Selectief standaard tekstblokken aan of uit zetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

daan108

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2008
Berichten
138
Beste mensen,

Wij hebben een standaarddocument (offerte) waarbij de opsteller 1 tekstblok (of alinea) moet kiezen uit een aantal alinea's (2 tot 4). Op dit moment doen we dat door alle alinea's in de tekst te hebben staan, met opmerkingen-ballonnen, en de opsteller moet wissen wat hij niet wil hebben. De tekst is daardoor nogal onrustig, en als je later toch een andere alinea had willen hebben, kun die niet makkelijk terughalen (als je ondertussen andere dingen hebt zitten typen).

Mijn vraag is:
Kan er een soort selectiemogelijkheid gemaakt worden zodat alleen de gewenste alinea in de tekst weergegeven wordt. De alinea's zelf bestaan uit 3 à 4 regels.
Liefst dat als je in de alinea klikt er een pull-down knop verschijnt en je kan kiezen (vergelijk gegevensvalidatie in Excel: als je in een cel klikt krijg je pulldown-pijltje te zien). Het is dan wel handig als je de stukjes tekst kunt zien anders wordt kiezen lastig. Dit komt op verschillende plaatsen in het document voor. De opsteller stelt het document dus samen door telkens het gewenste stukje standaardtekst te kiezen.

Vriendelijke groet, Daan.
 
Kort antwoord: onmogelijk. Word is een tekstverwerker. Een letter is pas een letter als-ie er staat. Wat je wel kan doen, is tekstblokken maken (Building blocks) en die in je document zetten. Probleem is dan dat je die op een makkelijke manier wilt kunnen kiezen. Daar zul je dus een formulier voor moeten hebben waarin je aangeeft welke fragmenten wel en niet in het document gezet moeten worden. Wil je dat op meerdere plekken (en dat idee krijg ik) dan heb je dus nog steeds een probleem, want hoe moet je dat menu dan oproepen? Niet door ‘ergens in de alinea’ te klikken, dat is onmogelijk. Word kan niet context sensitief weten waar je staat en wanneer het menu geopend moet worden.

Offertes laat ik overigens altijd uit een database komen, waar het allemaal wél kan, en ook nog een stuk makkelijker. Want je hebt gelijk je klantgegevens bij de hand. In Excel is zoiets ook nog wel te maken.
Wat ook prima werkt, is met Afdruk samenvoegen de brief samenstellen. Daarbij kun je ook tekstblokken die als Word document zijn opgeslagen inlezen. De gegevens komen dan uit Excel of Access, of een ander CRM pakket, en met velden geef je aan welke subdocumenten moeten worden geplaatst. Gaat ook heel goed.

Ik zou zeggen: denk even goed na over de workflow en plaats eventueel een geanonimiseerd documentje, zodat we kunnen zien wat precies de bedoeling is.
 
Aha, er zijn dus veel mogelijkheden maar dan moet ik dat anders gaan opzetten. stof om over na te denken. Oké, bedankt voor de reactie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan