Een veld meerdere keren gebruiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tweela

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2018
Berichten
15
Hallo,

In een Form met daarin softwaremerk en verloopdatum wil ik een veld met "duur licentie" en daarin keuze 1,3,5 jaar meerdere keren gebruiken. Kan dit?

Screenshot_1.jpg

Screenshot_2.jpg

De velden met ED zijn de datums, waarbij ED staat voor einddatum.
 
Laatst bewerkt:
Met welk doel?
Het record onthoudt alleen de laatste ingevulde waarde....
Dus als je eerst JA en dan NEEN of zo invult... wordt alleen NEEN onthouden, want je hebt JA in hetzelfde veld overschreven...
Een database bouwen is vooral vooraf... goed bedenken wat je exact wilt...
Anders ga je heel veel "schuurtjes aan een huisje bouwen" ipv ineens een groter huis, die wellicht wel wat onderhoud nodig heeft...
 
Hoi route99,

Dank voor je reactie. Klopt wat je zegt, ik vroeg me af of het mogelijk was. De oplossing nu is dus evenveel velden te maken met "duur" als er andere velden zijn.
 
De oplossing nu is dus evenveel velden te maken met "duur" als er andere velden zijn.
Oef, nu maak je het ‘probleem’ vele malen erger. Dát dus nooit doen! Het antwoord van route99 klopt ook niet, want er is wel degelijk een oplossing voor je vraag. En die zou route99 ook moeten kennen, gezien de onderliggende kennis.
Of je die oplossing moet willen, is overigens een andere vraag, maar die staat hier niet ter discussie. Al ben ik wel benieuwd waar deze wens vandaan komt, want ik heb ‘m ook nog nooit gehad voor dit soort velden. Of nodig gehad.

De oplossing (want daar is het forum natuurlijk voor) is: maak een veld op basis van een keuzelijst (met de wizard) waarbij je de waarden intypt (geen tabel voor gebruiken, al kan dat wel) en waarbij je in de laatste stap aangeeft dat je meerdere waarden wilt kunnen opslaan. Dan krijg je, als je de tabel hebt opgeslagen, een keuzelijst in je tabel (en formulier) waarin je meerdere waarden kunt selecteren, precies zoals je gevraagd hebt.
 
Toch nog wat geleerd... :cool:
Ik gebruik nooit de wizard bij het aanmaken van velden.

Dus dat en ook die wens, ben ik nog nooit tegengekomen in ca 30 jaar DB-en..... en net als OctaFish :
Al ben ik wel benieuwd waar deze wens vandaan komt, want ik heb ‘m ook nog nooit gehad voor dit soort velden. Of nodig gehad.
 
Dank heren,

Misschien dat de schermprint wat duidelijkheid geeft.
Ik wil dus de looptijd van de software registreren tezamen met de einddatum (ed) van huidige licentie.

Screenshot_3.jpg
 
duur licentie" en daarin keuze 1,3,5 jaar
voor 1 systeem en 1 software type kun je dan EN 3 EN 5 jaar licentie hebben?
Als je 5 jaar licentie hebt... heb je ook uiteraard 1 & 3 jaar licentie, maar dan is de licentie niet afgelopen, dus dat zou zgn "flauw" zijn om in te willen vullen.
Jouw voorbeeld om een combi van 1,3 of 5 in te willen vullen is me daarmee nog niet duidelijk.
Of ik begrijp het verkeerd, kan ook.
 
Ik zie in je plaatje geen enkel voorbeeld van een licentie die meerdere termijnen heeft (wat ook volslagen onlogisch zou zijn, en dus raakt aan de kern van jouw vraag en onze opmerkingen verklaart). (Ok, één record, maar daar kom ik zo op terug.) Wél zie ik een keuzelijst waarin je per licentie één termijn kiest. En dat is ook de normale gang van zaken: je hebt voor een softwarelicentie nu eenmaal maar één termijn. En dat je die kan kiezen met een keuzelijst, is ook weer de normaalste zaak van de wereld. Doe dat niet in je tabel! Keuzelijsten horen m.i. niet thuis in tabellen, maar op formulieren. Zeker als je die keuzelijst baseert op meerdere kolommen. In jouw geval zou ik op een formulier een keuzelijst (met invoervak) maken met twee kolommen, één met een getalveld (1,3,5 etc) en één met een omschrijving (1 jaar, 3 jaar, 5 jaar etc). De eerste kolom verberg je zodat je de tweede kolom in de keuzelijst ziet. Overigens hoeft dat niet, jouw oplossing met één kolom en de getallen werkt ook prima.

Maar dan is de vraag waarom je überhaupt een keuzelijst gebruikt de volgende vraag die ik ga stellen. Waarom zou je in hemelsnaam een keuzelijst gebruiken voor iets waar je met een simpel tekstveld veel sneller kan werken, en niet beperkt bent tot een paar getallen? Wellicht denk je nu: 2 jaar komt nooit voor, dus dat mogen ze niet invullen. Ik denk dan: stel dat er wél een licentie bij komt met een looptijd van 2 jaar, waar laat je die dan? En denk nu eens aan het gebruikersgemak! Als een gebruiker een formulier invult, zal hij/zij dat met het toetsenbord doen en met <Enter> of <Tab> naar het volgende veld gaan. Erg leuk als je vanuit het tekstveld [Datum] naar de keuzelijst [Licentieduur] loopt, want dan moet je weer naar je muis grijpen. En dat kost tijd en is logisitiek heel vervelend. Terwijl je met een tekstveld dus gewoon door kunt werken, en razendsnel een 1, 4 of 5 kan typen. Dus wat is de meerwaarde van een keuzelijst? Ik zie 'm niet. Ja, als je stupide gebruikers hebt die niet kunnen lezen, en dus geen flauw idee hebben wat ze in moeten vullen in zo'n getalveld. Ik denk dan: als je je mensen zó slecht vertrouwt, gooi ze er dan uit en neem andere aan. Een béétje vertrouwen hebben dat mensen gegevens goed over kunnen kloppen zou gepast zijn.

Dat brengt me op het ene record waar ik mijn vraagtekens bij zet, en dat is ook het enige waar je geen licentieperiode hebt ingevuld. Ik vermoed dat dát ook de reden van je vraag is. En dat is het record met de regel "(ED) Licenties". Dat riekt alsof je in één record meerdere licenties wilt opslaan, en ja, dan kan ik mij voorstellen dat je niet uitkomt met één waarde. Maar daar heb ik een simpel antwoord op: zo'n record zou never nooit niet in jouw database mogen zitten! Dus dat moet je sowieso nooit zo doen! Kijk, vraag gelijk opgelost :).

Maar laten we het eens over iets veel structurelers hebben dat er verkeerd is aan jouw formulier, op basis van je plaatje dan :). Ik zou zo'n formulier in mijn databases namelijk nooit zo kunnen maken, en (uiteraard) ook niet willen maken. Normaal gesproken maak ik een tabel voor de licenties, waarbij ik een veld heb voor de software(naam) zélf (komt uit een tabel met softwaregegevens), één voor de computer (bij jou meerdere velden) etc. in een doorlopend formulier. Bij jou zie ik wel allemaal losse tekstvakken (de witte vakken zijn neem ik aan tekstvakken) maar daarnaast, in het lichtgroen, zie ik allemaal waarden staan die bij mij dus uit een tabel komen, maar bij jou blijkbaar in een label zijn getypt. En dát duidt op een heel slecht ontwikkelde tabellenstructuur. En daar zou ik dus eerst eens naar kijken!
Ik raad je aan om een voorbeeld van de database mee te posten, want ik vermoed dat het belangrijk is dat we je nu even de goede kant op sturen, voordat je jezelf helemaal in een bodemloze put begeeft waar je straks niet meer met goed fatsoen uit kan kruipen zonder heel veel tijd te verspillen.
 
Wat een plezier om jullie antwoorden te lezen. Aan gebruikersgemak had ik nog helemaal niet gedacht.
Ik dacht juist dat een keuzevak handig zou zijn om bijv. later in een rapportage iets mee te doen.
Nogmaals ik ben een beginner en pas sinds heel kort hier in de avonduren mee bezig. Dus momenteel werk ik nog heel basaal: tabel -> formulier -> knop toevoegen.
Octafish, ik zal alle persoonsgegevens en bedrijfsgegevens even hernoemen en mag ik mijn database dan naar jouw sturen in een privébericht.
Het is nog niet zeer uitgebreid (denk ook niet dat het nodig zal zijn; het gaat puur om het vastleggen van bedrijven, contacten en inventarisatie).
 
Heb trouwens al wat aangepast en labels verwijderd nav jullie tips. Alleen moest ik de tekstvakken bovenin ook ergens aan koppelen.

Screenshot_4.jpg
 
Je mag de db sturen naar octafish @ live.nl, dan kijk ik er wel naar. Ik denk niet dat je aanpassingen veel gaan oplossen.
Aan gebruikersgemak moet je in dit stadium ook nog helemaal niet denken; eerst moet de structuur goed zijn. Als diemklopt, ga je formulieren bouwen en dus aan de gebruiker denken. Omdat je al een formulier hebt gemaakt, ben je dus al met de eindfase bezig. Lijkt mij nog een beetje voorbarig :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan