2 criteria zoeken binnen Sql

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pdk1973

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2017
Berichten
21
Hallo,

Ik heb een Sql zoekfunctie en zoek regelmatig op 1 deel van een kolom.

Dan gebruik ik de criteria Like%waarde%

Nu wil ik dat er gezocht wordt op een 2e waarde. Hoe omschrijf ik dat of wat is dan de formule???

Uw hulp is welkom!!
 
Je vraag is veel te vaag. Om te beginnen: gaat het om het zoeken van een tweede waarde binnen hetzelfde veld? Gaat het om het zoeken van dezelfde waarde binnen een ander veld? Wil je dat de zoekwaarde altijd in één van de twee voorkomt, of moet de zoekwaarde altijd in allebei tegelijkertijd voorkomen? Kortom: wat meer duidelijkheid :).
 
Antwoorden

Het gaat om een tweede waarde binnen hetzelfde veld. Verder zouden de resultaten aan beide waardes moeten voldoen.
 
En wat doe je precies? Like %waarde% is namelijk geen geldige Access syntax, en je had het ook over een "SQL zoekfunctie". Hoe ziet die er uit?
 
Ik snap nog steeds niet hoe jij aan dat criterium komt; Access accepteert voor zover ik weet geen %. Bij mij ziet een criterium zoals jij dat bedoelt er zo uit:
PHP:
Like "*boxspring*"
Wil je twee argumenten, dan krijg je dit:
PHP:
Like "*boxspring*" And Like "*90x200*"
Wil je de zoekterm flexibel, dan moet het nog weer anders:
PHP:
Like "*" & [Typ het matrastype] & "*" And Like "*" & [Typ de maat] & "*"
Dat werkt overigens maar ten dele, omdat je met deze aanpak met parameters de zoekvelden ook leeg kunt laten (1 veld of allebei), en dan zie je dus alles.
 
Tabel

Als ik dat in de tabel invul krijg ik geen reactive.
Als ik onder bij WHER aanvul en de volgende omschrijving heb krijg ik wel het gewenste resultaat!!

WHERE (dbo.VerkoopOrder.fldVerkoopFactuurID IS NOT NULL) AND (dbo.tblVerkoopOrderIngaveBeschrijving.fldOmschrijving = N'Stof') AND (dbo.qryVerkoopFacturen.fldFactuurnummer > N'2018') AND
(dbo.tblVerkoopOrderRegel.fldOmschrijving LIKE N'%boxspring%') AND (dbo.tblVerkoopOrderRegel.fldOmschrijving LIKE N'%90x200%')

maar hoe kan ik dat eenvoudig in de tabel ingeven???
 
Zit je wellicht op een SQL server backend te werken? Moet ik ineens aan denken gezien de syntax :). Filteren in tabellen is nogal beperkt, en zou ik ook helemaal niet doen. Filteren doe je in queries. Van tabellen moet je in beginsel ook gewoon afblijven, dat zijn slechts de containers waarin de data zit. Alle handelingen doe je in queries, formulieren en rapporten.
 
Kijk, dat plaatje zegt al een stuk meer :). Je zit dus eigenlijk in het verkeerde forum, want je werkt rechtstreeks in de SQL Server Management Studio, en niet in Access. Volgens mij moet je de syntax gewoon kunnen invoeren met een AND erbij. Je hebt hem, zie ik, ook al in de SQL string staan. Wonderlijk dat-ie hem dan niet overneemt als je de query runt.
 
Filters

Ja is idd vreemd dat ie die niet meeneemt. had ik ook verwacht.

In welk forum moet ik dan terecht voor deze info, kun je me daarin helpen?? Ik ben een leek!!

Gr. peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan