• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Reeks willekeurige nummers genereren

Status
Niet open voor verdere reacties.

TimH88

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2018
Berichten
13
Beste Iedereen,

Ik zit met een database die ik wil linken aan een opmaak van in totaal zo'n 100.000 etiketten.

Op ieder etiket komt er onderaan een willekeurig getal tussen 001 en 999.

In mijn document in bijlage heb ik in kolom B herhaaldelijk een reeks gemaakt van 001 tot 999 en in C de functie =ASELECT() gebruikt.

Daarna sorteer ik kolom B op Kolom C.

Doe ik hiermee een serieuze omweg om het resultaat te bereiken? of bestaan er vlottere manieren om een reeks willekeurige nummers te genereren?

Alvast bedankt!

[ABekijk bijlage random.xlsx
 
Even afgezien van waarom je het wilt... waarom niet in kolom B:
Code:
=ASELECTTUSSEN(1;999)
 
Mij lijkt er in dit geval geen verschil tussen een willekeurig en een onwillekeurig getal.
 
Even afgezien van waarom je het wilt... waarom niet in kolom B:
Code:
=ASELECTTUSSEN(1;999)

Bedankt! dit is precies wat ik zoek!

De bedoeling van die random nummers dient eigenlijk als een soort van controle/veiligheid. De houder van de stickers moet deze random nummers doorbellen naar de producent. Daarom is het belangrijk dat deze willekeurig is zodat er niet kan gefraudeerd worden en dus niet kan geanticipeerd worden wat het volgende nummer zou kunnen zijn.
 
@TimH


svp niet quoten !!

De snelste manier:

Code:
Sub M_snb()
    Randomize
    
    sn = Range("K1:K100000")
    
    For j = 1 To UBound(sn)
      sn(j, 1) = Int(Rnd * 1000)
    Next
    
    Range("K1:K100000") = sn
End Sub
 
Let op dat de formule "ASelectTussen" en "Aselect" zullen wijzigen als je wijzigingen aanbrengt in het werklbad (als ik het goed heb)

De vraag is of dat toegestaan is voor jouw controledoeleinde..
 
Blijkbaar kan je de berekening tijdelijk op handmatig zetten zodat hij dit niet constant doet.

Schermafbeelding 2018-04-24 om 15.03.31.png
 
Dan is het slimmer de sugggestie uit #5 te gebruiken.
 
En wat als iemand om een of andere reden dit toch in automatisch veranderd? Dan kan je alle historische data weggooien want dat is dan niet meer overeenkomstig.
 
Ik kopieer dan gewoonweg die kolom en plak dan deze gegevens als waarde in een nieuwe kolom en hanteer die dan voor mijn opmaak.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan