• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

macro starten dmv een hyperlink

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ben ik nog benieuwd wat voor macro het is geworden als je niets weet van 'end if' e.d.

Trouwens: Je kan hier alleen wat mededelen (schrijven), maar spreken is hier onmogelijk.
 
Als je met "die macro" bedoelt wat er van die VBA code is geworden: helemaal niets.
Mijn doel was slechts stilistisch want ik wilde een eenvoudiger, strakker en platter grafisch design van het starttabblad en weg met m'n 3-D macroknoppen.
De op internet gevonden instructie werkte niet en de suggesties van dit forum al evenmin.
Ik heb daarom het hyperlink idee verlaten en ben teruggekeerd naar macroknoppen. Die kreeg ik niet plat en onzichtbaar tot ik ipv een macroknop een tekstvak in een cel plaatste. Daaraan bleek ook een macro gekoppeld te kunnen worden. Het tekstvak is 100% doorzichtig, bevat geen tekst (staat in de onderliggende cel) en is dus volkomen onzichtbaar. M'n doel bereikt. Klik en voila.

Maar als je met "die macro" de te starten macro bedoelt; die werkt al jaren als een zonnetje en die voert een ellenlange reeks opdrachten uit die wel een minuut of vijf in beslag leggen.

Mijn kennis van VBA en macros ontleen ik aan een overgenomen Excelbestand met veel macros. Ik begin ze steeds beter te begrijpen en ik maak ze meestal zelf met de macrorecorder en pas ze dan zonodig aan.
Ik heb geen echte kennis van VBA maar ik weet van End If e.d. en als ik iets nodig heb dan kom ik er wel achter hoe dat te doen.
 
De door mij gegeven suggestie werkt uitstekend, maar als jij niet begrijpt in welke module je de code moet plaatsen zou ik nog even verder zoeken op het net, of een Vba boek voor beginners kopen.

Wat betreft het idee om de hyperlink te laten vervallen is een goed besluit.
 
Een onzichtbare knop om een macro te starten. Hmm. Doet me denken aan een stukje tekst dat ik pas las:

"An aphorism attributed to Albert Einstein says “everything should be made as simply as possible, but not simpler.” We are nowhere near the bad old days of command-line driven interfaces; today’s phones and tablets are much easier to use than computers of the 1970s. That said, the drive to “simplify” applications and operating systems by removing interaction elements that expose their conceptual models is starting to tilt things back in the opposite direction. Having to learn a non-obvious gesture to do something as essential as going back home is a sign that we’ve crossed the “not simpler” boundary.
"
Uit:
https://uxdesign.cc/discoverability-in-the-age-of-touchscreens-125fcb392e08
 
die werkt al jaren als een zonnetje en die voert een ellenlange reeks opdrachten uit die wel een minuut of vijf in beslag leggen.

Dat zou ik een bleek nachtkaarsje noemen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan