record selecteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

ahkleine

Gebruiker
Lid geworden
1 mei 2014
Berichten
158
Hallo lezers,

Ik heb een formulier waarbij de gegevens in tabelweergave worden weergegeven. Wat ik wil is met de record kiezer aan de linker zijde een bepaald record kiezen dat ik vervolgens open in een ander formulier. Wie weet een oplossing. Alvast bedanlkt
 
Begin eens met van je formulier een fatsoenlijk doorlopend formulier te maken. Die recordkiezers deden niks, doen niks en gaan in de toekomst ook nooit wat doen. In een normaal doorlopend formulier kun je een transparante knop maken die je over de detailsectie legt, en waaraan je dan een knop hangt die bij klikken (of dubbelklikken, wat je maar wilt) het formulier opent met het gekozen record. Dat heeft wel een nadeel: omdat de knop over de tekstvelden heen ligt, kun je de records niet meer bewerken in het doorlopende formulier. Maar omdat je een (enkelvoudig, neem ik aan) formulier opent met dat record, zul je de mutaties ook wel in dat formulier willen doen.
Je kunt dat overigens omzeilen door een transparante knop te maken die bijvoorbeeld alleen over het autonummerveld ligt, zodat de overige velden bereikbaar zijn. In dat geval open je met een klik een specifiek record, en kun je toch records toevoegen in het subformulier.
 
Octafish,

Bedankt voor jou reactie en oplossing. Ik ga er mee aan de slag om jou oplossing uit te proberen.
groet Albert
 
Octafish

Ik heb jou oplossing uitgeprobeerd, maar ik snap niet goed hoe ik e.e.a. moet doen. ik heb ook een andere oplossing van jou op dit forum gevonden maar ik zie andere dingen als ik een command button toevoeg. Dit was jou andere oplossing op het forum:
De oplossing is relatief simpel te bouwen, zonder dat je hoeft te programmeren. Ik ga er (wellicht weer verkeerd gedacht ) vanuit dat je nog niet al teveel programmeer ervaring hebt.
Je werkt vanuit een doorlopend formulier (weliswaar in gegevensbladweergave, maar dat mag je natuurlijk zelf weten).
Van daaruit kun je met de wizard een knop maken die een specifiek record opent. Ik ga er (ik blijf bezig) vanuit dat je tweede formulier in ieder geval dezelfde sleutelgegevens bevat als je doorlopende formulier, zodat je kunt matchen op het sleutelveld.

1. Als je de Knop wizard gebruikt, kun je in de detailsectie een knop maken die een formulier opent. De wizard geeft twee opties: formulier openen met alle records, en formulier openen en specifieke gegevens zoeken. Die laatste optie moet je hebben. Hij staat in Access 2003 als eerste genoemd, maar de tweede optie is standaard geselecteerd.
2. Als je dan op <Volgende> klikt, kun je de twee formulieren aan elkaar koppelen. Dat doe je dus op basis van het overeenkomende sleutelveld, bijvoorbeeld [Personeelsnummer] als het om een lijst met medewerkers gaat.
3. In de twee lijsten selecteer je die twee velden (hoeven niet hetzelfde te heten, als ze maar hetzelfde veld koppelen) en daarna klik je op de knop < > die er tussen staat. Je ziet nu onderin dat de twee formulieren zijn gekoppeld.
4. Daarna maak je de knop af.
De knop zal een standaardmaat hebben, en een standaardkleur, en is als zodanig al wel bruikbaar, maar nog niet overdreven fraai. Wat ik zelf dan doe:
5. Maak de knop net zo breed als de detailsectie, en zorg ervoor dat hij over alle velden heen valt. Nu zie je geen velden meer, en dat los je op door de knop transparant te maken.
6. Kies de Eigenschappen van de knop, tabblad <Opmaak>, <Transparant> = Ja.

Klaar! De knop opent nu het formulier met het record dat je onder je lijst hebt liggen.Ik doe een poging een voorbeeld toe te voegen. De tabel heeft maar 2 velden wat er uiteindelijk veel meer velden oeten worden en je steeds moet scrollen om wijzigen aan te brengen, vandaar dat ik dat met een extra formulier op wil lossen


Ik heb een voorbeeld toegevoegd. De tabel in dit voorbeeld heeft maar 2 velden dus geen noodzaak voor extra formulier voor wijzigen. Maar uiteindelijk heeft de tabel meerdere velden die niet op 1 regel kunnen en de noodzaak voor een wijzigingsformulier groter is
 

Bijlagen

  • voorbeeld helpmij forum.zip
    42,3 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Ik heb je formulier een beetje aangepast (de tabel ook; er een paar velden bijgezet) en daar twee knoppen op gemaakt met de wizard. Eén zichtbare knop, een één onzichtbare knop. Die laatste valt over de 4 dummyvelden heen. In essentie doen ze allebei hetzelfde: het formulier openen met een geselecteerd record. De knop kun je gewoon met de wizard maken, zoals ik hierboven beschreven heb in het andere draadje.
 

Bijlagen

  • voorbeeld helpmij forum.zip
    29,6 KB · Weergaven: 27
Octafish bedankt. Ik snap nu a.h.v. jou voorbeeld Hoe ik dat moet doen. Nogmaals hartelijk bedankt voor jou hulp
 
Graag gedaan :). Ik heb alles via de wizard gedaan, en dan krijg je automatisch ingebakken macro's. Meestal gebruik ik die niet, omdat ik niet met macro's kan werken. In dit geval gaat het om één specifieke opdracht, en dat kan de macro net zo goed als een gebeurtenis. Mocht je meer willen doen met dezelfde knop, dan kun je er altijd nog een gebeurtenis van maken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan