• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

factuurnummer match zoeken voordat de andere codes toegepast mogen worden

Status
Niet open voor verdere reacties.

rozebooz

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2012
Berichten
52
Goedendag,

Een tijd geleden heeft iemand mij hier op het forum geholpen met mijn boekhoudbestand die ik in excel gebruik, nog altijd werk ik met veel plezier hier mee ! :d

Nu ga ik met een pin apparaat en een betaal systeem werken waarin factuur nummers kan verwerken en daar wil ik graag gebruik van gaan maken. Nu wil ik graag op basis van dit nummer eerst gaan zoeken voordat de andere formules gaan werken/zoeken.


Wat er nu al in staat en zover prima werkt voor mij :) :
Deze matrixformule geeft de rijnummer aan (als de voorwaarden kloppen), zodat andere formules dit rijnummer kunnen overnemen (wanneer deze datum het kortste bij is van de 2 bronnen) om de bijpassende gegevens op te halen uit een ander blad.
=1/REST(MIN(ABS((Bonnen!$B$2:$B$500)*(Bonnen!$G$2:$G$500="Card")*(Bonnen!$I$2:$I$500=D3)-B3)+1/RIJ(Bonnen!$B$2:$B$500));1)

Deze formule rekent uit hoeveel dagen verschil tussen de bank datum zit en de factuurdatum in het blad "bonnen". Er zijn 2 kolommen naast deze 2 formules die in andere bron zoeken.
=ALS(G3>499;"mis";ABS(B3-INDEX(Bonnen!B:B;G3)))

Wanneer 1 van de 2 setjes formules van hierboven een rijnummer hebben gevonden en dus ook aangeeft hoeveel dagen er verschil tussen de factuurdatum en de bankdatum zit, dan pakt de onderstaande formule de bron die het kortste bij ligt qua datum en haalt de juiste gegevens op :)
=ALS(G3+I3>999;"mis";ALS(H3<J3;INDEX(Bonnen!H:H;G3);INDEX(ItemSales!O:O;I3)))

Dit wil ik aanpassen:
Dat deze 2 setjes fomules een exacte match kan vinden in hun bron, aan de hand van een cel met bepaalde tekst of een factuurnummer.

Met deze onderstaande formule kan ik de juiste rij vinden bij de factuurnummer die ik zoek, enkel als die niks vind moet hij verder gaan zoeken door middel van het setje formules die helemaal boven aan staan. Dus verder zoeken op bedrag match en dichts bij liggende datum, kan ik die 2 combineren op een bepaalde manier?
=VERGELIJKEN(Bank!A3;Bonnen!A:A;0)

Plus het moet op een of andere manier werken dat als er een match is op die ene cel met factuurnummer die altijd voorrang heeft, ondanks dat er in de andere bron ook een overeenkomstig bedrag is gevonden met een dichterbij liggende datum. Of zelfs in dezelfde bron. Bijvoorbeeld op dezelfde dag 3 keer 30 euro maar ze zullen allemaal een andere factuurnummer hebben. Dus net die ene pakt met de juiste factuurnummer.


Bekijk bijlage bank match codes factuurnummer.xlsx
 
Laatst bewerkt:
Je spreekt voor mij in raadsels en gezien het uitblijven van reacties voor de rest van de helpers ook...
Nu wil ik graag op basis van dit nummer eerst gaan zoeken voordat de andere codes gaan zoeken.
Graag zou ik willen dat eerst wordt gekeken of deze nummer matchen voordat de overige codes gaan werken :)
Codes = formules?

1. De formules vind ik er vreselijk ingewikkeld uitzien voor wat ze (denk ik) moeten doen.
2. Wat gaat er nu fout, wat wil je als uitkomst zien? Kun je dit (handmatig) aangeven in je voorbeeld?
3. Waarom wil je überhaupt de rijnummers weten?
 
Laatst bewerkt:
excuses, formules inderdaad.! Ik hoop dat ik het goed uitleg, maar ben bang dat het nog steeds ingewikkeld kan overkomen :

Ik vind het er zelf ook redelijk ingewikkeld uitzien, haha. Maar ben er blij mee en tot nu toe werkte het prima voor mij :) ik snap inmiddels hoe ze werken gelukkig, want iemand anders heeft dit voor mij in elkaar gezet via dit forum. Het doel toen de tijd was om bij mijn bank gegevens in blad 1 "Bank" te matchen met 1 van de 2 andere bladen. Daardoor zal het denk ik ingewikkeld zijn geworden, omdat de juiste match uit 2 bronnen kan komen, het enkel kon match door een overeenkomst in bedrag en dat het met "card" betaald was. De datum komt ook niet altijd overeen en kon soms 4 weken schelen.

Toen had ik nog geen factuurnummers en die kan ik straks wel een groot gedeelte toevoegen door mijn pinapparaat en mijn klanten/betaalsysteem, enkel voor alles daar buitenom zal dat niet gaan. Ik zou daarom de formules graag willen behouden hoe het is, maar dat er eerst wordt gezocht op overeenkomst van factuurnummer. Als die niet gevonden wordt dat de formule die er nu al staan gaan werken. Enkel twijfel ik of dat wel mogelijk is omdat het al zoon ingewikkelde code is. :( zoeken op overeenkomst in een bepaalde tekst of nummer wil mij nog wel lukken. maar als hij dat niet vind dat er verder moet worden gezocht naar de dichtstbijzijnde overeenkomst in 2 bronnen... gaat mij iets te ingewikkeld worden.

In het voorbeeld blad 1 "bank" is cel A3 paars met een nummer en A5 blauw met een nummer, de bedragen zijn overeenkomstig maar graag wil ik bij A3 de gegevens van blad "bonnen" rij 5 terug zien. (dat doet die nu al door de overige formules). en bij A5 zou ik graag de gegevens van blad ItemSales rij 11 willen terug zien, omdat dit nummer overeenkomt. Die zal die nu dus niet pakken, omdat het niet de dichtst bij liggende overeenkomst is. Als hij de juiste match kan vinden dan kan ik de bank gegevens samen voegen met de datum van de bon of factuur en de btw die er bij hoort, omschrijving van een behandeling, Naam van een klant of winkel.
 
Deze matrixformule geeft de rijnummer aan (als de voorwaarden kloppen), zodat andere formules dit rijnummer kunnen overnemen (wanneer deze datum het kortste bij is van de 2 bronnen) om de bijpassende gegevens op te halen uit een ander blad.
=1/REST(MIN(ABS((Bonnen!$B$2:$B$500)*(Bonnen!$G$2:$G$500="Card")*(Bonnen!$I$2:$I$500=D3)-B3)+1/RIJ(Bonnen!$B$2:$B$500));1)

Deze formule rekent uit hoeveel dagen verschil tussen de bank datum zit en de factuurdatum in het blad "bonnen". Er zijn 2 kolommen naast deze 2 formules die in andere bron zoeken.
=ALS(G3>499;"mis";ABS(B3-INDEX(Bonnen!B:B;G3)))

Wanneer 1 van de 2 setjes formules van hierboven een rijnummer hebben gevonden en dus ook aangeeft hoeveel dagen er verschil tussen de factuurdatum en de bankdatum zit, dan pakt de onderstaande formule de bron die het kortste bij ligt qua datum en haalt de juiste gegevens op :)
=ALS(G3+I3>999;"mis";ALS(H3<J3;INDEX(Bonnen!H:H;G3);INDEX(ItemSales!O:O;I3)))

Dit wil ik aanpassen:
Dat deze 2 setjes fomules een exacte match kan vinden in hun bron, aan de hand van een cel met bepaalde tekst of een factuurnummer.

Met deze onderstaande formule kan ik de juiste rij vinden bij de factuurnummer die ik zoek, enkel als die niks vind moet hij verder gaan zoeken door middel van het setje formules die helemaal boven aan staan. Dus verder zoeken op bedrag match en dichts bij liggende datum, kan ik die 2 combineren op een bepaalde manier?
=VERGELIJKEN(Bank!A3;Bonnen!A:A;0)

Plus het moet op een of andere manier werken dat als er een match is op die ene cel met factuurnummer die altijd voorrang heeft, ondanks dat er in de andere bron ook een overeenkomstig bedrag is gevonden met een dichterbij liggende datum. Of zelfs in dezelfde bron. Bijvoorbeeld op dezelfde dag 3 keer 30 euro maar ze zullen allemaal een andere factuurnummer hebben. Dus net die ene pakt met de juiste factuurnummer.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het kunnen oplossen door 4 kolommen extra te maken. 2 voor elke bron die zoeken op de factuurnummer. De formulles die de gegevens laten zien gaan nu eerst na of er een match is in 1 van deze kolommen en anders gaat hij naar de oude formulles toe die nagaan welk bedrag er overeenkomt in de bronnen met de dichts bij liggende datum :) Het is misschien wat uitgebreid maar het werkt en daar ben ik al erg blij mee.

Het voorbeeldje met mijn oplossing:
Bekijk bijlage bank match codes factuurnummer kloppend.xlsx
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan