• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uitkomst van een som is bekend, welke bedragen om tot de som te komen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

CasparL

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 mei 2018
Berichten
4
Hi allen,

Ik heb een lijst van verkoopfacturen die ik nog niet ontvangen heb van een klant. Nu heb ik een batchbetaling ontvangen van de klant zonder specificatie in de omschrijving. Ik heb dus een betaling die op meerdere bedragen slaat binnen mijn openstaande debiteuren.

Stel ik heb bedrag 50.000 ontvangen, ik heb 100 openstaande facturen met bedragen erachter totaal > 50.000. Kan Excel mij aangeven welke bedragen ik moet Summen om tot de betaling te komen?

Ik zat zelf in de richting van een wat-als-analyse te denken maar dit is volgens mij niet bruikbaar voor deze specifieke casus. Het gaat om een flink aantal openstaande posten, random optellen en de som zoeken is hierdoor geen optie.

Even er vanuit gaande dat ik bij de klant geen specificatie kan opvragen van de betaling.

Ik ben benieuwd of iemand deze interessante casus kan oplossen!

Alvast bedankt,

Caspar

Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx
 
Laatst bewerkt:
Done. Jouw quote zegt genoeg. Ik was iets te voorbarig. Dank voor de tip!
 
Een eeuwenoud onnodig probleem dat wordt veroorzaakt door van de debiteur geen spcificatie van de betaling (referentie naar factuur) te vragen.
Excel kan niet oplossen wat procedureel nalatig is gebleven.
 
Helaas. Had al zo'n vermoeden. Bedankt! Mocht iemand alsnog een oplossing hebben hoor ik het uiteraard graag.
 
Al zou je een formule hebben die openstaande facturen ter hoogte van € 50.000,- euro bij elkaar weet te verzamelen, dan ben je toch feitelijk nog geen stap verder? Wanneer er facturen open staan met hetzelfde bedrag, welke laat je dan afboeken? Lijkt mij volslagen waanzin.
 
Als je 60 jaar de tijd heb kan je het met de oplosser-add-in proberen.
Met zoveel openstaande facturen is het aantal combinaties astronomisch groot.
Faculteit(100)=9,3 * 10^157.
Als je de selectie kleiner kan maken (maximaal 15 openstaande facturen) is de add-in een optie.
Mijn ervaring is dat debiteuren niet als een soort apen volkomen willekeurig facturen selecteren ter betaling. Er zit meestal een bepaalde logica in. Je kunt het beter in die richting zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Al zou je een formule hebben die openstaande facturen ter hoogte van € 50.000,- euro bij elkaar weet te verzamelen, dan ben je toch feitelijk nog geen stap verder? Wanneer er facturen open staan met hetzelfde bedrag, welke laat je dan afboeken? Lijkt mij volslagen waanzin.

Correct, sluit wel precies aan op Timshel. Op het moment dat ik eventuele mogelijke combinaties zou hebben kan ik een logica gaan zoeken. Helaas is vice versa geen optie, eerst logica zoeken en pas dan combinaties maken. Is wat ik al geprobeerd heb. Indien dit eenmalig zou zijn is het waanzin. Als ik hiermee een lijst openstaande posten en meerdere betalingen kan verklaren niet.
 
Een poosje geleden stond er op dit forum een probleem met een zaaglijst, hoe kan ik uit een gegeven lengte zo efficient mogelijk gevraagde lengtes zagen. Zodat er zo min mogelijk reststukken overblijven.
Parallel met je vraag: Hoe kan ik zo efficient mogelijk een aantal gegeven bedragen uit een totaalbedrag halen. Die zaaglijst kun je misschien gebruiken. Zoek eens op het forum op zaaglijst.

Kees
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan