Windows 10 alternatief voor Geequi (Linux)

Status
Niet open voor verdere reacties.

route99

Meubilair
Lid geworden
5 aug 2017
Berichten
7.874
Besturingssysteem
Windows & Linux
Was gisteren voor mijn zoon op zoek naar een simpele plaatjes previewer op onze Debian 8 server.
Bij hem zijn het allemaal CR2 RAW die meestal relatief traag geladen worden als hij op afstand op de server even kijken wil.
We willen niet nog een database als Lightroom die nu in gebuik is.

Eerst wat gestoeid met het extracten van de jpeg uit de raw en dat werkt, maar zelfs de thumbnails eruit halen duurt eigenlijk te lang, ca 10 sec.
Helaas moet je alle mappen (2x2TB +bijna 1x 3TB....) af om alles te extracten of een script ervoor schrijven.

Maar ik vond een super handige tool, die vrijwel momentaan alles kan laten zien: Geequi, zie plaatje.
Minder dan 5 MB groot!
Screenshot_Geeqie_1.0.jpg

Deze is super snel en handig... dat wordt hem op de server.

Nu Windows 10 voor mijzelf
Vraag: weet iemand ook zo'n snelle combi van file explorer en iets als dit. De Windows explorer en de standaard Photo apps bevallen niet.
Irfan view en Xnview ook niet.
QDir vond ik ook veel te druk.
Ben er vast nog enkele vergeten die al eerder afvielen, sorry, ontschieten me even,

Heb zelf ook Lightroom bij mij camera, maar lang niet alles staat in de database (heb de camera+LR nog niet zo lang) en dan wil ik snel net zo'n handige preview hebben als Geequi.
Die is voor dit doel zo wie zo te onhandig, ff snel kijken.

De foto viewer van Windows Essentials vind ik nog redelijk, maar dat houdt ook een keer op. die gebruik ik nu nog, maar ja als je Geequi eenmaal gezien en getest hebt.. (geen Windows fork ervan beschikbaar helaas....)

Het histogram hoeft er nog niet eens bij te zitten, geen editor, het gaat me vooral om het comfortabel zo door de foto's bladeren, zoals het plaatje ook aangeeft.

Tips welkom!
 
Laatst bewerkt:
Prima tip,:thumb: was hem even uit het oog verloren, to be honest.:eek:
Ik heb hem ooit eens geprobeerd en het werkte maar vond hem wat druk.
Zoiets maar met nog minder menu opties heeft nog wel een voorkeur, iig voorlopig is er al 1-tje...:cool:
 
Kijk eens in het menu Beeld, daar kan je e.e.a. zelf inrichten.
Dan kan je ook nog met het slepen en vergroten/verkleinen van de vensters alles naar wens aanpassen.
 
Laatst bewerkt:
Ga ik iig proberen.
 
Prima tool idd!
Super snel, leest de Canon raw's super snel/direct in zonder extra plugin!

Tnx again.:thumb:

Aanrader. Deze versies is Freeware, maar voldoet voor dit doel prima.
Werkt probleemloos onder Win10 64 bits (gebruik nu de portable)

http://www.faststone.org/FSViewerDownload.htm

Draadje mag op slot....

PS: Plaatje erbij van een CR2, van de toen nog erg jonge fotograaf... (2008, veelal in kleur, nu veel z/w werk)
Even en backup van zijn media kaartje op mijn pc gedaan, toen nog niet in LR geimporteerd, dus nu even snel zo te bekijken.

Fassttone (Large).JPG
 
Mooi zo :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan