• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro, opslaan alleen mogelijk door...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een vraag wordt gesteld omdat iemand iets niet weet. Daardoor kan ook de vraag zelf onduidelijk zijn of zelfs iets anders dan je daadwerkelijk bedoelt. Maar een forum is om wijzer van te worden, dus inderdaad, samen met de helpers hier komen de vraagstellers over het algemeen wel tot een acceptabele oplossing :)
 
Een vraag wordt gesteld omdat iemand iets niet weet. Daardoor kan ook de vraag zelf onduidelijk zijn of zelfs iets anders dan je daadwerkelijk bedoelt. Maar een forum is om wijzer van te worden, dus inderdaad, samen met de helpers hier komen de vraagstellers over het algemeen wel tot een acceptabele oplossing :)

Amen
 
Edmoor... Help!!

Het bestand werkt niet goed, iedereen die hem nu opend heeft nog steeds de mogelijkheid om aanpassingen te doen.
Het activeren van de Read-only werkt niet.

denk dat ik weet waardoor het komt, alleen niet hoe ik het kan oplossen.....

het bestand wordt benaderd door een hyperlink in een ander Excel bestand. Denk dat daarom het Openworkbook comando niet wordt aangesproken...
moet ik dan toch een before safe commando hebben of toch verifieren wie het is voorafgaand aan het opslaan?
of kan je ook zoiets bij het openen van deze sheet?
 
Je kan natuurlijk even eenvoudig testen of die Workbook_Open wordt uitgevoerd door er een MsgBox in te zetten als eerste opdracht.
 
Ik vermoed dat de collega's het werkboek openen met macro's uitgeschakeld.
Zou ik ook doen.
 
Hij geeft idd geen MsgBox...

@Timshel, ja zou kunnen maar heb net meegekeken en geklikt en kreeg de vraag niet en al je ze standaard uitzet krijg je geloof ik wel een banner in beeld. maar ook deze niet gezien.
en bij het sluiten van het bestand kwam hij wel met een MsgBox.
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt me weinig zinvol om de beveiliging zo met macro's te regelen. Je bent ervan afhankelijk of je collega's macro's hebben ingeschakeld. Als ze dat niet weten is het een kwestie van tijd tot ze erachter komen. Overigens heb je met collega's die blindelings macro's inschakelen pas echt een beveiligingsprobleem, gezien de schade die kwaadwillenden dan kunnen aanrichten.
Waarom dat gehannes met macro's als je eenvoudigweg alleen-lezen-beveiliging kunt toepassen zoals ik in #2 al zei?
 
ik begrijp wat je bedoeld, graag zou ik toch wel gebruik willen maken van de kracht van VBA om het zo voor de gebruiker makkelijker te maken.
stel ik beveilig het bestand en bij het openen zet ik de beveiliging uit als ... het bestand opent. Dit zal dan alleen werken als hij het bestand rechtstreeks opent. anders moet hij wachtwoord gebruiken
 
Als je voor jezelf het alleen-lezenbeveiligde bestand wilt kunnen openen zonder het wachtwoord in te voeren kun je gebruik maken van een macro zoals onderstaand. Dit kan niet vanuit het bestand zelf. Je moet namelijk eerst langs de 'security-check' voordat macro's worden uitgevoerd. Je kan het bijvoorbeeld in je persoonlijke macrowerkmap (personal.xlsb) zetten en koppelen aan een sneltoets.

Code:
Sub Ww()
    Workbooks.Open Filename:="C:\Users\Public\Documents\Test-ww.xlsm", WriteResPassword:="Koeienvlaai"
End Sub
 
Laatst bewerkt:
kan ik ook op 1 plaats een readwrite bestand opslaan en op de andere read-only bestanden?
 
Als je ruimte hebt op de locatie(s) waar je het wil opslaan lijkt mij dat geen enkel probleem.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan