• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarde binnen bereik retourneren met 0 of 1 in juiste kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

Magneto

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 sep 2006
Berichten
3
Beste slimmerik, :D

Ik kom niet uit het volgende probleem.
Binnen een Excel lijst staan in 1 kolom antwoorden retour van respondenten over welke lokaties ze hebben bezocht.
Deze staan per respondent in één cel vermeld, gescheiden door komma's (incl. beginspatie bij de meeste).

Ik wil onder elke locatie een 0 of 1 als antwoord retour op de vraag of ze die betreffende lokatie hebben bezocht.
Nu heb ik de gegevens uit de kolom met alle antwoorden in één cel gesplitst en de spaties met zoeken en vervangen weggehaald (waren niet zo heel veel antwoorden gelukkig).
Nu wil ik in het bereik ergens zoeken naar een waarde.
- Als de waarde ergens voorkomt > antwoord = 1
- Als de waarde nergens voorkomt > antwoord = 0

Ik heb de volgende formule gemaakt:
=ALS(((B4:Q4)="Lokatie");1;0)

Dit is waarschijnlijk niet mogelijk, om in een bereik ergens naar het juiste antwoord te zoeken.
Anders zou ik moeten gaan werken met vert. of hor.zoeken oid maar dat is nog behoorlijk abracadabra voor me.
Alles wat ik daarover vind lijkt ook meer op een zoekfunctie binnen een matrix, binnen een rij of kolom om het antwoord aldaar terug te geven in een andere matrix.
Wie heeft de oplossing voor mijn probleem? Hieronder een versimplificeerde voorstelling van de matrix waarmee ik moet werken.
Dankjewel alvast!
Groet,

Frank

Lokaties Antwoorden (Antwoorden heb ik nu wel gesplitst staan in losse cellen)
A B C D E F G H A, B, D, G, H
A, C, D, E
D, E
C, E, F, G, H
 
Mijn glazen bol is kapot, zou je een excel voorbeeld kunnen plaatsen?
 
Code:
=--(aantal.als(b4:q4;"lokatie")>0)
 
Hoi HSV: het ziet er naar uit dat het zo helemaal lukt! Fantastisch, bedankt!
Ook AlexCEL bedankt voor je reactie, ook al was ik er nog niet aan toegekomen om een voorbeeldbestand te posten.
 
Geen probleem hoor.

Tip voor toekomstige vragen: plaats gelijk een voorbeeldje mee, dat heb je meestal binnen een kwartiertje een geschikt antwoord terug!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan