• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

INDEX/MATCH-functie opvolgende resultaten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fraxter

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2012
Berichten
9
Hallo iedereen,

In Excel loop ik tegen een probleem aan. Ik wil uit een database geselecteerde data halen op basis van een aantal criteria. Zo moet hij voor een bepaalde datum alle kosten weergeven van hoog naar laag. Dit doe ik doormiddel van een large functie. Vervolgens moet Excel bij deze bedragen de bijbehorende omschrijving geven. Echter wanneer ik twee dezelfde bedragen heb in de database geeft hij alleen de omschrijving van het eerst gevonden bedrag in de database. Hoe kan ik dit omzeilen?

Eveneens heb ik een bestandje toegevoegd waarin het, als het goed is, duidelijk omschreven staat.

Alvast bedankt voor het meedenken.
 

Bijlagen

  • Probleem voorbeeld.xls
    37,5 KB · Weergaven: 40
Het voorbeeld bestandje wat je geeft is een Excel 97 - 2003 bestandje.
Als je werkt met 2007 of recenter dan biedt het gebruik van een draaitabel u de oplossing op maat:
 

Bijlagen

  • Probleem voorbeeld_Gijs.xlsx
    14,1 KB · Weergaven: 30
Ik weet dat ik hiervoor een draaitabel kan gebruiken echter zoek ik naar een formule. Het nadeel van een draaitabel is namelijk dat deze niet op basis van aanpassingen in een database automatisch gerefreshed, geupdate en opnieuw gefilterd kan worden zonder gebruik te maken van macro's/vba. Om mijn data dan weer up to date te krijgen moet ik zelf nog een aantal handelingen doen wat ik juist niet wil.

Op dit moment voeg ik op dag niveau gegevens toe aan de database waarna hij op basis van dag, week en maand data automatisch een drietal overzichtsrapportage genereert.
 
Om mijn data dan weer up to date te krijgen moet ik zelf nog een aantal handelingen doen wat ik juist niet wil.

Code:
sub M_snb()
   thisworkbook.refreshall
End sub
 
Ik snap dat je met een stukje code de draaitabel automatisch kan refreshen echter wil ik graag het gebruik van macro/vba vermijden. Dus kan mijn probleem worden opgelost dmv een formule?
 
Jouw bewering over 'een aantal handelingen' klopt nl. niet.
De koppeling met de database kan deze minimale macro laten uitvoeren.
Daar kan geen Excelformule tegen op.
 
Om mijn data dan weer up to date te krijgen moet ik zelf nog een aantal handelingen doen wat ik juist niet wil.
Met slecht op dag niveau muteren is het (als je dan toch perse zonder VBA wilt werken) enkel op dag niveau Alt+F5 indrukken bij een geselecteerd draaitabel.
Hoewel ik niet voor een ander kan spreken lijkt mij dat deze moeite niet op weegt tegen het voordeel!

Maar waarom wil je primair de database zelf eigenlijk niet filteren en naar wens sorteren?
Als het alleen maar gaat om het weergeven van alle kosten, voor een bepaalde datum, van hoog naar laag, dan lijkt mij een secundaire weergave totaal zinloos!
 
@snb: Met uw stukje code kan ik de draaitabel automatisch filteren op dag-, week- en maandniveau? Waarbij de data uit de draaitabellen naar een drietal rapportage wordt getransporteerd?

@Gijsbert1: Zoals gezegd wordt de data vanuit de database weergegeven in een drietal rapportages. Deze rapportages zijn geen copy paste weergave van de data in de database. Hierin worden ook analyses gedaan. Als het namelijk niet meer was dan kosten op datum weergegven was dan had ik direct wel een draaitabel gebruikt.

Mijn vraag blijft dus of mijn probleem kan worden opgelost met een formule?
 
Ha Fraxter,

Met het stukje code van snb gebeurd er precies wat er in de code staat, namelijk: verversen van het gehele excel bestand. Dus ook de draaitabel.
Verwar verversen niet met filteren, want dat doet deze code niet.

Jammer dat het voorbeeld bestand niet laat zien hoe de 3-tal rapportages er uit komen te zien. Dan had er mogelijk een antwoord op maat zijn gekomen.
Als het namelijk wel meer is dan kosten op datum gesorteerd weergeven, dan zou het leuk zijn te vermelden wat het dan precies meer is.


Mijn vraag blijft dus of mijn probleem kan worden opgelost met een formule?
Ja dat kan:
 

Bijlagen

  • Probleem voorbeeld_formule_gijs.xlsx
    11,8 KB · Weergaven: 26
@Gijsbert1: Bedankt voor je antwoord.

Voor wat betreft de code was het mij helder dat dit enkel het refreshen van het Excel bestand was. Het is alleen dat ik met zulke antwoorden weinig kan. Er worden gedeelten uit mijn reactie geciteerd om dat dan te gaan ontkrachten. Daarmee wordt het probleem niet opgelost en is eveneens geen antwoord op mijn vraag. Daarbij als je met een draaitabel werkt moet je handmatige handelingen doen om de juiste data weer te geven. Immers moet je de draaitabel handmatig gaan filteren op dag-, week- of maandniveau als je geen gebruik wilt maken van vba.

Ik snap dat het jammer is dat het voorbeeld bestand niet de rapportages laat zien. Dit heeft te maken met vertrouwelijkheid. Ik moet er dan teveel uitsleutelen om het te mogen tonen. De oplossing die je stuurde leek te werken. Echter wanneer ik wat zaken aanpas dan werkt het weer niet. Zie aangepaste voorbeeld.

Ik ben bang dat het niet gaat werken op een eenvoudige manier. Ik zal je advies volgen en gebruik gaan maken van draaitabellen icm vba.
 

Bijlagen

  • Probleem voorbeeld V2.xlsx
    12 KB · Weergaven: 21
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan