bevriezing beeldscherm na opstarten ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

SPY

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 sep 2004
Berichten
1.089
Al zeker een jaar heb ik last van bevriezing van mijn beeldscherm, mijn muis zit vast en niets werkt,
geen Ctrl+Alt+Del, etc. Heb enige wat mij rest is de aan/uit knop van de pc in te drukken tot hij
uitgaat. In 90% van de gevallen komt dit voor direct na opstarten van pc. Zodra bureaublad is
verschenen bevriest alles. Maar heel soms komt het ook zomaar gedurende de dag of avond voor.
Heb uiteraard Windows 10 en een 525 GB SSD schijf. Ik wist niet waar de vraag te plaatsen dus
zette ik hem maar in dit forum.
De laatste 2 maanden schreef ik de datum en tijd op wanneer dit plaats vond, en iedere keer zat er
precies 7 dagen tussen. Tot 3 weken geleden, toen begon het om de zoveel dagen voor te komen,
onregelmatig dus. Denk dus dat die 7 dagen interval toeval was.

Komt dit bekend voor?

Leon
 
Kan vaak duiden op rotte / bokkige hardware.
 
Bedankt voor de reactie, het zal inderdaad hardware zijn, of de software van deze hardware die het veroorzaakt.
Maarja, welke...?
 
Het kan een stokpaardje of dooddoener van mij lijken maar bepaalde software wordt niet goed ontwikkeld en is door veel mensen geïnstalleerd. Ik heb het dan over de updaters. Een onbeduidend klein programma kijkt telkens of er updates zijn en geeft de systeembronnen niet terug. Oplossing hiervoor is dat u weet welke software op de computer draait en wat dit updaten nodig heeft. Je kan de opdracht "msconfig" geven en zien wat er aan hulpprogramma's in de lijst staat. Een completer overzicht van wat er op de computer opstart krijg je met het programma AutoRuns. Wat je hier ook mee kan dat is de computer opschonen en malware vinden. Google daarom de onbekende namen en maak na een controle aantekeningen want opnieuw beginnen duurt wel een uur.

Regelmatig draait er een Windows Search indexeer service, voor snelle zoekacties. Dit is niet nodig! Stel er zijn fouten in het bestandssysteem, dan kan de indexering vast lopen. Schakel de indexering uit (vroeger bij Eigenschappen van de schijfstations maar nu alleen nog door de search service niet te starten) en doe een schijfcontrole. Bij Chkdsk alleen het bestandssysteem automatisch laten repareren maar niet de sporen en sectoren. Het laatste kan een slechte schijf onleesbaar maken en aanmerkelijk langer duren. Het belangrijkste en waar het vaker aan mankeert dat is het bestandssysteem.

Het kan geen kwaad om Windows te controleren met de opdracht sfc /scannow. Voor reparaties moet de Windows schijf ingevoerd worden.

Probeer systeembronnen vrij te maken door bijvoorbeeld opstartversnellers uit de programmagroep Opstarten te halen. Dit zit alleen maar in de weg. Wat iedereen kan proberen dat is door bij Programma's en onderdelen het stuurprogramma voor geluid weg te halen en te kijken of er dan evengoed, stereo uit twee luidsprekers, geluid is. Een Realtek stuurprogramma wordt door mij niet meer vertrouwd want dit kan voor conflicten met vastlopers zorgen. Dat geldt ook voor WiFi stuurprogramma's in het systeemvakje, heeft u deze, dan kan u proberen om deze weg te halen bij Programma's en Onderdelen, mits de wireless service aan staat kan Windows de WiFi aansturen en vraagt die alleen naar de driver-bestanden zelf. U zou eens kunnen proberen of de gebreken blijven wanneer Windows update uit staat, bij besturing op afstand en netwerken heb ik niets gezegd want daarvoor zijn er veel beveiligingsupdates.

Wat veel computergebruikers zich niet realiseren dat is dat Windows logboeken bijhoudt van de dingen die niet direct medegedeeld hoeven te worden. Ga er naartoe via Help. Niet alle fouten zijn gebreken of tekortkomingen, het moet dus wel geduid worden. Misschien geeft dit een aanwijzing rond de datum en tijd van het voorval.

Windows 10 update ook de drivers, er zou een ongeschikte tussen kunnen zitten, dit updaten kan voor alle drivers of voor bepaalde drivers uitgezet worden en dat lijkt mij in dit geval in ieder geval raadzaam. Bij opstarten wordt software nog niet veel gebruikt maar worden de drivers geladen. Wees daar dus extra op verdacht. Heeft u de chipset drivers, zijn uw drivers voor Windows 10 geschikt en onbesproken op Internet en staan er geen aanmerkingen bij Apparaatbeheer?

Test het geheugen eens.

Is de voeding voldoende? kan de ventilator gestopt zijn met draaien? Veel computers stoppen in dat geval ook. Ik kan mij voorstellen dat de fan boven de processor harder draait bij het aan zetten dan wanneer de computer is opgestart. Daarom kan u eens met de vinger gaan voelen of de fan weerstand heeft of na het aan zetten luisteren of die niet bijgeluiden maakt. De stekker van de fan zit wel eens los. Meteen ook de kast ontdoen van stof en kijken of alles recht zit. Ik heb eens een kabel gevonden die langs een scherpe rand was doorgesleten, en wel eens een gesmolten stekkertje. De regelmaat die u beschrijft wijst alleen niet op een hardware fout. Ik hoop dat ik u wat verder heb kunnen helpen.
 
Wow Alfred 2, jij hebt me een hoop stof gegeven om over na te denken. Veel van wat je opnoemt wist ik al of deed ik al maar veel ook niet.
Ik probeer mijn pc schoon te houden met een betaalde versie van Kaspersky en Malebytes, die wekelijks scannen. Verder heeft mijn pc een
goede airflow dus oververhitting is ook niet het probleem, check mijn temperaturen. Misschien zijn updates van software het probleem want
regelmatig heb ik updates van allerhande programma's. Ik heb vaker naar de windows logboeken gekeken maar word daar nooit wijs uit. Je
moet dan inderdaad iedere melding stuk voor stuk googelen en meestal weet ik dan nog niet wat ik aan het uitzoeken ben. Heb dat dus maar
eerlijk gezegd een beetje op gegeven. Zal dus de updates eens controleren en zien of daar wat aan schort.

Hoe dan ook, heel erg bedankt voor je zeer nauwkeurige uitleg!

Leon
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan