• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grootste waarde uit tabel gesommeerd met voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

hummus

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2015
Berichten
50
Beste allemaal,

Ja de titel zegt het al, dit is redelijk complex. Wat ik graag wil is dat ik uit een tabel de grootste waarde wil hebben dmv een formule. Deze tabel moet ook aan een voorwaarde voldoen. Vervolgens wil ik de kenmerken, die passend zijn bij deze groep laten weergeven. Ik weet dat dit niet al te duidelijk is uitgelegd maar zie bijgaand een voorbeeld bestand.

De formule in cel F3 weet ik al. Alleen wil ik de grootste waarde van de groep hebben en daarbij de betreffende naam. In kolom I en J staan de uitkomsten die ik wil hebben met behulp van een formule.

De oorsponkelijke tabel is vrij uitgebreid dus het is niet mogelijk om met een tussentabel te werken.

Ik hoop dat iemand zo slim is om dit op te lossen.

Dank,
Hummus
 

Bijlagen

  • Grootste als met voorwaarden.xlsx
    10,4 KB · Weergaven: 41
Dit:

Code:
=SOMMEN.ALS($B$3:$B$14;$C$3:$C$14;G3;$A$3:$A$14;$F$2)

in H3 en doortrekken naar beneden.

Of is dat te simpel gedacht?
 
Laatst bewerkt:
Gebruik kolomkoppen, een tabel en een paar draaitabellen.
 

Bijlagen

  • Grootste als met voorwaarden.xlsx
    18,8 KB · Weergaven: 35
beste JanBG,

Dank je wel voor je bericht maar dit is net iets te simpel bedacht. Het is namelijk zo dat je niet weet dat kees de grootste is. Dat moet weer bepaald worden aan de hand van de gesommeerde getallen. Het kan zijn dat met nieuwe data bijvoorbeeld Koen de grootste is, en die moet dan bovenaan staan.

groeten,
Hummus
 
Beste VenA

Dank voor je snelle bericht. Dit is inderdaad wat ik wil maar dan zonder selecties. Kan dit met enkel formules worden opgelost?

Dank,
Hummus
 
Hummus,

Zo dan?

Code:
=ALS(GROOTSTE(ALS($A:$A=$F$2;$B:$B);E3);SOMMEN.ALS($B$3:$B$14;$C$3:$C$14;G3;$A$3:$A$14;$F$2))
 
Wat is het bezwaar tegen de eenvoud van een paar draaitabellen?
 
Het gaat dan niet goed, zie voorbeeld.

Ik zelf heb geen problemen met draaitabellen maar het moet gebruikersvriendelijk zijn en daarom wil ik het automatisch wegschrijven naar pdf.

dank,
Hummus
 

Bijlagen

  • Grootste als met voorwaarden.xlsx
    11,5 KB · Weergaven: 29
@Jan
Denk dat de TS bedoeld dat je bijvoorbeeld "Kees" niet als voorwaarde mag gebruiken in de SOMMEN.ALS, maar dat deze naam juiste de uitkomst is van een formule. Dus er moet door excel een lijstje gemaakt worden met per kleur en per naam het totaal, hieruit moet bekeken worden wat de grootste waarde is per kleur, en de bijbehorende naam moet worden getoond. Wordt een lastige (matrix)formule om het rechtstreeks te doen lijkt mij, als dit al lukt...

@Hummus
Hierbij (zie bijlage) een variant met een opzoektabel. Deze wordt middels formules opgebouwd, en kan bijvoorbeeld op een verborgen hulpblad worden gezet. Uit de opzoektabel worden per kleur de grootste waarden opgezocht. Bekijk maar eens.
 

Bijlagen

  • Grootste als met voorwaarden (AC).xlsx
    12,1 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan