• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak met formule en sorteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

wrdewit

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2010
Berichten
12
Ik kom er zelf niet uit

Ik wil een cel A1 met datum laten kleuren, kleur is afhankelijk van cellen B1, C1, en D1

In de cellen cellen B1, C1, en D1 staan afkortingen van weekdagen; MA, DI, WO, DO en VR, als in cel A1 staat "maandag 17 april 2018" moet als MA in kolom B, C of D kolom A cel A1 kleuren met de kleur uit de cel B1, C1, en D1 waar MA in staat, als MA hierin niet voor komt dat blijft de cel blanco.

Voordeel is dat met sorteren de kleur bij de juiste datum behouden blijft

Ik kom er zelf niet uit wie kan me helpen?

Alvast Bedankt
 

Bijlagen

  • Map1.xlsx
    9,8 KB · Weergaven: 39
Hoe denk je dat excel een datum( getal) en tekst (afkorting van de dagen) kan vergelijken.
Ik hoor het je al zeggen dat dit niet kan.
Maar met behulp van hulpkolommen kan het wel. Deze kolommen kan je zelfs verbergen.
In bijlage zie je in de kolommen E tot G hoe ik de VO(voorwaardelijke opmaak) heb bekomen. Deze kolommen mogen verwijdert worden. Dezelfde formules staan in de VO
Kolommen I en J zijn de hulpkolommen die je kan verbergen.
 

Bijlagen

  • VO wrdewit.xlsx
    10,9 KB · Weergaven: 47
@plongske, door van de datum een tekst te maken;)

Code:
=TEKST($A1;"ddd")=B1
 
Hoe dan ook het is gelukt, moest wel wat aanpassen omdat VBA niet werkt met voorwaardelijke opmaak maar dat was geen probleem.

Bedankt voor jullie oplossing.

Gr.
Wim
 
In jouw bestand staat geen VBA dus hoe je tot jouw conclusie komt mag je wel even uitleggen.
 
Klopt maar dit was een voorbeeld bestand, in het bestand welke ik gebruik ( 460 rijen ) had ik een VBA voor het tellen van het aantal cellen per kleur.
Door de controle klommen te handhaven en te tellen op "waar" heb ik dit nu opgelost, uiteraard heb ik deze kolommen in het werkblad verborgen.

Gr.
Wim
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan