• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Op basis van celkleur een andere cel een waarde "*" geven

Status
Niet open voor verdere reacties.

UUstudent

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2018
Berichten
53
Hallo allemaal,

Is het mogelijk om op basis van de celkleur van een bepaalde cel een andere cel een bepaalde waarde te geven?
Er is een voorbeeld bestand bijgevoegd met neppe data, ik zou adviseren deze eerst te openen omdat het dan makkelijker is om de uitleg te volgen.

Bekijk bijlage Help mij voorbeeld celkleur.xlsx

Goed, het tabblad bevoegdheden tabel fungeert als moeder data. Nu heb ik een nieuw tabblad gemaakt dat een overzicht moet laten zien hoeveel werknemers een hercertificering nodig hebben op een bepaald onderdeel. Dit onderdeel kan gekozen worden in de gele cel in het samenvatting tabblad. Voor dit voorbeeld wil ikVP certificering behaald gebruiken.

Nu is het zo dat bepaalde werknemers bepaalde certificeringen niet nodig hebben (komt door verschillende werkplekken en/of verschil in functies). In de bevoegdheden tabel is dit aangegeven met de kleur blauw d.m.v. een voorwaardelijke opmaak.

Ik wil graag dat in mijn samenvatting tabblad in de kolom geldig tot een "X" wordt weergegeven als de cel van die persoon in de bevoegdheden tabel blauw is. Voor VP Certificering behaald houdt dit dus in dat Mevrouw persoon, Job Jobse en Ruud van Nistelrooy een "*" moeten krijgen (Persoon meneer staat er niet bij want die werkt op het lab).
In het geval van Arjen Robben en Donald Duck moet in de samenvatting tabel iets worden weergegeven als "Training nodig". Deze personen moeten die certificering namelijk hebben maar hebben dat nog nooit behaald en dus moet er binnenkort een training worden ingepland. Dit valt te zien omdat ze geen blauwe cel hebben in de bevoegdheden tabel.

Na lang googelen lijkt het erop dat ik iets moet doen met VBA's en macros. Hier heb ik nog nooit mee gewerkt en na lang klooien nog geen stap verder mee gekomen.

Thanks voor de hulp!

Groetjes
 
zoals zovelen denk je de verkeerde kant op.. die kleur wordt alleen maar getoond omdat je een formule in voorwaardelijke opmaak hebt gemaakt die bij geldige uitkomst een blauw kleurtje toont.

Dezelfde formule (soms moet je hem een klein beetje ombouwen) kun je dus ook in je samenvattingsblad stoppen in de cel (niet in VO) om wel of geen X te tonen in de cel.
 
Volledig eens met roeljongman.

Jouw VO regels zijn gemakkelijk te reduceren door in jouw formules gebruik te maken van het $ teken. Niet perse noodzakelijk, maar dit houdt het veel overzichtelijker. Daarnaast is het veel gemakkelijker te onderhouden, bijvoorbeeld als er in B3 een nieuwe locatie bij komt.
 
Volledig eens met roeljongman.

Jouw VO regels zijn gemakkelijk te reduceren door in jouw formules gebruik te maken van het $ teken. Niet perse noodzakelijk, maar dit houdt het veel overzichtelijker. Daarnaast is het veel gemakkelijker te onderhouden, bijvoorbeeld als er in B3 een nieuwe locatie bij komt.

Ja klopt! hier was ik mij al bewust van. Ik was eerst niet zo bekend met die opmaak dus vandaar dat het een beetje en rotzooitje is geworden.
 
Als je de VO regels reduceert, dan kan je geholpen worden met de formule die jij wenst. Als buitenstaander is er nu geen touw aan vast te knopen op basis van welke voorwaarden jouw VO is opgesteld.

Wat Roeljongman bedoeld is dat de VO gebaseerd is op voorwaarden (Vandaar de naam:D), een uitkomst op basis van celkleur is dus indirect, want dit kan direct op de oorspronkelijke voorwaarde (van de VO) gebaseerd worden.
 
zoals zovelen denk je de verkeerde kant op.. die kleur wordt alleen maar getoond omdat je een formule in voorwaardelijke opmaak hebt gemaakt die bij geldige uitkomst een blauw kleurtje toont.

Dezelfde formule (soms moet je hem een klein beetje ombouwen) kun je dus ook in je samenvattingsblad stoppen in de cel (niet in VO) om wel of geen X te tonen in de cel.

Dit had ik mij ook bedacht maar dan wordt mijn eindeloze formule nog langer.
Ik had gehoopt op een simpele formule of iets dat op basis van een celkleur een waarde kan weergeven. Maar als ik het goed begrijp is dat ten eerste niet handig en misschien ook niet eens mogelijk?
 
Ten eerste zou ik voorstellen om de data wat te normaliseren. Dat vraagt echter wat ervaring. Een eerste blik zegt me dat een aantal voorwaarden veel minder specifiek kunnen (zoals kolom D). Ook de functiekolom is volgens mij onnodig specifiek.

Een eenvoudige tussenoplossing zou zijn elke voorwaarde in een verborgen kolom te plaatsen als een 1 of 0. vervolgens tel je de waarde van de verborgen kolommen op en als de waarde groter 0 (>0) dan is een van de voorwaarden getriggerd en is de cel blauw.
 
Bij mij komen de volgende vragen op:

- wie heeft bedacht hiervoor Excel te gebruiken ?
- ben je bekend met Excel ?
- heb je ooit een Excel cursus gevolgd ?
- met welke opleiding ben je bezig ?
 
Als je de VO regels reduceert, dan kan je geholpen worden met de formule die jij wenst. Als buitenstaander is er nu geen touw aan vast te knopen op basis van welke voorwaarden jouw VO is opgesteld.

Wat Roeljongman bedoeld is dat de VO gebaseerd is op voorwaarden (Vandaar de naam:D), een uitkomst op basis van celkleur is dus indirect, want dit kan direct op de oorspronkelijke voorwaarde (van de VO) gebaseerd worden.

Ben nu bezig om in alle VO's een $ toe te voegen om het overzichtelijker te maken. Ook is er een extra formule blad waar ze opstaan. Deze kan ik zo ook uploaden
Ik snap dat zo'n kleur indirect is en waar die vandaan komt. En dus ook dat ik in het samenvattingsblad de formule zodanig kan aanpassen dat die gebaseerd is op de originele waarde i.p.v. de celkleur.

Mijn vraag was dus of het mogelijk is om een waarde "X" of "Training nodig" te krijgen gebaseerd op een indirect effect van een Voorwaardelijke opmaak. Soort van VO op VO eigenlijk.
Als jullie aanraden om dit niet te doen ga ik proberen de formule in de cel zelf aan te passen.
 
Laatst bewerkt:
Ten eerste zou ik voorstellen om de data wat te normaliseren. Dat vraagt echter wat ervaring. Een eerste blik zegt me dat een aantal voorwaarden veel minder specifiek kunnen (zoals kolom D). Ook de functiekolom is volgens mij onnodig specifiek.

Een eenvoudige tussenoplossing zou zijn elke voorwaarde in een verborgen kolom te plaatsen als een 1 of 0. vervolgens tel je de waarde van de verborgen kolommen op en als de waarde groter 0 (>0) dan is een van de voorwaarden getriggerd en is de cel blauw.

Zo'n verborgen kolom lijkt me eerlijk gezegd wat omslachtig?
 
Zo'n verborgen kolom lijkt me eerlijk gezegd wat omslachtig?

omslachtiger dan elke keer als er een nieuwe voorwaarde bijkomt, of een nieuwe functie, of een nieuwe cursus een formule van 10 zinnen met de hand aan te passen? Je huidige gebruik van overlappende voorwaardelijke opmaak statements is precies even omslachtig. Bovendien kan je je voorwaardelijke statements vervolgens eenvoudig vervangen door "som(u7:z9)>0" zonder je huidige wirwar op 2 plaatsen te onderhouden.
 
omslachtiger dan elke keer als er een nieuwe voorwaarde bijkomt, of een nieuwe functie, of een nieuwe cursus een formule van 10 zinnen met de hand aan te passen? Je huidige gebruik van overlappende voorwaardelijke opmaak statements is precies even omslachtig. Bovendien kan je je voorwaardelijke statements vervolgens eenvoudig vervangen door "som(u7:z9)>0" zonder je huidige wirwar op 2 plaatsen te onderhouden.

Oh wacht ik snap volgens mij wat je bedoelt! Ben nu een aparte kolom aan het maken voor elke voorwaarde met een als-formule die 1 aangeeft op het moment hij waar is. Vervolgens kan ik dan voor de desbetreffende kolomen een VO maken gebaseerd of deze dan 1 of 0 is.

Ik snap alleen niet helemaal waarom ik som() zou moeten gebruiken?
 
Kunnen jullie van de Qute knop afblijven en de gewone knop gebruiken ?
 

Bijlagen

  • reageer.GIF
    reageer.GIF
    1,8 KB · Weergaven: 13
Je maakt nu gebruik van meerdere voorwaarden. met "som" kun je meerdere voorwaarden weer optellen als ze tegelijk van toepassingen moeten zijn. Als je dat niet wil, of het anders in gaat passen kun je dat natuurlijk weglaten
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan