• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

' Sommen.als' per maand

Status
Niet open voor verdere reacties.

Plotinus

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2007
Berichten
649
Ik heb een berg data (uren->kosten) die dagelijks aangroeit. Ik wil daaruit per maand per team (in voorbeeld ' Kostenplaats' en gekozen voor 5720) de omzet halen. Dat lukt, maar enkel door aan de data een extra kolom toe te voegen (T) waar ik uit de datum in kolom H de maand haal. Dat gebruik ik vervolgens in een Sommen.Als-functie; zie tabblad ' Omzet' .
Vraag is nu: kan dit ook rechtstreeks? Ik zou dus van de aparte kolom af willen.
 

Bijlagen

  • per maand sommeren.xlsx
    44,7 KB · Weergaven: 50
tuurlijk kan dat, met deze bijvoorbeeld

PHP:
=SOMMEN.ALS(Data!$J$2:$J$277;Data!$M$2:$M$277;$C$1;Data!$H$2:$H$277;">="&A3;Data!$H$2:$H$277;"<="&LAATSTE.DAG(A3;0))

waarbij de kopteksten ook echte datums zijn gemaakt en ook het team gekoppeld aan een cel zodat je heel snel voor alle teams een overzicht kan maken. zonder in de formule te hoeven wijzigen

zie ook bijlage.
 

Bijlagen

  • Kopie van per maand sommeren.xlsx
    43,1 KB · Weergaven: 50
Laatst bewerkt:
Zet formules ook in codetags, dan heb je geen last van die LA ATSE.DAG ;)
 
Waarom geen draaitabel?
 

Bijlagen

  • per maand sommeren.xlsx
    62,6 KB · Weergaven: 35
Wat bedoel je met jouw opmerking Edmoor?

Oplossing van roeljongman werkt trouwens perfect.

Ik gebruik hier geen draaitabel voor omdat er meer informatie wordt gebruikt en gecombineerd. Bijlage is slechts een eenvoudig voorbeeld dat mijn vraag illustreert.
 
Mijn opmerking was voor roeljongman.
 
Ik gebruik hier geen draaitabel voor omdat er meer informatie wordt gebruikt en gecombineerd.

Je argument is juist de argumentatie om wel een draaitabel te gebruiken !
Heb je wel evaring met draaitabellen ?
 
snb ik heb veel ervaring met draaitabellen en gebruik die ook letterlijk dagelijks. Maar soms is het - voor mij - net wat gemakkelijker zelf een tabelletje met draaitabelfunctionaliteit te maken om daar gemakkelijk een grafiek van te kunnen construeren. Maar het is wellicht een kwestie van handigheid/ervaring: goed mogelijk dat wat ik nu heb gedaan ook via draaitabellen.
 
Laat eens wat meer van jouw dataset zien. Volgens mij kan hetgeen je hier vraagt ook prima via een draaitabel.
 
Als je toch met een fomule werkt begrijp ik niet waarom je kolom T (maand) niet gebruikt.
Mij lijkt sumproduct overigens eenvoudiger.

PHP:
SUMPRODUCT(Data!$J$2:$J$277*(Data!$M$2:$M$277=text($C$1;"@"))*(Data!$T$2:$T$277=column()))
 
Op verzoek van VenA de Excel-werkmap. Ik heb de gevoelige informatie eruit gehaald.

Het gaat dus om de tab 'Totaalsloop'. In de tab ernaast heb ik de draaitabel geplaatst. In de tab 'Grafiek' heb ik de grafiek zoals ik hem graag zou willen hebben. Rechtstreeks uit een draaitabel is eigenlijk wel chiquer en minder foutgevoelig...
 

Bijlagen

  • Werkvoorraad Totaalsloop - 2018 - week 19-test.xlsm
    176 KB · Weergaven: 37
De grafiek die je gemaakt hebt in de tab 'Grafiek' kan je niet dmv een draaitabelgrafiek maken omdat je verschillende bereiken gebruikt.
 
@ VenA: dat is dan duidelijk, dan blijft het bij het ' oude'

@snb: SumProduct kan inderdaad ook, maar ik wil die kolom met maand dus niet gebruiken. Het betreft een tabblad waar periodiek enorm veel data uit een ander systeem komt (> 100.000 rijen) en ik wil dat het liefst helemaal onbewerkt laten. De bewerkingen moeten op andere tabbladen gebeuren, dus niet nog een kolom toevoegen met enkel de maand erin. Maar het kan wel en heb ik dus ook al gedaan.

Bedankt voor het meedenken!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan