.TS bestand lossless trimmen

Status
Niet open voor verdere reacties.

woooei

Gebruiker
Lid geworden
27 feb 2015
Berichten
24
Hallo,

Ik heb een aantal HD video-bestanden met een .TS extensie. Omdat dit erg grote bestanden zijn, wil ik er graag alleen de gedeeltes uit knippen die ik nodig heb. Dit wil ik echter wél graag doen zonder kwaliteitsverlies.

Met het programma Avidemux lijkt dit wel te lukken. Maar wat doet het programma dan precies? En heeft het nieuwe bestand werkelijk geen kwaliteitsverlies?

Dat wilde ik toch graag zeker weten voordat ik mijn originele bestanden verwijder.
 
Een heel handig programma hiervoor is mp4tools. Het kan behalve .mp4 ook .ts supersnel splitten zonder omzetten, lossless!
 
Bedankt voor je reactie!

Ja, AC3 inderdaad. Ik zal het eens proberen met de andere programma's die je noemt.

Op zich is het al gelukt hoor, met Avidemux. Maar ik weet eigenlijk niet wat zo'n programma precies doet, vandaar mijn twijfel. Ik begreep dat de beelden in groepjes (GOP) zijn opgedeeld. Maar plakt hij die groepjes dan opnieuw aan elkaar als je er een stuk uit knipt? En blijft de oorspronkelijke beeldkwaliteit dan bestaan?
 
Klopt, de beste kans op succes is als je aan het begin van een GOP knipt, op de I frame (of Keyframe). De GOP structuur en interval zijn al bepaald, en verschillend per videofile, alleen bij transcoderen kun je die zelf bepalen. GOPs duren meestal een halve seconde.
Als je transcodeert, en de bitrate gelijk houdt, denk ik eigenlijk dat je amper of geen verschil ziet. Het duurt alleen langer dan een simpele join.
 
Ja, ik heb inderdaad op de i-Frame geknipt. Die kun je makkelijk vinden in Avidemux.

Moet ik dan 'Mpeg TS Muxer (ff)' kiezen bij 'Output Format'? Als ik 'MP4 Muxer' kies doet hij er net zo lang over, maar is het bestand half zo groot.

En wat je zegt over transcoderen... zou dat een beter resultaat geven dan alleen splitten? Ook omdat ik de beelden later nog voor video-bewerking wil kunnen gebruiken.

Sorry, ik ben een leek op dit gebied. Maar wil graag de beste optie kiezen.
 
Laatst bewerkt:
Beetje late reactie. Ik werk alweer jaren met een Mac, dus aan mij heb je niet veel op Windows gebied. Ik heb wel kennis over video en bewerking. Met de gratis tool 'MediaInfo' (onder) kun je bekijken wat de bitrate is van je video en audio track. De hoogte daarvan is, samen met de afmetingen, bepalend voor de kwaliteit.

Je zou kunnen bekijken waardoor er verschil in grootte is tussen die 2 mux opties. Dat kan allerlei oorzaken hebben, maar ik denk dat de video-bitrate gelijk is (dat zou in ieder geval moeten), en daarmee de beeldkwaliteit ook.
Als je bij transcoderen (omzetten in jip en janneke taal), ervoor zorgt dat de bitrates en afmetingen van een film gelijk blijven (of weinig afwijken) heb je in principe dezelfde kwaliteit. Een bestand dat eerst met een bitrate van bijv. 10 Mbit/seconde werd opgeslagen, zal niet beter worden als je het daarna met 40 Mbit/s transcodeert. Splitten is in principe lossless, maar je ziet dat daar soms wat haken en ogen aan zitten..

Je .TS bestand (kort voor Transport Stream) is denk ik afkomstig van een TV uitzending, bijv. opgenomen met een Set Top box.
Het .TS deel zegt niks over de kwaliteit, je kunt het ook omzetten naar .mp4 of .mkv. Voor later is het zelfs zo dat een .TS bestand door allerlei software minder vaak kan worden gebruikt dan bijvoorbeeld .mp4

http://mediaarea.net/en/MediaInfo/Download/Windows
 
Laatst bewerkt:
Splitten is in principe lossless, maar je ziet dat daar soms wat haken en ogen aan zitten...

Welke haken en ogen bedoel je precies?

Het originele bestand heeft een bitrate van 13,1 Mb/s. Na splitten is dat 12,2 Mb/s. Als ik er een .mp4 van maak in Premiere Pro, is de bitrate nog maar 9,9 Mb/s.
 
Nou.. geen geluid dus, of bijv. async geluid..

Je kunt in PPro toch wel zelf de bitrate instellen, in een 'advanced' instelling oid?
Zie je verschil tussen die verschillende bitrates?
Raar trouwens dat de bitrate lager wordt bij jouw split.
 
Het geluid loopt inderdaad niet synchroon. Ook qua beeld klopt het net niet. Als ik op een bepaald tijdstip split en het filmpje op dat tijdstip over het origineel heen leg in PPro, dan is het net een ander frame.

Heb ik de instellingen wel goed zo? Ik koos voor Mpeg TS Muxer (ff), en dan bij Configure voor 'VBR Muxing'

Screenshot Avidemux.png

In PPro heb ik bij .mp4 voor 'Match Source' gekozen. Maar dan staat er 'Some values may be constrained by the output format. Bit rate values may be affected as well.' Je kunt hem wel handmatig wijzigen. Maar dan moet je ook een maximum instellen, dus de bitrate is blijkbaar variabel.
 
Aha, VBR wil dan ook zeggen Variable Bit Rate. Als je voor CBR, Constant Bit Rate kiest, kun je zelf een waarde ingeven.
Bij VBR wordt de bitrate verhoogd wanneer er veel beeldinformatie wijzigt, zoals wanneer je snel beweegt tijdens filmen, of wanneer je een waterval zou opnemen.
De bitrate wordt lager bij constante beeldinformatie, zoals bij dit NOS beeld.
In jouw geval werd een gemiddelde genomen van de output (het origineel), vandaar het verschil.
Async video na knippen blijft lastig. Het is moeilijk, of niet op te lossen..
 
Oke, dat verklaart een hoop! Dus dan kun je meestal het beste CBR kiezen?

Na transcoderen in PPro liep het wél synchroon. Maar bij de export-opties kun je geen .TS kiezen. Daar maakt hij dan een .mxf bestand van dat vele malen groter is dan het origineel. Iets waar ik ook tegenaan loop met .M2TS film van mijn HD videocamera.

Kan ik daar dan beter een h.264 bestand van maken met dezelfde bitrate? Of is er een manier om het uncompressed te exporteren? Zonder kwaliteitsverlies.
 
Laatst bewerkt:
Je had het eerder over (later) verder verwerken van je videomateriaal. H264 codec is een sterk comprimerende afspeel-codec. En daarmee bedoeld als 'eindstation'. Consumenten camera's maken ook gebruik van dit soort codecs. Dan past er meer op een geheugen kaart, daarbij maken consumenten meestal alleen simpele opnames die ze daarna meteen afspelen, is de gedachte daarachter.

Maar voor videomontage zijn dit soort codecs minder geschikt, omdat een computer er flink voor moet rekenen, en dat dus voortdurend moet doen tijdens de montage.

In de edit, en voor later gebruik wordt daarom een andere codec gebruikt. In de film en TV wereld gebruikt men de Avid DNxHD en -HR codecs. Nadeel is dat die veel meer disk ruimte vergen, voordeel is dat je er sneller mee werkt. Een ander nadeel is dat zo'n codec weer niet geschikt is voor afspelen. Althans niet met consumenten apparatuur. Premiere Pro ondersteunt de Avid Codecs.
MXF wordt dan weer gebruikt als wrapper, zeg maar de jas van het bestand (zoals .mp4 er ook 1 is). Ook dat formaat zie je niet veel terug in consumenten-land.

https://www.avid.com/products/avid-dnxhr-and-dnxhd#Resources
https://en.wikipedia.org/wiki/Material_Exchange_Format
https://en.wikipedia.org/wiki/Video_codec
 
Hartelijk bedankt voor de informatie! En sorry voor de late reactie. Ik ga even de tijd nemen om te verdiepen in de links die je me gegeven hebt.

Welk bestandsformaat zou je trouwens aanraden als 'eindstation', na het monteren van .m2ts bestanden van mijn videocamera? Om de oorspronkelijke kwaliteit zo goed mogelijk te behouden?
 
De kwaliteit kun je gelijk houden met alle formaten en codecs, welke je gebruikt is afhankelijk van je afspeelapparatuur.
Probleem van lagere kwaliteit heb je als jouw videomateriaal nu bijv. in een FullHD resolutie is opgenomen, en je het in de toekomst op een 4k en daarna op een 8k scherm bekijkt. Daarbij wordt het materiaal vergroot, en dus minder scherp. Maar daar doe je niks aan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan