• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gemiddelde >0

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wim123

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2018
Berichten
21
Deze formule =SOM(GEMIDDELDE(ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(CC$13;INDIRECT("'"&A16&"'!$a$1:$n$24");7;);0);ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(CR$13;INDIRECT("'"&A16&"'!$a$1:$p$24");7;);0);ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(CC$13;INDIRECT("'"&A16&"'!$a$1:$n$24");7;);0)))

maakt samengevoegde gemiddelde waarde uit week tabblad, het lukt mij niet dat deze formule de waarde <1 niet in gemiddelde berekent

Wie kan mij daar bij helpen

wim123
 
Kan je het tussen code tags plaatsen?
 
ik plaats voor het eerst, kan een voorbeeld laten zien?
 
Welkom.

1. Met CODE-tags wordt bedoeld de formule bij het invoeren tussen [ CODE]jouw formule[/CODE]-tags zetten i.v.m. de leesbaarheid. Smileys kun je uitzetten.
2. Een voorbeeldbestand (excel) bij de vraag plaatsen werkt over het algemeen veel effectiever om een vraag op te lossen.

Zie voor beide zaken ook: http://www.helpmij.nl/forum/announcement.php?f=5
 
Laatst bewerkt:
Allen

nu met en test bestand GEMIDDELDE.ALS heb ik bekeken en ook wat uitgeprobeerd zonder resultaat


Code:
=SOM(GEMIDDELDE(ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(C$14;INDIRECT("'"&A15&"'!$a$1:$n$24");7;);0);ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(C$15;INDIRECT("'"&A15&"'!$a$1:$p$24");7;);0);ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(C$16;INDIRECT("'"&A15&"'!$a$1:$n$24");7;);0)))
 

Bijlagen

  • test10.xlsx
    62,3 KB · Weergaven: 32
Zou je een voorbeeld kunnen maken zonder al die onnodige tabbladen? op deze manier is totaal niet te filteren wat je nu precies wilt
 
En zoals ik al aangaf is "ALS.FOUT"hier de boosdoener:

Code:
=SOM(GEMIDDELDE(VERT.ZOEKEN(C$14;INDIRECT("'"&A14&"'!$a$1:$n$24");7);VERT.ZOEKEN(C$15;INDIRECT("'"&A14&"'!$a$1:$p$24");7);VERT.ZOEKEN(C$16;INDIRECT("'"&A14&"'!$a$1:$n$24");7)))
 
kolom verwijst naar overeenkomstig tabblad nr en moet gegevens uit tabblad halen waarin de gevens van aap noot en mies in kolom 7 staan
gevraagd het gemiddelde van aap noot mies als geen waarde gemiddelde van 2 waardes bv aap noot

sheet bestaat uit 52 rijen en 52 tabladen

in voorbeeld bestand nu eenvoudiger op rij 2 mijn formule en rij 3 voorgestelde formule
 

Bijlagen

  • test10.xlsx
    62,3 KB · Weergaven: 31
Je voorbeeld blinkt nog niet uit in duidelijkheid. Op de bladen 1,2 staan geen gegevens bijvoorbeeld. Lastig oplossingen testen dan.

1. Hoe moet ik dit zien:
Lukt mij niet dat deze formule de waarde <1 niet in gemiddelde berekent
Staan er werkelijk de TEKST-waarde "<1" of bedoel je hier 0 of -1 mee?

2. Is het lijstje met namen altijd hetzelfde, of wil je ook wel andere combinaties kunnen bepalen?
3. Bevat het alle namen in een overzicht, want dan kun je per blad (week) toch een gemiddelde bepalen?
 
Laatst bewerkt:
sorry voor het bestandje ik voeg weer een goede bij gegevens nu is kolom 6

Lukt mij niet dat deze formule de waarde <1 niet in gemiddelde berekent
dat klopt dus over wisselend aantal waarden het gemiddeld berekenenBekijk bijlage test10.xlsx

2. het lijstje namen is elke week het zelfde , maar er kunnen er 1 of 2 geen waarde hebben of ontbreken welke ontbreken of geen waarde dat wisselt elke week

3 het lijstje bevat niet alle namen (20) meeste namen (kolommen) hebben 1 waarde daarnaast 1 groep namen en hieraan gekoppelde waarden samengevoegd worden als gemiddelde

4 de gegeven in blad 2 zijn export bestand van een apllicatie
 
Nog steeds blink je niet uit in duidelijkheid. Maar ok, een poging in bijlage met een hulptabel op een apart tabblad (hiermee voorkom ik ingewikkelde formules).

Opmerkingen:
- In je voorbeeld staat op blad "1" (week 1?) de tabel met gemiddelden. Is dat wel de bedoeling? Ik heb nu een apart tabblad "gemiddelden" gemaakt. Week 1 kan dan nog toegevoegd worden eventueel.
- De waarde "<1" ben ik niet tegengekomen in je voorbeeld en hou ik dus geen rekening mee. In de onderwerptitel spreek je trouwens over ">0"...
- Je kan namen toevoegen aan het lijstje in kolom, of juist weghalen. Het nieuwe gemiddelde rolt er dan uit.
 

Bijlagen

  • test10 (AC).xlsx
    15,8 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:
het gaat om het het berekenen van gemiddelde over 4 of 5 getallen dus waarde <1 niet in het gemiddelde meetellen dus als waarde 0 gemiddelde berekenen over 1 getal minder 3 >0 en 1 <1 gemiddelde van 3 getallen


de basis van mijn eerste formule is en was dat deze berekent het gemiddelde van aantal waarden (3) maar als waarde <1 is rekent deze formule niet met 1 waarde minder dus met 2 waarden
 
Lees die zinnen nog eens door... ik kan er geen touw aan vast knopen.

Voldoet mijn voorbeeldje niet?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan