Verkoopdata naar facturen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Antonisse1

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2008
Berichten
133
Goedemiddag,

ik moet voor iemand een verkoopdatalijst omzetten naar facturen.

De variabelen zijn:
datum
aantal
artikel
klantnr
tav contact
prijs ex btw
btw code

Van de data wil ik facturen maken. De facturen hebben een standaard layout.
Na elke nieuwe datum en/of klantnummer zou een unieke factuur moeten worden aangemaakt.

Heeft iemand hiervoor het wiel misschien al uitgevonden?

Bedannkt voor jullie reacties!

Groet,
David Antonisse
 
Standaard oplossing voor in Word, maar je geeft verder geen andere informatie, dus moeten we een beetje gokken naar de omstandigheden
 
Ok, persoon levert mij Excelbestanden. Ik dacht dat dit met vba moest.

Bijgaand een file met 2 tabbladen. 1 Tabblad is de verkooplijst, 1 tabblad de factuur.

Na elke nieuwe datum en na elke nieuwe klant moet er een nieuwe factuur worden aangemaakt, echter dat is het idee.


Is hier iets voor?

Hartelijk dank voor het meedenken en reageren!

Vriendelijke groet,
David Antonisse
 

Bijlagen

  • verkooplijst maand 1.xls
    51 KB · Weergaven: 42
Afhankelijk of de output dus in excel moet, of word, of ...

In principe is het prima om dit in excel te doen, maar wat is de gedachte erachter? Je wil dit normaal voornamelijk in een database doen en van daaruit werken. Of je wil de items op je eerste blad al beter formateren in gebruik op het tweede blad. Ik heb het idee dat je teveel stappen over wil slaan.

Zelfs al zou je het met VBA doen is er volgens mij geen directe manier op blad 1 op te nemen op blad 2 voor verwerking.
 
Dank u voor uw reactie!.

Eigenlijk is mijn vraag:

bedoeling is ik maak 1 lange verkooplijst per kwartaal. Daarin houd ik per dag mijn verkopen bij.

Nu wil ik graag een VBA knopje zodat ik bijvoorbeeld elke week automatisch mijn facturen kan generen, bijvoorbeeld in tabbladen van Excel.

Heeft iemand hier misschien al code voor? Of moet ik dit anders oplossen?
Hartelijk dank!

Vriendelijke groet,
David Antonisse
 
Je kan kan de relevante data per week nemen en behandelen. Dat is verder ook goed mogelijk, maar een factuur bouwen heeft meerdere elementen.

Een factuur heeft klant-data en de eigenlijke bestelling. Er is ook een kenmerk dat elke factuur uniek maakt. Het koppelen van veel informatie is waar databases voor zijn uitgevonden. Als je het in excel wil doen, kun je de aankoopitems redelijk eenvoudig vanuit je bestaande opzet overnemen. Maar je hebt dan nog geen eenvoudige manier om dat alles te koppelen in een enkel item dat de factuur moet worden.

Het is niet de vraag of dit mogelijk is in excel (prima mogelijk), maar of je die moeite moet stoppen in iets waar al oplossingen voor zijn (access +word als je binnen MS ecosysteem wil blijven).
 
Goedemorgen,

bedoeling van eigenaar bedrijfje is:

hij heeft een serie facturen met standaard opmaak.
Voor de belastingdienst moet hij elk kwartaal een verkooplijst maken.
Dit is handmatig kopieerwerk vanuit de factuur.
Eigenaar vraagt me nu VBA te schrijven om dit te automatiseren.
Is dit handig?

Of is gebruik maken van een boekhoudprogramma o.i.d. beter?

Het lijkt me veel werk voor iets wat al lang is uitgevonden.

Vr.gr.,
David Antonisse
 
vanuit je gegeven voorbeeld is het veel makkelijker om van "blad 1" de "verkooplijst kopie" te maken dan andersom.

Ik ben dan ook een beetje in de war. Eerst heb je een lijst en wil je facturen maken. Nu zeg je dat je facturen hebt en een lijst wil maken? :) Heel andere aanpak en in dat geval ook veel eenvoudiger

Doet verder niets af aan het feit dat dit een wiel is dat al lang is uitgevonden. Je doet een bestelling via een webshop. die koppelt de productdatabase en de prijzen aan een verkoopdatabase. Daaraan is weer gekoppeld een klant database met daarin de informatie van de klant. Als je de databases al hebt is daar een kwartaalrapportage uit trekken (of een factuur maken) werk van een paar minuten. Daar zijn standaard oplossingen voor (zelfs gratis). Zo'n oplossing is ook eventueel lokaal te gebruiken als een point of sale oplossing.

Nu wil ik daarmee niet zeggen dat andere oplossingen niet relevant zijn, maar het moet wel goed onderbouwd zijn en wat nu de uiteindelijk eindoplossing is :)
 
Excuses dat opdracht mij in het begin niet duidelijk was.

Het is inderdaad vanuit facturen een verkooplijst van een kwartaal maken.

Als daar al iets voor is dan zou ik het graag ontvangen.

Heel hartelijk dank voor uw meedenken en sorry dat in eerste instantie de opdracht andersom was.
Ik had het niet goed begrepen.

Groet,
David Antonisse
 
De componenten kun je allemaal op het forum vinden. het inlezen van een grote batch bestanden, 1-voor-1, is een veelgestelde vraag. Vervolgens een sectie uitlezen per bestand is ook algemeen beschikbaar. (overzichten maken uit veel bestanden is heel gangbaar)

Blijft over het interpreteren van de items regel voor regel, maar dat is specifiek voor de toepassing en daar zal naar gekeken moeten worden. Voor veel van de meestvoorkomende vragen zullen er ook al antwoorden zijn, maar daar zul je echt een specifiek voorbeeld moeten hebben.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan