• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Twee vragen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Docecomo

Gebruiker
Lid geworden
17 mei 2017
Berichten
23
In mijn 'strijd' een boekhoudprogramma (financiële administratie) te maken in Excel, loop ik op dit moment aan tegen twee problemen. De administratie betreft 2 clubs, club A en club B (verenigingen) Bedenk dat ik dan ook twee stambestanden heb met de primaire gegevens: naam van de leden, bankrekeningnummer, ik heb ze een ID-gegeven en aangegeven of ze lid dan wel gast zijn.
Maandelijks vraag ik een bestand met betalingen op bij de bank. Met dit bestand transporteer ik de betalingen door naar debiteuren op basis van rekeningnummer. Dit gaat allemaal goed. Echter, het probleem zit in het volgende:
1) Beide clubs hebben leden maar ook gasten. Het probleem is dat een lid van club A een gast bij club B kan zijn. Ik ben bezig geweest met formule in de combinatie van 'als' en 'verticaal zoeken', maar dit lukt niet. Wanneer ik het bankafschrift lees, geef ik per club aan van welke club dit afkomstig is ('Afkomst van') Ik wil dan dat hij met behulp van het bankrekeningnummer aangeeft of het een gast is (zoeken in de stambestanden van de club waar het bankafschrift bij hoort).
2) De tweede formule is ten dele gelukt - aangeven of het bankrekeningummer bestaat. De formule die er nu in staat doorzoekt alle tabbladen. Ook nu geldt: wanneer het afschrift behoort bij club A moet hij zoeken in het werkblad dat hoort bij club A.
Ik heb een voorbeeldbestand toegevoegd.
 

Bijlagen

  • Voorbeeldbestand Helpmij.xlsx
    12,2 KB · Weergaven: 57
Voor vraag 1

Code:
=N(OF(ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(B2;'Club A'!$C$1:$D$7;2;0);"")= "Gast";ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(B2;'Club B'!$C$1:$D$7;2;0);"")= "Gast"))
 
Het lijkt mij logischer & voldoende per club alleen de leden op te geven.
Iedereen van wie een betaling binnenkomt, die geen lid is van die klup, is dan automatisch 'gast'.

Als je in de naam van een werkblad geen spatie opneemt (dus 'ClubB' i.p.v 'Club B' werkt alles net iets simpeler:


In werkblad boekingen: E2

PHP:
=IFERROR(MATCH(B2;INDIRECT("Club"&D2&"!C1:C100");0);"gast")
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties - vraag 1 is opgelost. Om de tweede vraag wat specifieker te beschrijven - de formule die hier staat vraagt om te 'vergelijken' of het bankrekeningnummer vernoemd wordt in één van de twee stambestanden. De bedoeling is om, wanneer er in cel D2 staat A te zoeken in werkblad Club A of het bankrekeningnummer hier genoemd staat, én, wanneer er in cel D2 een B zou staan, om te zoeken in werkblad Club B of het bankrekeningnummer hier bestaat.
 
Kan je dit niet met ALS?
Zo iets als hier onder?
ALS(D2=A;zoeken in club A range("E2:E100");zoeken in club B range("e2:E100"))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan