Windows 10 automatisch herstel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Elinepucken

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2015
Berichten
10
Vorige week donderdag heb ik mijn laptop ge-update met een laatste Windows 10 update. Daarna werkte mijn laptop prima. Vanavond deed ik mijn laptop aan en aangezien hij niet op internet wilde. Drukte ik op opnieuw opstarten. Vervolgens kwam de melding dat automatic repair niet was gelukt en dat je dan een blauw scherm met advanced options krijgt. Eerst heb ik via c://prompt geprobeerd, maar dit werkte niet. Ook stond er geen systeem backup op etc. Dus enige optie leek een PC reset met behouden van bestanden. Dit heeft gelukkig gewerkt. Maar mijn vertrouwen in mijn laptop (asus) is weg. Gelukkig heb ik verder nooit wat op mijn laptop staan, maar externe harde schijven door slechte ervaringen in het verleden :).

Heeft er iemand ervaring met het resetten van een laptop en of deze situatie weer kan gebeuren? De updates van Windows laat ik even achterwegen.
 
Windows is zoals een programma dat op de computer draait maar drivers sturen de apparaten aan. Wanneer je bij de instellingen voor updates of bij eigenschappen van specifieke drivers niet opgeeft dat de (die) drivers niet meegenomen moeten worden bij het zoeken naar updates dan kan ineens de werking van de computer op onderdelen staken. Laptops lijken mij daar gevoelig voor. Drivers kan je beter niet updaten naar de nieuwste versies omdat ze dan nog niet aangetoond goed werken. Er is vaak ook geen noodzaak om drivers te vernieuwen.

Als de chipset drivers van jou laptop geschikt zijn voor de Windows 10 versie die je hebt dan kan je Windows een geheugencontrole en een schijfcontrole laten doen om zekerheid te krijgen. Let op de schijfruimte, dat deze toereikend is en je nog voldoende over houdt. Raakt de schijf aardig vol, na een grote update met tijdelijke bestanden, dan kan ik me voorstellen dat een aantal dingen niet meer willen functioneren.
 
Heeft niks met Asus te maken, een harde schijf maar ook een SSD (wel minder kans) kan gewoon stuk gaan...
Of je gooit er zelf per ongeluk een glas desastreuze vloeistof over heen.... wrs nog een veel grotere kans ...
Of hij wordt gejat...
Verzin zelf ook nog maar een paar ramp scenarios waarvan de kans realstisch is dat ze kunnen gebeuren..
Zeg niet dat dat je dat nooit overkomt... heb al de nodig wrakken en gescrashte zaken gezien zonder backups...

Het helpt alleen om niets kwijt te maken is dus om vaak voor voldoende backups te maken, eentje thuis en de andere op een andere locatie. En als je er vertrouwen in hebt, zet je de belangrijkste data ook nog op iets als Google dirve of One drive of... als het niet te veel is mail je het naar je hotmail/gmail adres en laat het on line in de mail box staan.
Als je de online opslag niet vertrouwt (terecht..) maak dan zips aan met een sterk wachtwoord erop, maar zorg wel dat je het wachtwoord altijd nog weet.. anders heb je een ander probleem....
 
Vreemde toestand. Na de update werkt de laptop normaal. Dan een automatic repair die Microsoft verprutst en dan advanced options die ook niets oplevert.
Een systeemback-up moet je volgens mij wel eerst zelf gemaakt hebben. Dus de vraag is, had je die wel zelf gemaakt.

Je reset de laptop en dat lukt (gelukkig) en je bent je vertrouwen in Asus kwijt. Beetje kromme gedachtegang.:rolleyes:

Dat verhaal van Alfred zou dus inhouden dat 'de laatste update van Windows 10' niet geschikt is voor alle laptops en de klant zelf eerst moet beoordelen en instellen wat dan nodig is om de laptop goed draaiende te houden. Weinig geloofwaardig en lijkt mij in de praktijk ook niet te doen. Immers hoeveel mensen kunnen dit werkelijk goed beoordelen en instellen?:eek:

Het is precies zoals Route99 schrijft. Alle mensen zijn op bepaalde tijden klunzen en soft- en hardware kunnen het systeem laten crashen. Ook behoort de wet van Murphy standaard tot computersystemen. Zorg daarom altijd voor meerdere (systeem)back-ups op verschillende externe opslagmedia.

Gelukkig heb ik verder nooit wat op mijn laptop staan, maar externe harde schijven door slechte ervaringen in het verleden.
Maar had jij wel een systeemback-up? Want dan had je die kunnen herstellen en niet hoeven te resetten!
Heeft er iemand ervaring met het resetten van een laptop en of deze situatie weer kan gebeuren?
Met dat eerste heb ik geen ervaring. Het tweede 'deze situatie' wel, en die gaat geheid weer gebeuren. De fora staan er vol van!
 
Laatst bewerkt:
Als de chipset drivers van jou laptop geschikt zijn voor de Windows 10 versie die je hebt dan...

Er zijn veel gebruikers die gewoon geprobeerd hebben om nieuwere Windows versies te draaien dan werd ondersteund voor drivers en BIOS versies. Microsoft bood dat hun deze upgrades aan. Op een gegeven moment loopt het spaak en de Windows 10 updates zijn vaak ingrijpend. De site van de fabrikant van de laptop biedt uitsluitsel over welke Windows versie je moet gebruiken. Net heb ik nog geantwoord op een vraag waarbij de BIOS versie niet geschikt was en die worden nu waarschijnlijk ook niet meer uitgebracht voor Windows 10. Ga naar de support en drivers pagina voor jou model laptop en staat Windows 10 in de lijst?
 
Waarom doen die gebruikers dat? Of zijn ze zich onvoldoende bewust of onvolledig geïnformeerd van het risico op het spaak lopen van de upgrade en het crashen van het systeem ten gevolge. Ik dacht juist dat Windows tien ontwikkeld was om te komen tot een beter besturingssysteem, zaken gemakkelijker te maken en opdat klanten minder problemen zouden ondervinden. Overal op fora kun je het tegendeel vinden. Met name de hele gang van zaken betreffende de updates is één groot fiasco.

Mensen die de pc voor hun plezier gebruiken en wat willen surfen, internet gebruiken, internet bankieren en wat video's willen bekijken, worden met problemen opgezadeld die nergens voor nodig zijn.

Voor drivers geldt:"If it ain't broke, don't fix it" Dat is ook van toepassing voor updates en upgrades van Windows 10! Het is de oorzaak van veel problemen en enorme tijdverkwisting van je eigen tijd en die van anderen. Het bewijs zijn de ontelbare problemen die op internet te vinden zijn.
 
Vorige week donderdag heb ik mijn laptop ge-update met een laatste Windows 10 update. Daarna werkte mijn laptop prima. Vanavond deed ik mijn laptop aan en aangezien hij niet op internet wilde. Drukte ik op opnieuw opstarten. Vervolgens kwam de melding dat automatic repair niet was gelukt en dat je dan een blauw scherm met advanced options krijgt. Eerst heb ik via c://prompt geprobeerd, maar dit werkte niet. Ook stond er geen systeem backup op etc. Dus enige optie leek een PC reset met behouden van bestanden. Dit heeft gelukkig gewerkt. Maar mijn vertrouwen in mijn laptop (asus) is weg. Gelukkig heb ik verder nooit wat op mijn laptop staan, maar externe harde schijven door slechte ervaringen in het verleden :).

Heeft er iemand ervaring met het resetten van een laptop en of deze situatie weer kan gebeuren? De updates van Windows laat ik even achterwegen.

Waarom het vertrouwen ineens weg is in Asus na een update van Windows ontgaat mij en gebruik al jaren externe schijven zonder problemen, dus die ervaring heb ik niet ermee.
Schaf een extern medium aan, schijf of grote USB stick en laat elke dag een incrementele back-up maken met b.v. Aomei die je kunt gebruiken bij calamiteiten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan