• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Spatie toevoegen bij data verzamelen uit meerdere cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

MartijnFM

Gebruiker
Lid geworden
30 nov 2016
Berichten
25
Goedemiddag,

Voor mijn adressenbestand maakte ik altijd gebruik van deze simpele formule.

Code:
=B4&" "&C4&" "&D4
en
Code:
=F4&" "&G4&" "&H4

De " " heb ik gebruikt om spaties toe te voegen tussen de opgehaalde gegevens.
In B4 staat de aanhef, C4 de voornaam en in D4 achternaam.
In F4 staat de straatnaam, G4 het huisnummer en in H4 de toevoeging.

Deze formule werkt prima, maar sinds een crash van Excel (daarna opnieuw Office 2010 geinstalleerd) werkt dit niet meer goed voor de labelprinter. Deze print namelijk ook de "-tekens mee.
Hij print in dit geval
Dhr Voornaam Achternaam"
"Straatnaam huisnummer toevoeging"

Uiteraard staat dit niet professioneel. Mijn vraag is dan ook of er een andere manier om de cellen B4, C4 en D4 samen te krijgen.

Mijn dank zal groot zijn!

Extra info: De labelprinter is een Dymo 450, met de Dymo Labelprinter add-in voor excel.

Bestand: Bekijk bijlage excel template.xls
 
Laatst bewerkt:
heb je al naar de instellingen gekeken van die add in. waarschijnlijk moet je ergens een vinkje zetten zodat die aanhalingstekens niet geplaatst worden

je kunt ook kijken naar de formule variant van bovenstaande
=TEKST.SAMENVOEGEN(F4;" ";G4;" ";H4)
of als je excel 2016 hebt de nieuwe functie (hoef je de spatie maar 1x als scheidingsteken op te geven)
=TEKST.COMBINEREN(" ";WAAR;J13;F4;G4;H5)
 
heb je al naar de instellingen gekeken van die add in. waarschijnlijk moet je ergens een vinkje zetten zodat die aanhalingstekens niet geplaatst worden

je kunt ook kijken naar de formule variant van bovenstaande
=TEKST.SAMENVOEGEN(F4;" ";G4;" ";H4)
of als je excel 2016 hebt de nieuwe functie (hoef je de spatie maar 1x als scheidingsteken op te geven)
=TEKST.COMBINEREN(" ";WAAR;J13;F4;G4;H5)

Roel, bedankt voor je reactie.
Voor de plug-in zijn geen instellingen beschikbaar. Ik heb ook al contact gehad met Dymo zelf, maar zij weten hier ook niet raad mee, vandaar dat ik het hier probeer, om het vanuit de andere kant de benaderen.

Ik heb jouw suggestie met tekst.samenvoegen geprobeerd (heb overigens de Engelse variant), maar dit lost het probleem helaas niet op.
 
Zie je dat ook gebeuren bij een print preview?
 
Het quoten is niet nodig.
Waarom gaat het niet consequent fout? Gebruik je verschillende lettertypes? De juiste drivers geïnstalleerd na de crash? En zo kan ik nog wel tig vragen stellen. Het lijkt mij overigens geen Excel vraag.
 
Werkt wellicht het volgende:
Code:
=(A1)&(A2)&(A3)
En dan in cel A2 een spatie.
 
Dit klinkt mij naar de standaard opbouw van een Text String in Windows. Die wordt altijd omsloten met dubbele quotes. Doe je nog een verdere bewerking na je formule? Sla je het bestand op als een .csv ofzo?
 
Dank voor alle reacties. Hier een afbeelding van hoe het eruit ziet + het bestand.
Voor de crash stond alles gewoon onder elkaar, zodat het in 1 keer kon printen. Nu moet ik handmatig per label de enters toevoegen en de "-tekens verwijderen.

Afbeelding: excel.jpg
Bestand: Bekijk bijlage 322475

@Edmoor
Ja, ik zie dit ook staan in de print preview.


@VenA
Zojuist voor de zekerheid een nieuwe installatie van de Dymo website gedaan. Dit is versie 8.7
Het gaat wel consequent fout, wellicht was dit een verkeerde woordkeuze. Het gaat prima in de zin dat de formule juist is en ook goed wordt weergegeven in Excel, maar de labelprinter herkent sommige dingen niet / niet goed.
Ik vind het overigens ook niet direct een Excelvraag, maar aangezien ik via Dymo niet verder kwam, probeer ik het hier. Niet geschoten is altijd mis.

@Trainers
Leuk bedacht, maar werkt helaas ook niet. Wat wel opvalt is dat met deze methode hetzelfde resultaat komt als met de formule die ik had. Zie afbeelding hierboven. Het probleem lijkt dus niet zozeer te zitten in de "-tekens, helaas.

@Ginger
Nee, het is een zeer simpel .xlsx bestand. Ik kan het bestand geüpload.
Als ik 1 samengevoegde cel wil printen (dus bijv. alleen B27), dan gaat het goed. Maar als ik cel A27 t/m D27 wil printen, dan komen er "-tekens. Bij de eerste cel komt het "-teken aan de achterkant, bij de middelste cellen aan beide kanten en bij de laatste cel alleen aan het begin.
 
In een print preview van het werkblad is alles ok:
PV.JPG

Ik ga eens kijken of ik die plugin kan installeren om verder te kunnen kijken.
 
Als het bij meerdere regels fout gaat, klopt mijn stelling. Excel sluit elke cel af met een Chr(10) en Chr(13) om dus naar een nieuwe regel te gaan. Door deze tekens worden die dubbele quotes ingezet (althans, zo is het mij ooit geleerd).
Gaat het misschien wel goed als je geen formules aanbiedt in je cellen, maar naar tekst omgezetten tekst (plakken speciaal: als tekst)? Gewoon om even te proberen. ;)

Daarnaast zie ik nog knoppen Options en Address Fixer in je Dymo venster. Wat doen die? Staat dáár niet iets in dat je instellen?
 
Ik heb de plugin geïnstalleerd maar kan hem niet gebruiken omdat ik die hardware niet heb.
Wel zie ik dat de plugin voor Office 2010 en hoger is en je heb een .xls document geplaatst.
Die is voor Office 2003.
Sla deze eens op als Office 2007 en hoger document (.xlsx).
Dan werk je niet meer in compatibiliteitsmodus.
Misschien dat dat verschil maakt?
 
@Edmoor
De formules zijn in de basis goed, totdat je probeert te printen. Ik zal ook nog eens op mijn windows 7 PC proberen zo. Staat wel Office 2007 op helaas. Zal zo een update posten.
Ik heb het opgeslagen als een Excel Workbook en krijgt hiermee de extensie .xlsx, maar dit levert ook niets op.

@Ginger
Ik denk dat je aardig in de goede richting aan het denken bent.
Als je bedoelt om de cellen B4 t/m D4 gewoon te printen - dus cellen met enkel tekst, geen formules - dan blijft het probleem.

De options geeft alleen wat mogelijkheden weer om afbeeldingen/barcodes toe te voegen. Dit is hetzelfde als het dropdown menu Select label layout. Heb al verscheidene hiervan geprobeerd.
Address fixer maakt automatisch adressen of corrigeert ze. Bij het klikken krijg ik een foutmelding.

excel2.png

excel3.png
 
Ik heb het ook niet over de formules. Daar mankeert inderdaad niets aan.
Wat de update naar .xlsx betreft, dan is dat in ieder geval geprobeerd :)
Voor het probleem zelf neig ik toch met de vinger naar Dymo te wijzen.
 
Laatst bewerkt:
Martijn, je schrijft dat het goed gaat als je een printopdracht geeft voor 1 adres.
Wellicht idee om middels VBA een loopje te maken die de hele trits afloopt en dus in feite tig afzonderlijke printopdrachten geeft.
 
Laatst bewerkt:
@edmoor
Verkeerd begrepen dan! Maar het begint er inderdaad op te lijken dat het meer een probleem in de Dymo software is dan iets anders. :(

@trainers
Het gaat niet goed wanneer ik voor 1 adres probeer, maar voor 1 cel. Dus bijvoorbeeld alleen B27 gaat prima, maar A27 en B27 levert weer problemen op.
 
Dan zou NAW in 1 cel moeten komen, kan wel maar dan handmatig intypen. Gaat dus niet werken.

Andere gedachte:
Kan de Dymo met een Word document overweg?
Met als database je Excel bestand en een Word document (Verzendlijsten) de gegevens koppelen. Diverse mogelijkheden om papierformaten in te stellen doch zal wel wat gepruts en proberen met zich mee brengen, als het al kan.
 
Hi martijn,

nog 1 poging voor excel: vervang die spaties eens door een return in de samengevoegde cel dus aanhalingstekens wegtussen de & tekens en 2&teken tussen twee cellen ook eruit en dan inplaats daarvan tussen &-teken en volgende cel ALT+Enter dat plaatst de waarden op de volgende rij. wellicht kun je de labelprinter zo dwingen zaken onder elkaar te plaatsten.
in de cel ziet je invoer er daarna zo uit

Code:
=B4&
C4&
D4

edit:
nog een optie
voor engelse versie
Code:
=B7&code(32)&C4&code(32)&D4
(nl versie CODE=TEKEN)

32 = ascii voor spatie
10 = ascii voor line feed

dat laatste is misschien een logischer optie als je een volgende regel echt wilt afdwingen.
 
Laatst bewerkt:
Idee van Roel werkt.
Heb nog wel wat moeten puzzelen. Let op textterugloop.
Zie bijlage.

Ben benieuwd.
 

Bijlagen

  • Map1.xlsx
    9,8 KB · Weergaven: 44
@iedereen
Zoals al verwacht na wat reacties, lag het probleem bij de Dymo software. Ik had ook al oudere software gebruikt (versie 8.5.3) en dit leverde hetzelfde probleem. Bij versie 8.6.2.658 gaat het echter wel goed!
Met andere woorden, alles werkt nu naar behoren. Jullie hulp en meedenken is zeer gewaardeerd! Zaten goede ideeën tussen.

@trainers @roeljongman
Als de NAW gegevens in 1 cel staan, dan ziet hij maar 1 regel per keer. In jouw excel print hij dus 3 verschillende labels. Maar goed, het probleem is inmiddels opgelost!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan