• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Loonstrook simuleren in excel middels vert.zoeken en kleiner dan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sandra01041969

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2014
Berichten
9
Goedenavond,

Ik ben aan het proberen een loonstrook te simuleren in Excel zodat ik op voorhand kan zien wat een bruto salaris oplevert aan netto salaris en ik niet op mijn loonstrook hoef te wachten.

Op zich niet zo moeilijk maar ik wil Excel de loonheffing laten berekenen zodat ik dit niet iedere keer zelf op hoef te zoeken.

Er moet dus in kolom H een formule komen die op het tabblad 'loonheffing' het eerste getal groter dan mijn bruto salaris zoekt en dan het bedrag uit kolom E als uitkomst genereert.

Ik heb dit met vert.zoeken willen doen maar weet niet hoe ik de zoekwaarde moet definiëren.

Het moet zoiets worden als
PHP:
=(vert.zoeken(G10<="loonheffingstabel!waarde uit kolom A");A1:E2288;5;"waar")

Alleen weet ik niet wat ik neer moet zetten als "loonheffingstabel!waarde uit kolom A" om tot het juiste resultaat te komen.

Ook weet ik niet zeker of ik 'waar' of 'onwaar' moet gebruiken als laatste argument maar omdat mijn gegevens op numerieke volgorde staat dacht ik dat 'waar' hier het juiste was.

Ik hoop dat er mensen zijn die mij verder kunnen helpen want dan is mijn excel-sheet weer klaar.
 

Bijlagen

  • Gewerkte uren-2.xlsx
    186,3 KB · Weergaven: 264
Laatst bewerkt:
In cel H10
Code:
=VERT.ZOEKEN($G10;Loonheffingstabel!$A$4:$K$2289;3;1)
 
Goedemiddag Jean-Paul,

Geweldig bedankt, het werkt!

Ik zat veel te moeilijk te denken omdat het bedrag aan salaris kleiner moest zijn dan een bepaalde waarde dus wilde het < teken gebruiken maar blijkbaar werkt het door de 1 aan het einde ook :).

Kan je me nog uitleggen wat die 1 nu precies doet zodat ik weet hoe ik de code moet 'vertalen'?

In ieder geval kei bedankt voor je antwoord, ik ben helemaal blij nu.

Sandra
 
Hierdoor wordt eigenlijk tegen de formule gezegd: ‘toon mij de uitkomst die het dichts tegen de zoekwaarde aanzit'. Er wordt dus gezocht op de waarde , wordt die niet gevonden, toon me dan maar de dichtstbijzijnde waarde met als parameter "Waar" of 1, op voorwaarde dat de kolom waar in word gezocht alfabetisch gesorteerd is van klein naar groot.
 
Dank je wel Jean-Paul voor je snelle reactie.

Ik snap nu een beetje hoe verticaal zoeken werkt, altijd handig om dit te weten.

Ik zal het topic sluiten want ik kan weer verder :)

Groetjes,

Sandra
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan