Instellen Ziggo connectbox voor "verschillende" netwerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

kostenzer

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
3 jun 2007
Berichten
2.474
Hallo,

Er is een Ziggo connectbox, maar het bereik is niet groot genoeg. Dus een wifibooster https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/via-internetkabel/ aangeschaft.
Werkt ook prima, MAAR.

Via die booster kom je nu op het hele netwerk, wat we niet willen.
De connectbox heeft een gastnetwerk, alleen draadloos. De booster werkt bedraad.
Is het nu mogelijk om een van de lan-poorten van de connectbox zo te configureren dat de gebruikers van de booster verder niet meer op het “prive” netwerk komen?

Mogelijke Instellingen voor de connectbox:
connectbox.JPG

Is wat ik voor ogen heb mogelijk, zo ja, hoe doe je dat?
 
antwoord is een beetje tweeledig:

1) ja, technisch kan dat prima
2) alleen meestal niet met de knakendozen van providers.

Dat wil overigens niet zeggen dat de oplossing "duur" moet zijn. semiprofessionele routers zoals de ER-x kosten nauwelijks 5 tientjes. Ook OpenWRT (of afgeleiden daarvan) firmware routers kunnen veelal deze functionaliteit bieden.

Meestal is de hardware prima geschikt voor dit soort dingen, maar willen providers dit soort features niet bieden aan klanten, omdat het te "moeilijk" is of zo.

Met alleen apparatuur geleverd door ziggo zal dit standaard waarschijnlijk dus niet gaan. Een heel vervelende instelling, vooral met steeds meer compleet lekke IoT apparaten overal op het internet, heerlijk gedeeld met iedereens volledige thuisnetwerk. Alleen omdat providers geen features willen aanzetten die al bijna 40 jaar gemeengoed zijn.
 
Dus begrijp ik het goed?
De Wan kabel in de Ubiquiti EdgeRouter X.
Van daar uit naar het ziggo modem wat ik dan als switch ga gebruiken door dhcp uit te zetten en op een andere poort de Wifi booster.
In de Ubiquiti EdgeRouter X kan ik dan instellingen maken die beide poorten/ netwerken scheiden.
Heb de handleiding zojuist gedownload https://dl.ubnt.com/guides/edgemax/EdgeOS_UG.pdf en op pag 2 staat volgens mij al zoiets.
Nu nog kijken of ik er wat van begrijp:eek:
 
Laatst bewerkt:
Let wel, zo'n router is enorm complex en overkill voor wat je wil. Er zijn eenvoudigere oplossingen!!

ik gaf het alleen als voorbeeld om aan te geven dat zeer uitgebreide oplossingen die wel bijna alles kunnen niet per se duurder zijn.

uiteraard KAN het met zo'n doosje, maar dat is wel een flinke leercurve! Ik heb zelf een edgerouter lite-3, maar ben ik wel dagen mee bezig geweest om alles perfect in te stellen. ik heb ook de wifi oplossing van ubiquiti en heb momenteel helemaal geen provider spul meer (heb 4 aparte wifi netwerken, inclusief gast instellingen etc.)

De wifi oplossing van ubiquiti heeft standaard gastnetwerk instellingen met scheiding van gewone netwerk. Als je zoiets gebruikt ipv de wifiextender van ziggo ben je meteen klaar zonder een hoop rompslomp
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan