• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kostprijs product berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Theunie1965

Gebruiker
Lid geworden
16 apr 2018
Berichten
197
Ik ben een leek wat betreft Excel
Nú zou ik heel graag een excel bestandje willen hebben om de verkoop prijs van een product te berekenen.
Waar ik de inkoop prijs€3,50 Ex btw in geef en vervolgens automatisch de btw erbij berekend wordt ook moet ik de bedragen van verpakkingskosten, (print,papier,inkt,stroom) afschrijving van apparatuurmaar. ik moet ook kunnen uit rekenen wat een product kost als ik bijvoorbeeld invoer dat als ik er 10 stuks inkoop de inkoop prijs Ex €3,40 kost of 50 stuks €3,30 kost maar dan veranderen ook de kosten van (print,papier,inkt,stroom, BTW, afschrijving.
Wie zou mij hierbij willen helpen aub.
 
Zonder een voorbeeld document zal je niet veel respons krijgen waar je direct iets aan hebt.
 
Reactie

Hallo
Dat is het hem juist ik heb geen idee hoe je zoiets moet maken.
 
Reactie

Sorry ja het is een dubbel vraag ik ben niet zo handig met dit soort dingen mijn excuus hier voor
 
Helaas, zo kom je er niet. Ook al weet je weinig van Excel, uit die eerste topic kun je wel bepaalde bases halen. Maar de eerst aanzet moet je toch zelf doen in een dergelijk document. Hoe zie je dat zelf voor je? Dus je zet de tekst(en) met uitkomsten gewoon in de cellen. Uitkomsten doe je in eerste instantie gewoon met de rekenmachine en dan komen de formules later. Helpers hoeven dan zelf niet fantaseren, want dan is het toch vaak net niet zoals jij het wilt hebben.

Zoals de werkwijze in het document van JanBG is ongebruikelijk. Vaak worden dat soort kosten (printen, papier, inkt, stroom) bij elkaar geteld en uitgedrukt in een percentage. En dit is dan een opslag van de inkoop.
 
Laatst bewerkt:
Zoals de werkwijze in het document van JanBG is ongebruikelijk. Vaak worden dat soort kosten (printen, papier, inkt, stroom) bij elkaar geteld en uitgedrukt in een percentage. En dit is dan een opslag van de inkoop.
Eens, ik probeer de TS alleen een beetje op weg te helpen
 
ik probeer de TS alleen een beetje op weg te helpen
Geen enkele twijfel. Timshel en HSV gingen je voor. Punt is dat je dan moet gaan 'invullen' voor een ander. Echter de grondslag/concept moet Theunie zelf maken.

Ik had totaal geen verstand van Excel. Mijn financiële administratie was volledig in Word opgebouwd. Die basis in Excel geplaatst/overgenomen en dan met behulp van Helpmij.nl telkens verder uitgewerkt en aangevuld.

Lijkt mij toch dat je wel tekst en cijfers in een werkblad kunt plaatsen?
 
Reactie

Hoi
zoiets bedoel ik wie kan mij dan helpen om te controleren of het zo juist is, en ik zeker weet dat de bedragen juist worden berekend.

alvast bedankt
Theunie
 

Bijlagen

  • Prijzen_Berekenen.xlsx
    10,1 KB · Weergaven: 370
Bij het berekenen van een verkoopprijs moet je wel wat aannames maken op economisch gebied - niet doorrekenen met btw bijv.
Ik heb je bestandje 'iets' aangepast - de gele cellen moet je invullen, de prijs en/of prijs totaal rekent hij dan zelf uit.
 

Bijlagen

  • PRIJS.xlsx
    10,1 KB · Weergaven: 373
Reactie

Hoi
bedankt dus alles wat ik erboven heb gezet kan nu weg!!!
En is het mogelijk dat in de eerste kolom de inkoop prijs staat ex BTW en in de tweede in btw waarom ik kan de inkoop btw niet terug vragen in NL
omdat de producten uit het buitenland komen dan gelden er andere regels dus ik moet uit gaan van de prijs incl btw.

Mvgr Theunie
 
Kosten en winst zijn volgens mij 'btw-plichtig'. Btw daarom aan het eind berekenen. Je kunt niet eerst btw berekenen en ook over de btw kosten en winst berekenen. Dat gaat niet.
Kijk even naar het voorbeeld.
Bekijk bijlage Prijzen berekenen02.xlsx
Als er andere regels gelden i.v.m. buitenland moet je dat aanpassen. Maar onder welke (btw) wetgeving val jij dan?
 
Laatst bewerkt:
Hoi
de belastingdienst vertelde mij dat ik de Duitse btw niet in NL kan terug vorderen

Gr Theunie
 
Hoi welke
werkt nu het beste die van Docecomo of die van Senso
ik heb er echt geen verstand van ben er nu al een week mee bezig pfff

Gr Theunie
 
Heb je dat schriftelijk? En waar moet je dan btw afdragen? Leg dat goed vast, want mondelinge afspraken heb je niets aan. Kijk maar naar de belastingtelefoon. De helft van de adviezen deugt niet en die mondelinge zaken zijn totaal niet te bewijzen en later is het gewoon een feit dat jij je aan de wet moet houden.

Hoi welke
werkt nu het beste die van Docecomo of die van Senso
ik heb er echt geen verstand van ben er nu al een week mee bezig pfff

Onzin! Jij hebt er echt wel verstand van. Het gaat erom welke begrijp jij het beste en met welke kun je werken. Dat is alles. Je kunt en moet zelf wat aanpassingen doen als dat nodig is. En of de berekeningen dan kloppen kun je met een normale rekenmachine controleren. Dat doe ik ook.

Die van Docemomo is ook heel gemakkelijk en logisch. Inkoop + kosten = Totale inkoopprijs + Winstmarge = Verkoopprijs per artikel + btw = Consumentenprijs incl. btw.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Senso
Ik zal dadelijk nog eens met hun gaan bellen kijken wat ze dan zeggen en dan bel in van de middag of maandag nog eens kijken of ik steeds het zelfde antwoord krijg.
Maar welke excel bestand moet ik nu gaan gebruiken en werkt ook echt goed.


Gr Theunie
 
Als het om grote bedragen gaat moet je dat volgens mij toch schriftelijk vastleggen. Ik ben geen ondernemer. Maar de belastingdienst is hier niet gemakkelijk mee, gelet op mijn ervaringen met een administratiekantoor. Zonder schriftelijke toestemming/bewijsstuk sta je nergens. Mijn bestand werkt rekenkundig goed. De Celeigenschappen staan op Getal met twee decimalen. Als ik het uitreken met een calculator klopt het ook. Klopt het niet, moeten andere helpers maar even ingrijpen. Die andere moet ik dan nalopen.
 
Reactie nog een kleine aanpassing

Als ik in G5 de winst marge in vul krijg ik bij L5 en M5 het zelfde bedrag nu zou ik graag in L5 het netto winstbedrag willen zien
en in M5 de Consumenten prijs is dit nog aan te passen, ik denk dat hij dan precies zo is als ik hem wil hebben.

Mvgr Theunie
 

Bijlagen

  • PRIJS.xlsx
    10,3 KB · Weergaven: 210
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan