Geen geluid bij afspelen YouTube via versterker op tv

Status
Niet open voor verdere reacties.

johnncops

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2004
Berichten
199
Goedemorgen,
Ik heb een versterker aangesloten op een smart tv. Omdat het een oudere versterker is met alleen scartingangen heb ik een adapter gebruikt die scart met hdmi verbind, en de hdmi ingeplugd in de ARC ingang van de tv. Het volume van de tv op nul gezet en het volume van de versterker aangezet. Dit werkt prima maar ik loop tegen het volgende probleem aan. Wanneer ik YouTube op mij tv activeer en een geluidsfragment afspeel hoor ik niets.......ik krijg alleen geluid te horen als ik de afstandsbediening van de tv gebruik.
Mijn vraag is dan ook, wat doe ik niet goed?
 
Het lijkt erop dat bij jouw TV, ARC niet volledig werkt. Je hebt geen eARC..
Welke TV, welke versterker, en welk adapter gaat het om? Misschien zijn er nog andere aansluit-mogelijkheden.
 
De tv is van Sony, type KD43XE8005 en de versterker (dvd recorder) van Panasonic. De adapter heb ik gekocht bij de Onlinekabelshop.nl en is merkloos, het typenummer is OKS-51968. Ik heb voor aankoop contact opgenomen met dit bedrijf en gevraagd welke adapter ik nodig had. Men vertelde me dat ik dat een converter was die van HDMI naar scart gaat omdat de tv de bron is. Kun je hier iets mee?
Groet Johnn
 
De HDMI kabel zit in HDMI ingang 3? De kabel ondersteunt HDMI 1.4?
Doet het geluid van geen enkele app het via ARC?
Heb je het menu doorzocht om te zien of je iets van een ARC setting tegenkomt?
In dit artikel las ik dat ARC niet altijd bij alle bronnen werkt: https://www.lifewire.com/audio-return-channel-1846845

Je TV heeft in ieder geval ook analoge en optische uitgangen. Daarmee moet je toch al het geluid uit je TV kunnen halen. Voor analoog geluid heb je een 3-polige minijack naar (waarschijnlijk) rood/witte tulp kabel nodig. Misschien zit er ook een optische of coaxiale ingang op je DVD recorder, dan gebruik je die.. Enig nadeel daarmee is dat je een extra keer op je afstandsbediening moet drukken om die ingang te selecteren.

Er is een Firmware (software) update beschikbaar voor je TV. In de beschrijving zag ik niets staan over een geluid uitgang via Android, maar je zou toch kunnen updaten, of volgende updates in de gaten houden: https://www.sony.co.uk/electronics/..._xe83xx-series/kd-43xe8005/downloads/00015010
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je uitgebreide research en tips. Het gaat om de tv van mijn schoonvader waar ik niet dagelijks kom. De update op de tv had ik al uitvoerd helaas zonder resultaat. ik ga de HDMI ingang nog even controleren en kijken of er een optische ingang op de versterker aanwezig is en laat je uiteraard weten of een en ander is gelukt.
Groet Johnn
 
Gisteren nogmaals en poging gedaan om het geluid van de tv via de externe luidsprekers te beluisteren. Een optische ingang was helaas niet aanwezig op de versterker, ik heb nog een andere hdmi kabel geprobeerd en andere hdmi ingangen. Alles zonder resultaat. Net als de vorige keer is het wel mogelijk om het geluid van de tv of de radio door te geven via de externe luidsprekers maar YouTube niet.
Het lijkt me een goed idee om afscheid te nemen van de Panasonic versterker en een soundbar aan te schaffen, dan is het probleem meteen opgelost.
Nogmaals bedankt voor het meedenken en een fijne avond.
Groet, John.
 
Analoog geluid met een minijack naar Tulp of Scart was nog mogelijk. Heb je dat geprobeerd? Met een Soundbar zou je nog wel eens hetzelfde probleem kunnen hebben, was het nu alleen Youtube-geluid dat niet via ARC wordt teruggestuurd? Als een Soundbar (direct aangesloten via HDMI) het wel doet, zit het probleem in de HDMI naar Scart converter.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan