Systeem start zeer langzaam op

Status
Niet open voor verdere reacties.

afarensis

Verenigingslid
Lid geworden
12 jul 2011
Berichten
586
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
365
Sinds een paar dagen start Windows 10 'soms' tergend langzaam op. Ik heb een beetje verstand van dit wereldje, maat het is niet de 'standaard' trage opstart zeg maar, wat vaak te verhelpen is door minder apps (via Taakbeheer > Opstarten) mee te laten opstarten.

Het begint eigenlijk al bij het inlogscherm, dan wordt de taakbalk zeer langzaam opgebouwd, waarna de bureaublad-pictogrammen 'een-voor-een' zichtbaar worden. Dit duurt zeker 10 tot 15 minuten.
Daarna 'pas' worden er diverse programma's, zoals VPN, OneDrive en Outlook opgestart. Merkwaardig genoeg gaat dit weer een stuk sneller. De traagheid speelt zich dus af vóórdat de diverse programma's opgestart worden.

Ik heb een vrij recent en vlot draaiend systeem. Normaal duurt het opstarten zo'n 2 minuten of zo.... Ik heb overigens nog niet de '10 april update' geinstalleerd. Er wordt door veel kenners aangeraden te wachten totdat de update aangeboden wordt. Maar het is misschien ook wel de makkelijke weg. Ik zou het prettig vinden als het met de huidige versie opgelost kan worden. Ik heb wel de laatste aangeboden updates gedraaid en 'sfc /scannow' gedraaid, maar hierbij zijn geen fouten gevonden

Ik hoop dat iemand mij dit vervelende probleem kan helpen.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,
lijkt mij op het eerste gezicht een videokaart probleem, geheugen en/of mogelijk virus.
We kunnen alle kanten uit, geef eens wat meer info over de pc.
Is er iets gebeurd voordat het begon? Denk aan downloads, nieuwe progs installeren enz.
Start eens in de veilige modus en controleer of het dan ook gebeurt. Eerst zonder de optie "met netwerk", daarna "met netwerk".
handleiding opstarten in veilige modus.
 
Laatst bewerkt:
Normaal in 2 minuten? Dat is ook al erg traag. Win10 behoort binnen een minuut gestart te zijn, zelfs bij een wat oudere pc.
Een nieuwe pc (met ssd) start vaak binnen 20 seconden.
Er is iets mis dus.
Kijk eens of er nog wel genoeg vrije ruimte op de boot-partitie zit.
 
Hoi,
lijkt mij op het eerste gezicht een videokaart probleem, geheugen en/of mogelijk virus.
We kunnen alle kanten uit, geef eens wat meer info over de pc.
Is er iets gebeurd voordat het begon? Denk aan downloads, nieuwe progs installeren enz.
Start eens in de veilige modus en controleer of het dan ook gebeurt. Eerst zonder de optie "met netwerk", daarna "met netwerk".
handleiding opstarten in veilige modus.


Bedankt voor je reactie...

Ik zal wat meer info geven. Ik wilde het verhaal ook weer niet te lang maken.
Desktop is ruim een half jaar oud, specs zijn 256 GB SSD (helft ruimte nog beschikbaar) en 2 x 3 TB hd. 8 GB intern en de videokaart is een NVidia 1050.

En (dit had ik inderdaad eerder moeten aangeven) er zijn, op wat kleine updates na, geen bijzondere progs geinstalleerd. Er is wel, kort na het ontstaan, een cumulatieve update geinstalleerd (KB4103727); ik hoopte dat het probleem hiermee opgelost zou zijn, maar niet dus.

Videokaart kan, maar lijkt mij toch niet waarschijnlijk. geheugen moet genoeg zijn en een virus, ook dat kan, maar ik ben zeer voorzichtig met installeren, meestal haal ik minder bekende progs nog even door de scanner. Bovendien heb ik F-secure, Malwarebytes en draai ik regelmatig CCleaner.

Lastige is dat soms wel, zoals vanmorgen, de desktop goed opstart, ook in veilige modes ging het twee keer goed.
 
Laatst bewerkt:
Normaal in 2 minuten? Dat is ook al erg traag. Win10 behoort binnen een minuut gestart te zijn, zelfs bij een wat oudere pc.
Een nieuwe pc (met ssd) start vaak binnen 20 seconden.
Er is iets mis dus.
Kijk eens of er nog wel genoeg vrije ruimte op de boot-partitie zit.

Bedankt voor je reactie,

Ik zat wat aan de ruime kant, ik denk een klein minuutje en daarna nog een halve minuut voordat een aantal progs (automatisch) worden gestart, maar zoals eerder gezegd, de traagheid speelt zich af voor de progs gestart worden. Dit was vanaf het begin zo en lijkt mij wel ok. Op de SSD (256 GB) is nog ruim 150 GB ruimte.

Is vlak voordat je computer traag opstart de "Windows 10 April 2018 Update" geïnstalleerd?
Mijn computer met SSD start in ongeveer 30 sec. Na de "Windows 10 April 2018 Update" duurt het bij mij 16 minuten eer het Windows raam verschijnt. Dan worden er nog enkele programma's die altijd rechtsbeneden staan geladen en klaar. Ik kan beginnen op mijn pc.

Dit had ik al in mijn verhaal staan "Ik heb overigens nog niet de '10 april update' geinstalleerd" Dus niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hi,

Ik had HDD-Health al geinstalleerd staan, dus daar maar mee getest. Ik neem aan dat dit soort progjes zo'n beetje hetzelfde doen.

Ik wil de printjes er wel bijvoegen als je dat wilt, maar dit is de uitslag:

Eigenlijk alle drie ongeveer hetzelfde, de SSD en de twee HD's ongeveer 33 graden, en de 'Health' bij alle drie 100%/Excellent.

Dus het lijkt toch weer iets ongrijpbaars te zijn :(
 
Heb je herstelpunten en/of systeemback-ups?
 
afarensis zei:
Lastige is dat soms wel, zoals vanmorgen, de desktop goed opstart, ook in veilige modes ging het twee keer goed.
Als het in de veilige modus wel goed gaat (dan worden alleen de noodzakelijke opstartonderdelen geladen) moet je toch gaan denken aan een softwareprobleem.
Ga naar msconfig>opstarten en vink alle opstartprogramma's uit>herstart: en als hij normaal opstart vink je eerst de virussoftware aan>herstart: en vink de volgende software aan en zo verder, totdat je de schuldige gevonden hebt.
Het is even werk maar dan heb je ook wat.
Denk er eens over na, verschillende software (die niet noodzakelijk zijn om mee op te starten) definitief uit te vinken.
Mijn pc, die al wat ouder is (Win 7 Pro met ssd), start binnen 6 seconden op.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat in de veilige modus goed, maar ook vaak met een normale opstart.

Ik heb een keer de progs die automatisch opstarten uitgeschakeld, maar het blijft dan nog lastig te bepalen.

En, wat ik eerder aangaf, het trage opstarten speelt zich af vóórdat de progs worden opgestart.

Ik leg het nog een keer duidelijk uit: Dus na het eerste opstartscherm (in mijn geval met het logo van de videokaart) wordt alleen de taakbalk zichtbaar (de schermen zijn nog zwart), taakbalk wordt heel langzaam gevuld met pictogrammen, daarna wordt het bureaublad zeer langzaam gevuld met pictogrammen/snelkoppelingen. Dan pas worden de progs opgestart, waarbij (opmerkelijk)het doorstarten sneller gaat. Dus in mijn beleving spelen die progs geen echte rol, bovendien start de pc al vanaf het begin prima op. Dus er is in de fase voorafgaand aan het starten van de progs 'iets' aan de hand. Maar wat dan?

Wellicht, omdat het niet op te lossen lijkt, dan toch maar op korte termijn de '10 april update' handmatig installeren.

Tenzij er nog iemand iets uit de hoge hoed kan toveren, allen dank voor de hulp.
 
Heb je herstelpunten en/of systeemback-ups?

Heb ik, maar ik wilde graag gewoon een oplossing voor het probleem, maar dat lijkt lastig. Ik denk dat ik maar beter op korte termijn de '10 april update' uit ga voeren.
 
Denk ik toch aan de videokaart, in de veilige modus wordt een standaard Windows driver gebruikt. Videokaart kan het dan wel doen en soms niet (bij opstarten bedoel ik).
Geheugen kan zwaar belast worden bij opstarten om de een of andere reden.
Ik heb een keer de progs die automatisch opstarten uitgeschakeld, maar het blijft dan nog lastig te bepalen.
Ja daar zit 'm de kneep, alles in 1 keer uitschakelen en dan 1 voor 1 (telkens weer herstarten) weer inschakelen.
Je zou een herstelpunt kunnen terugzetten naar een datum van voordat het probleem begon.
 
Laatst bewerkt:
Op een of andere merkwaardige manier lijkt het beter te gaan. Vandaag diverse keren getest en maar 1 x mis.
Ik denk dat ik het allemaal even aanzie en zonodig de 10-april update naar voren haal.

Nogmaals allen dank voor de hulp...
 
Op een of andere merkwaardige manier heb ik nu al aantal dagen geen problemen meer met opstarten. Ook gisteren (ik was aan de beurt) de 10-april update geinstalleerd, ook hierna geen enkel probleem meer. Dus, zeg ik nog een beetje voorzichtig, lijkt het spontaan opgelost.

Dit wilde ik jullie nog even laten weten....

George
 
Ik ga gebak halen.:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan