• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verschil energieleverancier berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

DWieldraaijer

Gebruiker
Lid geworden
20 jan 2017
Berichten
26
Hallo,

Ik vroeg mij af hoe ik het beste het volgende in een formule kan krijgen.

Wanneer iemand enkel tarief heeft dat dan het verbruik bij elkaar opgeteld wordt en dan wordt berekend en wanneer iemand hoog-laag tarief heeft hij het afzonderlijk berekend en dat er vervolgens in een soort knop komt te staan of de huidige leverancier of de nieuwe leverancier de goedkoopste is.

De berekening moet er ongeveer zo uit zien:

Kale prijs huidige leverancier kWh (enkel)- kale prijs nieuwe leverancier kWh (enkel) × verbruik hoog+laag
of
kale prijs huidige leverancier kWh (laag)- kale prijs nieuwe leverancier kWh (laag) × verbruik laag
+ kale prijs huidige leverancier kWh (hoog)- kale prijs nieuwe leverancier kWh (hoog) × verbruik hoog

+ kale prijs huidige leverancier m3 - kale prijs nieuwe leverancier m3 × verbruik m3
+ vastrecht huidige leverancier - vastrecht nieuwe leverancier

= uitkomst in knop dat of huidige leverancier of nieuwe leverancier goedkoper is.

Alvast bedankt,


Met vriendelijke groet Dennis Wieldraaijer
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    11,5 KB · Weergaven: 26
Deze formule dekt alle mogelijke varianten wel
PHP:
=+D8+ALS(ISLEEG(F13);F13*D4+G13*D5;+I13*D6)+ALS(ISLEEG(I13);0;D9)+I13*D7

eerste als test of dal kwh leeg is en gebruikt afhankelijk van de uitkomst de dal en normaal tarieven of het enkel tarief op alleen enkeltarief kolom

tweede als neemt vastrecht gas als er een gas m3 wordt ingevuld. (vooruitlopend op het gasloze tijdperk :) )
misschien beetje overkill maar ach zo ingewikkeld is het niet.

overigens zou ik niet alleen een totaal bedrag neerzetten maar een net tabellete met alle elementen vastrecht, dubbele meter of enkel meter totaalprijs. zodat de klant ook kan zien welke voordeliger is.
 

Bijlagen

  • Copy of Voorbeeld-2.xlsx
    12,5 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
De formule krijgt op deze manier niet de uitkomst die ik had verwacht.
Hij moet het verschil berekenen:

Dus kale prijs leverancier A-kale prijs leverancier B × betreffende verbruik (kWh of m3)
En bij de kWh moet hij het afzonderlijk berekenen voor hoog of laag, maar als iemand enkel tarief heeft alleen de enkel tarief berekenen en daarbij het verbruik voor hoog en laag bij elkaar optellen.

Nieuwe leverancier Oude leverancier Verbruik

kWh (dal) € 0,05900 € 0,05780 918 kWh
kWh (normaal) € 0,06900 € 0,07210 873 kWh
kWh (enkel) € 0,06404 € -
m3 € 0,23397 € 0,26240 1283 m3
Vastrecht stroom € 53,88 € 39,00
Vastrecht gas € 53,88 € 42,00

Dus dan doe je €0,05900 - €0,05780 × 918 kWh = X
+ €0,06900 - €0,07210 × 873 kWh = X
of €0,06404 - € enkel verbruik oude leverancier × (918 kWh+873 kWh) = X
+ Vastrecht stroom + gas nieuwe leverancier - vastrecht stroom+gas oude leverancier = X

Bij de ene komt er een negatief getal uit en bij de andere een positief, uiteindelijk is de uitkomst positief of negatief als je het bij elkaar optelt en aftrekt en dan is of de oude leverancier goedkoper of de nieuwe...

Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd
 
Laatst bewerkt:
Klopt ik had dus kennelijk maar een halve formule gebouwd die alleen de kosten van 1 leverancier gaf.. stom..

met betrekking van de keuze enkel of dubbel tarief.
Hoe wil je aangeven of een klant Enkel tarief of dubbel tarief heeft? want daarvoor zie ik nu geen veld die die keuze bepaald. Omdat die extra keuze niet apart aangegeven is, ben ik uitgegaan van dat een klant met enkel meter geen splitsing in verbruik kan opgeven omdat die niet op de rekening staat en vaak ook de meter maar 1 stand afgeeft. in kolom Normaal.

maar ik heb de formules zo aangepast dat ze in elk geval beide meenemen in de berekening. Alleen de trigger om het hoog/laag tarief te nemen of het enkel tarief is nog wel op basis van of veld kwh dal leeg is.
ALs je dat op een andere manier wilt kun je dat zelf aanpassen door de isblank(f3) te vervangen door bijv A1="enkel" (waarbij de aanname dus is dat je in cel A1 de keuze invoert voor enkel tarief of dubbel tarief

zie bijlage voor de nieuwe formule van het totale verschil (in cel I3) en ook het overzichtsstaatje per element waar ik het in vorige reactie al over had.
 

Bijlagen

  • Copy of Voorbeeld-2.xlsx
    14,1 KB · Weergaven: 28
Dit ziet er goed uit inderdaad! Top.
En weet je ook hoe ik het zo krijg dat er twee knoppen in staan en waarbij de uitkomst negatief is de rode knop bijvoorbeeld fel kleurt en bij een positieve uitkomst de groene?
 
ik heb al voorwaardelijke opmaak toegepast waarbij negatieve bedragen groen worden en positieve bedragen rood (mijn aanname is dus dat negatieve bedragen wijzen op een besparing)
 
een knop kan niet van kleur worden gewijzigd met voorwaardelijke opmaak. dan heb je VBA nodig
Er zit ook geen knop in je voorbeeld.

waarom de "eis" dat een knop van kleur moet veranderen. Ik zie de logica in verband tot deze vraag niet zo.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan