• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

IF Or formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

deheugden

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2006
Berichten
1.087
Goedemorgen,

Ik loop vast in een IF-Or formule
Ik heb ongeveer 8 velden, sommigen hebben een waarde en sommigen niet(leeg). Nu probeer ik met if-or de volgende formule te krijgen:

IF C3 smaller than 5,5 or e3 smaller than 5,5 or f3 smaller than 5,5 or i3 smaller than 5,5 then uitslag is onvoldoende
Maar hoe regel ik dit in excel?

dank voor de hulp.
 
Zo?
Code:
[NL] =ALS(OF(C3<5,5;E3<5,5;F3<5,5;I3<5,5);"onvoldoende";"voldoende")

[EN] =IF(OR(C3<5,5;E3<5,5;F3<5,5;I3<5,5);"onvoldoende";"voldoende")
En voor de zoveelste keer deze dag weer de opmerking: plaats een EXCEL VOORBEELDBESTAND voor meer assistentie.
 
Laatst bewerkt:
Probeer eens

=IF(OR(C3<5,5;E3<5,5;F3<5,5;i3<5,5);"onvoldoende";"voldoende")

om mee te begonnen.
verwachte uitkomst van bovenstaande is dus al 1 van de 4 cellen onder 5,5 is dat dan "onvoldoende" de uitkomst is (dus ook als de 3 anderen wel groter dan 5,5 zijn
 
In alle gevallen gaan onze formules ervan uit dat de cellen C3,E3,F3 en I3 gevuld zijn met een cijfer...
Is dat wel zo? We wachten af....
 
Ik heb een voorbeeld toegevoegd(excuses). Ik merk namelijk dat ik in mijn 'if or' uitleg, vergeten ben dat een 2e kans als voldoende meetelt, de 1e kans welke onvoldoende was, vervalt dan.
 

Bijlagen

  • template2.xlsx
    14,4 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
Is dit voorbeeld representatief?

daarnaast wat als 1e kans voldoende was en 2e kans onverhoopt onvoldoende?
 
Ja, is representatief. Indien kans 1 voldoende is, volgt er geen 2e kans. Indien 2e kans ook onvoldoende is, dan telt dit als definitief onvoldoende(geen recht op 3e kans)
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij moet het met deze versie lukken..

=IF(OR(MAX(C3;D3)<5.5;MAX(E3;F3)<5.5;MAX(G3;H3)<5.5;MAX(I3;J3)<5.5);"onvoldoende";"voldoende")

zie ook bijlage
De aanname is dus dat altijd het hoogste cijfer van kans 1 of kans 2 geldt voor de bepaling van de (on)voldoende
 

Bijlagen

  • Kopie van template2.xlsx
    11 KB · Weergaven: 22
Code:
=ALS(MIN(MAX(I3:J3);MAX(G3:H3);MAX(E3:F3);MAX(C3:D3))>5,5;"onvoldoende";"voldoende")
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan