteert in de slicer dan zie je vermoedelijk snel op hoeveel nummers die combi voorkomt. (als dat is wat je zoekt)
Als je specifieke combinaties wilt weten moet je wat duidelijker uitleggen wat je bedoelt. Draaitabel helpt in elk geval om snel inzicht te hebben. maar misschien dat je ook nog wat andere formules nodig hebt om ook een soort tabelletje te maken met uitkomsten.

De combinaties die ik graag wil zien zijn als volgt. Hoeveel P nummers zijn er met zowel Gfrees 3as en Gfrees vlk. Of Gfrees vlk en GMechman etc. Ik zag in de filter een optie "bevat" maar hierin kan ik niet meerdere eisen invoeren of wel?


Waarom staat er in jouw afbeelding dat er van Gfrees 3as - Gfrees vlk 5 combinaties zijn?
Als ik handmatig tel zijn het er 2 of gebruik ik dan verkeerde criteria?

Dat kleine tabeltje was puur neergezet als voorbeeld met wat ik ongeveer zoek.
 
Je kunt in een slicer (die selectieknoppen links van de draaitabel) met CTRL meerdere waarden aanklikken dus gewoon Gfrees 3as aanklikken dan CTRL ingedrukken en ingedrukt houden en Gfrees vlk en die derde optie aanklikken dan zie je het aantal

maarre het is jou stageopdracht en niet de mijne :D dus ga eerst nog wat meer stoeien met de nieuwe overzichten en formules die je nu hebt gekregen.. en probeer daarna een wat duidelijker uitleg te hebben want nu veranderd het bij elke reactie een beetje. Pas als jij weet wat je exact nodig hebben kunnen wij helpen om iets te bouwen dat altijd werkt. Maar niet zelden zul je ontdekken dat als je zelf aan het stoeien bent met (nieuwe) formules dat je opeens wel een oplossing kan maken..
 
@ Joshe


en nu nog de goede knop reageer.JPG gebruiken om te antwoorden:
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan