• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Wat Als analyse obv gemiddelde in draaitabel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

PJDB

Gebruiker
Lid geworden
28 mrt 2018
Berichten
11
Goeiemiddag,

Is het mogelijk om een wat als analyse te laten uitvoeren in combinatie met een draaitabel?

De situatie:
- ik heb een lijst met bestelbonnen maar 1 of meerdere producten op staan
- per product staat er uiteraard ook een aantal op de bestelbon

--> afhankelijk van het aantal van de bestelbon is er een andere manier van picking (automatisch of manueel)
--> ik wil per product apart gaan berekenen wat het splitsingsmoment is zodat 10% van de pickings automatisch kan verlopen

In bijlage een simpel voorbeeld.
De cel met de kleiner dan is K2 op het tabblad 'Blad 1'.
Deze cel zal bepalen of de kolom E 'groter dan doelcel' een waarde 0 of 1 heeft.
Groter dan de doelcel betekent in mijn geval dat het manueel gepickt moet worden (dus duurder wegens meer tijdrovend).
In tabblad 'Blad 2' maak ik dan het gemiddelde van die kolom E 'groter dan doelcel' in een draaitabel.
Ik zou graag een extra kolom toevoegen aan de draaitabel waar per product dus aangegeven wordt wat de waarde in de doelcel K2 zou moeten zijn zodat het gemiddelde 10% is.
Is dit mogelijk aub?

Alvast bedankt voor de hulp.
Met vriendelijke groeten
PJDBBekijk bijlage Wat als analyse in draaitabel.xlsx
 
Nee wat jij wilt kan niet.. Dit ligt niet aan een draaitabel, maar aan jouw opzet.

Ik zal het beschrijven aan de hand van product 1.
Product 1 heeft 4 bestelbonnen. 1 Daarvan moet handmatig samengesteld worden. Hierdoor krijgt 1 bestelbon in Kolom E een 1 en 3 bestelbonnen een 0-waarde.
Omdat je dit verwerkt naar een binaire functie (automatisch/handmatige) kan je hier geen gemiddelde over nemen. Een gemiddelde van 10% kan je alleen maar krijgen als je 10 bestelbonnen hebt waarvan 1 handmatig samengesteld moet worden.

Dus samengevat: Door je data binair te structureren is het gemiddelde (in dit geval) niet relevant.
 
Hallo,

Ik had hier een zeer simpel voorbeeld uitgewerkt (de echte excel is volgens mij te groot om op te laden op het forum).
In werkelijkheid zijn er voor ieder producten tientallen, soms zelfs honderden lijnen van bestelbonnen. Ook het aantal producten is een veelvoud van in het voorbeeld hieronder.
Kan het dan wel?

Mvg,
Pieter-Jan
 
Ik wil er wel naar kijken, maar kan je dan wel een groter voorbeeldbestand maken? Met meerdere rijen per product zo dat het ook getest kan worden.

Daarnaast de volgende vraag: wat als er minder dan 10 bestelbonnen zijn voor een product? Moet dan alles handmatig? Of 1 bestelbon automatisch samenstellen? Dat is naar mijn idee wel een belangrijke om vooraf over na te denken.
 
Ik heb zelf een random voorbeeldbestandje gefabriceerd.

Op blad 3 heb ik 3 hulpkolommen gebruikt, die ook nog wel samen zijn te voegen.
Op blad 4 de draaitabel met daarin het laagste nummer van de bovenste 10% regels per product op basis van aantal.

Als minder dan 10 regels per product is er dan 1 order die automatisch moet.

Bekijk bijlage Wat als analyse in draaitabel (KL).xlsx
 
Bedankt voor het voorbeeld! :)

Ik denk wel dat het al een stap in de goede richting is, wel een andere aanpak dan ik dacht.
Wel nog wat meer duiding rond het proces en de werking:

- bestelbons worden iedere dag (dus per dag gepickt) en er wordt niet cumulatief overheen dagen gekeken
- beslissing is dus: aantal van het product op de bestelbon is lager dan 10 --> dan is het via de automaat (wat goed is), aantal is hoger dan 10, dan kan de automaat het niet aan en moet het manueel gepickt worden
--> we willen dus 'spelen' met die 10 en dus de instellingen van de automaat om zo te proberen het aantal bestelbons dat via de automaat kan te verhogen
--> theoretisch zou ik dus per product willen zien wat het aantal/de instelling van de automaat moet zijn zodat maar 10% van de bestelbons manueel zou moeten gepickt worden

mvg,
Pieter-Jan

Ik denk dat dit dus deels via een 'wat als-analyse' dient te gebeuren? Al ben ik niet helemaal zeker.
 
Hallo,

Heeft iemand nog een idee hoe dit verder kan?
Alvast bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan