Reboot and select a proper boot device

Status
Niet open voor verdere reacties.

jebl

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2011
Berichten
109
Hallo allen,

De afgelopen weken loop ik tegen het volgende probleem aan.
Als ik mijn pc wilde opstarten verscheen het volgende scherm, dit heeft ie regelmatig gedaan.
scherm1.jpg

Een week later verscheen dit scherm, deze was eenmalig.
scherm2.jpg

En nu krijg ik heel vaak deze melding:
scherm3.jpg

De pc start normaal op en werkt ook naar behoren, maar het gebeurt dus regelmatig dat als ik even bij de pc weg ben en een half uurtje later weer aanschuif deze laatste melding in beeld staat.
Wie kan mij hier wat duidelijkheid verschaffen?

Alvast bedankt voor de hulp.
 
Laat je hardeschijf eens testen met software van je fabrikant. Bereid je wel voor dat hij mogelijk op overlijden kan staan.
 
Merk en type PC of moederbord?
Weblink van Speccy mag ook, zie m'n sig.

Reseat de sata kabel eens.
 
Laatste bios versie staat erop, weten we dat vast.

En het is vorige week begonnen?
Is er een aanpassing in de UEFI geweest en maak je daar ook gebruik van die UEFI of staat hij op CSM?

Ander SATA kabel of gereseat?
 
Het duurt nu al een week 4.
Ik heb geen idee aanpassing gedaan in UEFI en ik weet ook niet of het systeem op UEFI of CSM staat :confused:
Ook geen kabels vervangen of gereset.
 
Ik bedoel met die kabel om die opnieuw te plaatsen of een nieuwe te gebruiken, die dingen zonder borging zijn nogal storingsgevoelig.

En zo te zien is het een UEFI systeem maar als er daarin niets is veranderd dan zal het erbuiten gezocht moeten worden, zoals die sata kabel of zijn er ook USB gegevensdragers aangesloten?
 
Het moederbord batterijtje is leeg en de computer krijgt steeds meer moeite om iets te detecteren en instellingen worden niet meer bewaard. Misschien springt de computer ook wel aan wanneer je de stekker er in doet.

Hier heb je een hulpprogramma waarmee je onder andere (hopelijk) ook kan zien hoe vol het 3 Volt batterijtje nog is, bij de waarde V-bat. http://openhardwaremonitor.org/
 
Ik heb een tooltje gedownload van de fabrikant van mijn SSD nl: Intel® Solid-State Drive Toolbox.
Hiermee heb ik de SSD gescand en alles lijkt in orde, wel was er een firmware update beschikbaar.
Deze heb ik toegepast en sinds dien nog geen rare meldingen meer gehad :confused: misschien de oplossing?

Wat betreft het moederbord batterijtje, zie screenshot.
Volgens mij geen bijzonderheden.

scherm4.jpg
 
Newer systems store firmware (BIOS or UEFI) settings in flash memory or EEPROM, which does not require power to maintain data.
This battery was, and still is, used to maintain the real-time clock. As this is the sole purpose of the battery today, it is sometimes called the RTC battery.
This ensures that your computer can continue to keep time even when unplugged.
The battery is usually a readily-available CR2032 button cell, and is typically usable for 2 to 10 years.
If your computer loses track of time when unplugged for more than a few hours, it is time to replace the battery.

De spanning is 3,28 V en die mag zakken tot rond de 3,1V...
De bewering dat die batterij leeg zou zijn is dus flauwekul.
 
Laatst bewerkt:
Het BIOS batterijtje zou vol zijn. Goed om te weten. Flauw hoor.
Desondanks: springt de computer aan wanneer je de stekker er in doet? Worden BIOS instellingen bewaard of staan die steeds terug op Standaard (default). In dat geval de batterij zelf nog nameten en misschien is dan de BIOS stuk gegaan of niet goed gebrand en dus onleesbaar. Het kan wel eens helpen om zelf eerst standaard waarden op te slaan, dat is sowieso beter als de batterij er uit is genomen of de BIOS is gereset. De reset jumper moet na gebruik trouwens op de juiste pinnen terug gezet zijn en bij batterijtjes is het mogelijk dat deze dan weer eens wel en vervolgens weer eens niet contact maken. Schoon houden is dan het devies en een stukje verdraaien wil wel eens helpen. Ze moeten er recht in zitten. Ik geef dus echt nog niet op want dit lijkt op een stroomloze BIOS.
 
Tis je dingetje, een bios batterijtjes fetish.

In de 40 jaar dat ik met deze meuk omga is het 2 x voorgekomen van de talloze mobo's dat een bios batterijtje niet voldoende sap kon leveren.

Waarom zo halsstarrig daarover steeds beginnen?
 
Ik wil niemand afkammen, alleen een tegengeluid geven. Het is inderdaad zo dat Alfred 2 vaak over de BIOS batterij begint en dat Lange Pier dan zegt dat hij zoiets vrijwel nooit meemaakt.
Lange Pier repareert vaak pc's voor anderen. Ik onderhoud alleen mijn eigen pc's en die van mijn vriendin. Dat doe ik pas 15 jaar, want voor die tijd had ik geen eigen computer en wist ik er niets van af.. In die 15 jaar heb ik toch 3 keer een BIOS batterij moeten vervangen vanwege een te laag voltage. De pc's waren op dat moment meestal circa 7 jaar oud.
De laatste keer was bij de pc van mijn vriendin; die pc was ook 7 jaar oud. Ze kon hem niet meer normaal opstarten, en vanwege de foutmelding die ze telefonisch doorgaf, dacht ik direct aan een lege CMOS batterij. Op diverse websites viel te lezen dat je al problemen kunt verwachten wanneer het voltage gezakt is naar 2,6 of 2,5 Volt. Je kunt ze dus niet helemaal leegtrekken naar 0 Volt. Ik wist dat zelf niet, maar alle kenners op dit forum, zoals Lange Pier, Scrapheap e.a. weten dat natuurlijk allang.
Ik moest wel lachen toen ik de 'lege' BIOS batterij uit de pc van mijn vriendin door ging meten. Die leverde nog slechts een spanning van 1,8 Volt! Ik stopte er een CMOS batterij in, waarvan de meter 3,15 V aangaf en daarna startte haar pc weer normaal op.
 
Heb er inmiddels in tientallen jaren veel meer dan 5 vervangen... heb het niet bijgehouden...:eek:
 
Dingen kosten de kop niet, bij de Action 8 stuks voor €0,85.
Paar jaar geleden zelfs €0,89, had een pakje meegenomen en heb ze allemaal nog.;)
 
Nee, die dingen kosten je de kop niet, maar naar mijn ervaring (ja, ik heb hiermee niet zoveel ervaring als diverse andere leden op dit forum) kan er een flink verschil zitten tussen de ene of de andere BIOS batterij. Sommige lopen eerder leeg dan andere.
Voordat ik naar mijn vriendin ging om die BIOS batterij te vervangen, bekeek ik wat ik nog had liggen: 2 blisters met die knoopcelbatterijen.
Eén partij knoopcelbatterijen van Action had nog een spanning van 2,85 Volt. Te weinig, vond ik. (die heb ik dan ook weggegooid) Een andere partij (Tronic, van Lidl) had nog een spanning van 3,15 V.
Die twee partijen waren ongeveer even oud. Ja, ik schrijf de aankoopdatum er meestal op.

Een kwaliteitsverschil tussen verschillende merken gaat ook op voor andere batterijen. In mijn badgeiser zitten 2 dikke D batterijen, die voor de vonk moeten zorgen. De monteur die mijn gasapparaten onderhoudt (hij heeft tientallen jaren ervaring) vertelde me dat ik moet kiezen voor D batterijen van Lidl of Aldi. Die gingen volgens hem het langst mee. Ik volg zijn advies al jaren. Een keer was de Lidl dicht en kon ik alleen elders Philips D batterijen krijgen. Die Philips batterijen hielden het maar half zo lang uit.

Dus, LP, haal eens een CR2032 uit dat paar jaar oude pakje van Action en meet die knoopcel eens door. Hoeveel prik zit er nu nog in?
 
Dergelijke batterijen bewaar ik in de koelkast tussen de eieren.

In sommige van mijn computers trek ik ze helemaal leeg en op één computer kunnen er telkens andere dingen zijn die niet willen of anders gaan. Vaak wil de computer nog aan na op Esc, F1 of F2 te hebben gedrukt en bij een waarschuwing over de systeemtijd Enter. Het is goed om te weten dat je berichten over uitgebreide geheugen test en Raid configuraties of BIOS standaard waarden kan wegdrukken met deze toetsen. Bij opstart schijf niet gevonden, druk ik kort op de aan/uit knop en gaat de computer altijd verder. Die hoeft dan dus niet uit.

Ik heb gemerkt dat de batterijen nodig kunnen zijn voor regelmatig (af)tellen. Het kan gebaseerd zijn op de seconden van de klok, net als de toeval functie trouwens afhangt van de milliseconden, maar toch is de systeemtijd nog goed wanneer mijn computer telt als een dronkenman.

Vroeger had ik wel eens computers die op een lege batterij bleven werken. Tegenwoordig echt niet meer en ik denk eerder aan elk jaar de batterij te moeten vervangen. Ik noteer het nu aan de binnenkant van de kast.

Koop een kikker fietslampje bij Action en je hoeft de batterijen niet oud te laten worden.
 
Jammer dat er geen Bedankt knop op dit forum zit, anders had ik die ingedrukt onder de laatste post van Lange Pier en het daarbij gelaten.
Nu zeg ik dus tegen LP: "Bedankt, je hebt mijn vertrouwen in die Action dingen weer hersteld." :thumb:

Voor de gein met HWiNFO32/64 v5.82-3410 de VBAT gecontroleerd op 2 van mijn computers waarvan ik zeker weet dat ik de CMOS batterij nog nooit vervangen heb:
Asus Desktop van 5 jaar oud: VBAT 3,312 V
Dell desktop van 10 jaar oud: VBAT 3,040 V
Soms gaan die dingen dus wel 10 jaar mee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan