• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Data in excel linken en opvullen

Status
Niet open voor verdere reacties.

martijnvdg

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 apr 2018
Berichten
4
Hallo Excel gebruikers,

Ik probeer data aan elkaar te linken zodat ik het daarna kan aanpassen.
Dit lukt me alleen niet.

Het basis bestand bestaat uit veel data punten die niet lineair verdeeld zijn.
Het 2e bestand is een tabel met waarde die lineair verdeel is met een grotere interval.

Met een correctie op het 2e bestand moet ik het eerste bestand corrigeren.
Ik zat zelf te denken om via verticaal zoeken de juiste waarden aan elkaar te linken en dan een het verschil te delen door het aantal velden en deze van de volgende stap af te halen.
Dit is alleen erg veel werk en ik vroeg me af of dit niet makkelijker kan.

Een voorbeeld van de tabel is:

X-AS Y-AS X-AS2 Y-AS2
196,624 1,00E+10 300 0.040079
197,221 1,00E+10 305 0.051109
197,818 1,00E+10 310 0.059361
198,415 1,00E+10 315 0.057442
199,012 1,00E+10 320 0.092969
199,609 1,00E+10 325 0.089296
200,205 1,00E+10 330 0.089638
200,802 1,00E+10 335 0.093926
201,399 1,00E+10 340 0.102088

Hierbij wil ik een verschil in kolom Y-AS2 vermenigvuldigen met de waarden in de kolom Y-AS.
De x-as waarden zijn hetzelfde maar hebben een andere notering.
De waarden beginnen anders maar hebben een ruime overlap in het gehele bestand.Bekijk bijlage voorbeeld excel.xlsx

Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?

Met vriendelijke groet,
Martijn
 
via verticaal zoeken de juiste waarden aan elkaar te linken en dan een het verschil te delen door het aantal velden en deze van de volgende stap af te halen.
Wat zijn de juiste waarden?
Welk verschil?
Welk aantal velden?
Volgende stap = volgende rij?

Kan je handmatig aangeven wat een gewenste uitkomst zou moeten zijn? Voor 2/3 situaties
 
In Kolom A heeft veld 181 de waarde 300, in kolom B moet de waarde bij 300 aangepast worden met de waarde van Kolom E bij de waarde 300 (Veld D7).
Uiteindelijk moet kolom E vermenigvuldigd worden met kolom B maar dan voor de overeenkomende waarde van Kolom A en D.
Bekijk bijlage voorbeeld excel 2.xlsx

In het voorbeeld bestand staat hoe dit tussen 300 en 310 gaat.
Hierbij ontstaat er een gat tussen de waarden van kolom D en E.

Verheldert dit de vraag?
 
Eerlijk gezegd: nee. Want in veld A 181 (waarmee je hopelijk cel A181 bedoelt) staat geen 300, maar 300,045 en in je 2e voorbeeld komt noch het getal 300 noch het getal 300,045 voor in kolom A
 
Voor mij is dit niet heel verhelderend inderdaad. Probeer zoals JanBG ook al aangeeft te verwijzen naar cellen, zodat wij dit kunnen volgen.

Jij gebruikt termen als "aangepast worden" en "overeenkomende waarde", dit zal voor jou heel logisch zijn maar ik begrijp niet wat voor berekening er moet gaan plaatsvinden. Probeer dus (met celverwijzingen) stap voor stap uit te leggen welke berekening er plaats moet vinden, want dan kan je vast en zeker geholpen worden op dit forum.
 
Sorry voor de onduidelijkheid.

Mijn probleem is juist om de data aan elkaar te koppelen.
Ik kan van Kolom B en Kolom E een grafiek maken waarbij de data op de x-as (Kolom A en D) een overlap heeft.
Bekijk bijlage voorbeeld excel 3.xlsx
Deze overlap wil ik gebruiken voor een correctie op de grafiek.
Maar doordat de velden in Kolom B en E verschillend zijn (als voorbeeld de 300,045 en de 300) is dit moeilijk voor elkaar te krijgen.
Ik zoek dus naar de oplossing om dat te kunnen doen.
De berekening is hierdoor niet beschikbaar aangezien ik niet weet hoe dit zou moeten in Excel.

Mijn gedachten gaan naar het gelijk proberen te krijgen van de data in Kolom A en D. zodat ik Kolom B kan corrigeren met de data uit Kolom E.
Ik weet alleen niet of ik daarmee op het goede spoor zit of dat er andere makkelijkere mogelijkheden zijn.
 
Niet uit onwil, maar ik raak niet aangesloten.

Ik denk dat het meer een statistisch vraagstuk is dat opgelost dient te worden, dan een vraag hoe het verwerkt kan worden in excel.

Ik hoop dat iemand anders je hier bij kan helpen.
 
martijn, een deel van jou onduidelijkheid komt omdat je een mogelijke oplossing aan het uitleggen bent terwijl voor ons het probleem nog niet helder is.

mijn interpretatie is dat je kolom B en E in 1 grafiek wilt zien maar dat dat niet goed lukt omdat in kolom E waarden tussen 0 en 6 staan en in kolom B waarden liggen tussen 0 en 6000 (grofweg)
de x as waarden overlappen wel al lopen de x as waarden van kolom A (horend bij B wel veel hoger op.

Voor dit probleem kan een secundaire as de oplossing zijn. Daarbij wordt, in dit geval kolom B als Y as aan de linkerkant geplaatst met een schaal van 0 tot 6000 terwijl voor de lijn van kolom E een Y as aan de rechterkant wordt geplaatst tussen 0 en 6. daardoor tonen beide een lijn. terwijl als je alleen een primaire y as gebruikt zie je voor kolom E alleen een rechte streep linksonder in de grafiek.

is dit waar je naar op zoek bent?
 

Bijlagen

  • Kopie van voorbeeld excel 3 secundaire as.xlsx
    92,8 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
Allemaal bedankt voor jullie hulp.
Ik ben eruit maar dat is wel lastiger dan gedacht.

De formule die ik nodig had was:
=VOORSPELLEN(A7;VERSCHUIVING($E$7:$E$447;VERGELIJKEN(A7;$D$7:$D$447;1)-1;0;2); VERSCHUIVING($D$7:$D$447;VERGELIJKEN(A7;$D$7:$D$447;1)-1;0;2))

Hierbij word de data gelijkmatig verdeeld zodat deze hetzelfde is als kolom A en B
Nogmaals bedankt voor jullie hulp.

Met vriendelijke groet, Martijn
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan