• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe vetgedrukte tekst, herkennen met formule ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

63RR1T

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2011
Berichten
14
Hoe kan ik vetgedrukte tekst herkennen in Excel, en er een waarde aan toewijzen ?

In mijn geval,... ik zit met +/- 400 vragen van een meerkeuzevragenlijst in excel. (in A1 staat de vraag, en dan de 4 oplossingen in de cellen B1,C1,D1,E1) waarbij de juiste oplossing vetgedrukt staat.
Ik wil dat vetgedrukte weg hebben, maar op de achtergrond wel bijhouden wat de juiste oplossing is.

Bestaat er zoiets als... =Als.vetgedrukt(B1;"vet";"gewone tekst") ? :rolleyes:

Alvast bedankt
 
Heb je misschien ook een voorbeeldbestandje ?
ik weet niet hoe ik hier een bestand moet posten, maar dat hoef ook niet,
Zet in B1 een woordje (in gewone tekst), en in C1 een ander woordje (vet)
Probeer het verschil te herkennen
That's it
 
Hoe jou verzoek precies uitgevoerd zou moeten worden is mij niet bekend.
Maar stel dat je nou in de cellen B1 en C1 alle opmaak gelijk zou maken en dan het antwoord verborgen in cel D1 die pas zichtbaar word als je in de cel E1 een "x" plaatst ?

PHP:
=IF(E3="x";"tekst2";" ")
 
Niet met formules.

Daar heb je Vba voor nodig; bv. een UDF.
Code:
function vet(r as range) as boolean
 vet = r.font.Bold 
end sub

En nog een trigger.
Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
 application.cells.dirty
End Sub

In de cel de formule:
Code:
=als(vet(a1);"vet";"gewone tekst")
 
Laatst bewerkt:
Hoe jou verzoek precies uitgevoerd zou moeten worden is mij niet bekend.
Maar stel dat je nou in de cellen B1 en C1 alle opmaak gelijk zou maken en dan het antwoord verborgen in cel D1 die pas zichtbaar word als je in de cel E1 een "x" plaatst ?

PHP:
=IF(E3="x";"tekst2";" ")
Je maakt het jezelf te moeilijk,
Mijn vraag is enkel: hoe ik het verschil kan bepalen tussen een gewone tekst en vette tekst in 2 celletjes. :)
Wat ik ermee doe verder in dat hele verhaal is niet belangrijk
 
Zoals al gezegd, dat gaat niet met een formule.
Een UDF (User Defined Function) is overigens een zelf gemaakte functie in VBA die je verder net zo kan gebruiken als andere Excel formules.
Die van VenA kan je zo in een module van het VBA project plakken om direct te gebruiken.
 
@edmoor, lees je tekst nog even door.

Met: =cel.lezen( zou het ook nog kunnen volgens mij, maar ik kan het bijbehorend nummer nergens vinden.

Kom er later wel op terug als niemand me voor is.
Het is wel een Excel 4.0 Macro, maar je voert de formule in bij 'Namen beheren'.
Dus geen code.
 
Zoals al gezegd, dat gaat niet met een formule.
...
Die van VenA kan je zo in een module van het VBA project plakken om direct te gebruiken.

Is er ergens een tutorialwebsite waar ik dit (voor jullie eenvoudige, voor mij moeilijke VBA) onder de knie kan krijgen ?
Of toch voldoende om dat stukje code van VenA te kunnen invoegen zodat ik het kan gebruiken als formule?
Het klinkt wel lekker simpel :rolleyes:

In ieder geval heel erg bedankt voor jullie snelle antwoord,
 
Zoals al gezegd, dat gaat niet met een formule.
Een UDF (User Defined Function) is overigens een zelf gemaakte functie in VBA die je verder net zo kan gebruiken als andere Excel formules.
Die van VenA kan je zo in een module van het VBA project plakken om direct te gebruiken.

Oeps!
VenA moet HSV zijn.
Excuus :eek:
 
Als jullie mijn pseudoniem al niet goed lezen, wordt Vba lezen en leren wel heel moeilijk.
 
Waar het voor staat weet ik niet maar in ieder geval niet voor Heel Slechte Voorbeelden :p
Harry Speurt Verder? ;)
 
:d:d:d:d.

Iets met =cel.lezen(20;indirect("rc",0))
Kom er morgen vast wel weer op, anders pech. ;)
 
Had ik gevonden Ed, maar zoek eigenlijk de lijst met nummers en waar ze voor staan.

Wordt morgen, ga naar bed.
 
Dat staat in het document dat je daar kan downloaden.
Die 20 is overigens goed volgens mij ;)
 
Jammer dat je op F9 moet drukken zonder een macro te gebruiken.

Ps. met dank aan Ed.
 

Bijlagen

  • bold.xlsb
    9,9 KB · Weergaven: 115
Jammer van die F9 inderdaad. Doet me wel denken aan deze van Rebmog.
Wijzig de tekst in A1 naar Vet en daarna weer terug naar niet vet:
Bekijk bijlage Herkennen Vet.xlsm
 
Vet Ed, :d

Ik ken het trouwens van @EvR.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan