Sinds de "Windows 10 April 2018 Update" duurt het opbooten 16 minuten

Status
Niet open voor verdere reacties.

eddyhor

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2001
Berichten
63
Ik heb een SSD in mijn pc en het opstarten duurde vóór de update 30 sec.
Nu staat die update "Windows 10 April 2018 Update" op mijn computer en nu kan ik elke keer 16 minuten wachten eer ik mijn computer kan gebruiken.
3 pogingen:
1. op 30 april 2018 heb ik de update via de windows website geïnstalleerd.
---back-up zonder update teruggeplaatst---
2. op 10 mei is de update gebeurd net als bij iedereen.
---back-up zonder update teruggeplaatst---
3. de "Windows 10 April 2018 update" gedownload. Op USB-stick geplaatst en dan van de USB-stick geïnstalleerd.
---back-up zonder update teruggeplaatst---
Alle 3 geven hetzelfde resultaat: 16 minuten wachten.
Ook de drivers van de grafische kaart uitgeschakeld en zo goed als alle programmas die tijdens boot mee opstarten uitgeschakeld.
Niks helpt.
Ook een programma geïnstalleerd dat tijdens de boot alles registreert. Hiermee kan ik zien waar de haperingen zitten. Spijtig genoeg zegt het programma: sorry, de opstart duurt meer dan 15 minuten. Dat is te lang.

Persoonlijk denk ik dat de enige oplossing zal zijn: Windows opnieuw installeren. De update uitvoeren en als de boot 30 sec duurt ALLES (programma's enz) terug installeren. :( Dat is een week werk.

Hopelijk weet iemand onder jullie de oplossing.
 
Welk Boot-analyze programma heb je gebruikt?
Kan jev eventueel zelf eens niet wat uit de opstartsequence halen, om onder die 15 minuten te komen, zodat je Boot-analyze programma wel zijn werk doet?
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruikte "MaaS360 Boot Analyzer".
Ik heb in het Win progr "MSconfig" heel wat programma's geannuleerd. Dat hielp niks.
Wat bedoel jij met ""zelf eens niet wat uit de opstartsequence halen".
Wat is "opstartsequence" en waar vind ik die "opstartsequence"?
 
Veilige modus, meerdere verschillende opstartopties? Volgend mij bedoelt PHP4U wat er opstart en bootsequence is wat anders.
 
Ik bedoelde niet de boot-volgorde maar de sequence van de programma's en services die worden geladen in het boot-process. Die term heb ik eerder gehoord, maar is wel behoorlijk verwarrend ;).
Dat kan je bij het taakbeheer vinden. Misschien kan je daar wat overbodige programma's wissen die automatisch worden opgestart. Zo kan je hopelijk onder de 15 minuten komen, of misschien zelfs de 'dader' vinden.
 
Laatst bewerkt:
@Senso
Inderdaad, in veilige modus ben ik nog niet gestart. Dit was t.e.m. Win-7 heel eenvoudig.
Ik weet hoe het moet in Win-10. Dit ga ik seffens een proberen.
"bootsequence" (volgens PHP4U) is inderdaad wat anders. Jou link bewijst dat. Dan komen we in UEFI (BIOS) terecht. Daar hoef ik niks te veranderen.
Wanneer ik mijn back-up, gemaakt VOOR de "Windows 10 April 2018 update", terugzet dan start de pc terug op binnen 30 sec.
Wanneer ik de pc aan zet dan verschijnt er eerst het "Welkom" scherm. Dit blijft zo'n 7 minuten staan en dan wordt het beeld zwart met een cursor die ik kan bewegen. Nu moet ik nog 9 minuten wachten en dan verschijnt het vertrouwelijke werkscherm. Het lampje dat activitijd van de SSD (lezen/schrijven) aangeeft brand niet. Er gebeurt dus gedurende die ganse tijd niks. Het is alsof er een regeltje staat "wait 15 min".

@PHP4U
Het is een goede tip maar normaal hoef ik daar niks aan te wijzigen.
Toen ik mijn pc 5 jaar geleden kocht (met SSD) stond er windows 7 op. Daarna kwam windows-10 en in de voorbije 2 jaar zijn alle grote en kleine updates zonder problemen gelukt. De boottijd van 30 sec is altijd hetzelfde gebleven.
Behalve nu als ik de "Windows 10 April 2018 update" installeer. Ineens duurt het 16 minuten.
Als ik mijn back-up zonder "Windows 10 April 2018 update" terug zet op de C: dan heb ik terug een boot van 30 sec.
PS: tussen de Windows back-up en de "Windows 10 April 2018 update" zit 1 uur verschil. Hierdoor zijn de 2 Windows identiek.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nogmaals...............

Ik bedoelde niet de boot-volgorde maar de sequence van de programma's en services die worden geladen in het boot-process. Die term heb ik eerder gehoord, maar is wel behoorlijk verwarrend ;).
Dat kan je bij het taakbeheer vinden. Misschien kan je daar wat overbodige programma's wissen die automatisch worden opgestart. Zo kan je hopelijk onder de 15 minuten komen, of misschien zelfs de 'dader' vinden.
Verder zijn er vaak na intensief gebruik altijd wel programma's die je bij het opstarten uit kan zetten. Denk aan Google Updater, Adobe Updater etc...
Ook al is het tiijdelijk.
 
Laatst bewerkt:
Onder W7 staat met msconfig (toepassing)> tabblad Algemeen > Opstartmethode selecteren >
1. Normaal
2. Diagnostisch
3. Selectief opstarten
--Systeemservice laden
--Opstartonderdelen laden
--Originele opstartconfiguratie gebruiken

Verder is er een tabblad > Services en Opstarten. Dus daar zijn ook nog mogelijkheden. Ik neem aan dat W10 die opties ook nog wel heeft.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij staat msconfig onder tabblad "algemeen" op: 3. Selectief opstarten
Dit heb ik zonet op "1. Normaal" gezet en daarmee opgestart. 17 minuten.
Ik heb ook een logboek laten aanmaken. De fouten die ik daarin terugvind vind ik ook terug bij de windows vóór de update.
Ook eens gestart in veilige modus. Dit duurde slechts 10 seconden.

Het is zoeken naar een speld in een hooiberg.

Zoals ik al eerder geschreven heb was ik zeker dat het aan de update moet liggen want:
de update van Win 7 Pro naar Win 10 Pro. Geen probleem.
Alle updates, de daarop volgende 2 jaar, tot juist voor "Windows 10 April 2018 update" nooit een probleem gehad. Altijd 30 sec boot.
Besluit is dan wel dat die laatste update "Windows 10 April 2018 update" de oorzaak is.

Aangezien niemand reageert met: "Bij mij ook hetzelfde zo'n lange boot van 16 minuten" begin ik te denken dat het toch minstens 1 programma is dat niet functioneert met die nieuwe update en zorgt voor die ellende. Al mijn programma's zijn wel "up to date". De meeste zijn aangekocht en de weinige andere zijn freeware.
In msconfig heb ik in opstart al alles gestopt. Nu ga ik bij services nog eens wat stoppen en ik ga ook alle geïnstalleerde programma's "uninstallen" en dan zie ik het resultaat wel.
Ik kan nog altijd naar mijn back-up teruggrijpen.
 
Besluit is dan wel dat die laatste update "Windows 10 April 2018 update" de oorzaak is.

Laten we wel wezen. Als het zo is als jij schrijft en het ligt aan de update dan zou het laatste herstelpunt de zaak moeten oplossen, immers bij een update wordt eerst een herstelpunt gemaakt. Tweede is, hoe dan verder in de toekomst omdat jij problemen hebt met Windows Update en heel internet vol staat met problemen van Microsoft Windows Update. Ja, en dat heeft weinig zin om daar nog wat van te zeggen want Microsoft heeft hier nogal wat aanhangers.

Helaas lost een herstelpunt of een systeemback-up het probleem van de update niet op. Als dat probleem bij die update dan vaker voorkomt zou het op internet te vinden moeten zijn. Helaas zie ik ook geen errors of foutmeldingen e.d. want dan kun je daar op zoeken. Ik denk als er één programma niet functioneert dan is dat Windows Update wel.

Kijk hier eens even naar. Ik heb zelf geen W10 en ga niet alles lezen, want kan toch niets verifiëren.
 
Laatst bewerkt:
@Senso

Bedankt voor de "Kijk hier eens even naar". Inderdaad. Er zullen over gans de wereld weeral veel windows gebruikers aan't vloeken zijn.
Bij mij valt het nog mee. Na 16 minuten kan ik werken met de computer. Er zijn er anderen waar de computer in een lus zit.
Nog erger. Er is een KB4103721 patch na de update gekomen. Die zorgt ervoor dat de computer niet meer start.
De update heeft ook problemen met intel SSD 600. Gelukkig heb ik model 520..... of is dat de rede van mijn probleem.
Nogmaals bedankt Senso.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan