• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

automatisch aanpassen stock

Status
Niet open voor verdere reacties.

plainme

Gebruiker
Lid geworden
10 okt 2009
Berichten
309
beste Amici

Ik kom er niet uit.
Is er een middel dat de stocklijst automatisch aanpast bij invoeren van verkoop per week?
Let wel dit dient te gebeuren ( indien mogelijk ) zonder macrofunctie.

even wat duidellijkheid...
stel dat er in week week 21 van het type P20 LITE 2 SIM BLACK 3 worden verkocht en dit wordt ingegeven in lijn 34 op tabblad verkoop per week kan dit dan in tab stock ook automatisch worden geminderd?
( dan zou er daar in kolom D 8 moeten komen te staan.)

Graag jullie advies en alvast bedankt

Mvg,

Marc

Bekijk bijlage Bestellijst helpmij V1.xlsx
 
Beste Marc,

er zijn al meer dan 120 views van uw topic, maar nog geen reactie. Dat duidt op onduidelijkheid.

Bijvoorbeeld:
In uw bijlage staan twee tabbladen: Blad1 en Blad2, maar in uw vraag noemt u: "tabblad verkoop per week" en "tab stock".

Ergo: graag een duidelijker verhaal/bijlage.

NB: mijns inziens is dit niet te doen zonder VBA/macro
 
Beste Haije,

Point taken.
Voorbeeld aangepast en hier dan wat verduidelijking.

Stel er is een verkoop van 10 verschillende toestellen in week 21.
Deze worden dan ingevoerd in tabblad Verkoop per week in de gepaste lijn ( type toestel dat is verkocht. Dit kunnen er 3 van hetzelfde toestel zijn of dit kunnen 10 verschillende zijn.
Als deze zijn ingevoerd in tabblad Verkoop per week is het de bedoeling dat deze dan de stock gaat aanpassen in tabblad Stock bij het overeenstemmende toetsel.

Ik denk ook niet dat dit gaat lukken zonder macro of tab maar voor jullie wijsheden is er hier toch al het één en ander getoverd :p:p

Toch al een bedankt voor de reactie

grts
Marc


Bekijk bijlage Kopie van Bestellijst helpmij V1-2.xlsx
 
Hoi Marc,

Volgens mij is dit wel mogelijk met een matrix formule.

Zie bijlage: Bekijk bijlage Bestellijst helpmij V1-2 (aangepast).xlsx

Voor de duidelijkheid:
In het bestand heb ik in de geel gearceerde kolommen formules aangepast of toegevoegd. Misschien dat jij zaken wil samenvoegen, maar dat laat ik even aan jou over. Dit is even om het bestand te verduidelijken.

De groene regel is de het product waar jij in jou voorbeeld over praat (als ik het goed heb).

Het enige waar jij in mijn optiek nog wel goed over na moet denken is je peilmoment van je "stock op voorraad". Als je weer voorraad geleverd krijgt dan stijgt je stock. Dat zou dan ook betekenen dat je volgens mij wekelijk je formule in kolom E (tabblad Stocklijst) moet aanpassen. De formule in deze kolom E laat ik nu naar ALLE weken in het tabblad "Verkoop per week" kijken. Dit is mogelijk niet goed, maar je moet even goed nadenken over je werkwijze.

Gr Jos
 
Laatst bewerkt:
Hey Jos,

Alvast bedankt voor dit prachtig bestandje....
Lijkt me al heel goed te functioneren.

Alleen alvorens ik het hier weer eens de nek afdraai, ....
vraagje

Kan het probleem kolom E niet opgelost worden met een hulp kolom? bvb naast E een kolom invoegen die dan de formule van E nu krijgt maar in E een formule plaatsen die enkel naar de huidige week kijkt en wanneer deze week voorbij zich leeg maakt?


Maw de formule in kolom F ( ingevoerde kolom dat is ) kijkt over de volledige tabel, wat eigenlijk een schitterend idee is , want zo krijg je ook nog eens een overzicht per jaar over wat er is verkocht welk toestel er ook nog eens goed scoort,..., en de formule in kolom E zou dan enkel per week een overzicht weergeven waarop de stock wordt bijgehouden en ook aangepast ifv bestelling.

Wat is uw mening hierin?
graag advies.

Alvast bedankt.

Mvg
Marc
 
Hallo Marc,

Zie bijlage: Bekijk bijlage Bestellijst helpmij V1-2 (aangepast2).xlsx

Op tabblad "Stocklijst" heb ik in kolom F een formule toegevoegd zoals jij het graag wil hebben. Deze (matrix)formule maakt gebruik van de waarde in cel F1 (weeknr). Deze cel is handmatig aan te passen.

Aangezien jij liever niet met macro's wil werken zou ik een procesbeschrijving op een nieuw tabblad maken zo dat dit voor alle medewerkers/gebruikers te volgens is.

(Onderstaande is een voorbeeld. Mogelijk vergeet ik wat stappen..)

1a) Aan het einde van de week moet een medewerker (in het excel bestand) controleren of alle verkopen en geleverde bestelling (inkoop) zijn verwerkt.
1b) Extra optie: Ik weet niet hoe groot het bedrijf is, anders zou je er voor kunnen kiezen om dit aan het einde van de week te controleren met een inventarisatie van de artikelen / boekhouding / kasregistraties. Of je doet dit periodiek (maandelijk of per kwartaal)
2) Sla het bestand op onder de naam (bijv) "Bestellijst jaar 2018-week 20.xlsx" op.
3) Maak nu een kopie van het bestand en verander de naam naar de nieuwe week (dus: "Bestellijst jaar 2018-week 21.xlsx" (Op deze manier heb je altijd een backup van de week ervoor)
4) Kopieer/plak (als waarden) nu de gegevens van kolom G (Aantal op stock na verkoop week) naar kolom D (aantal op stock).
- LET OP!! Je moet dan ook nog rekening houden met de geleverde bestellingen (kolom M) en deze kolom leeg maken

5) Verander het weeknummer in cel F1.

Nu ben je klaar om de nieuwe week te starten..

Je zou ook nog cellen kunnen beveiligen om het Excel-bestand "******-proof' te maken.. (Je wilt immers niet dat de formules per ongeluk worden aangepast of overschreven)

Ik hoop dat je nu weer verder kunt.

Groet, Jos
 
Laatst bewerkt:
Hey dag Jos,

Vooreerst mijn dank voor deze oplossing, maar als ik eerlijk moet zijn dan zie ik hier het bos niet meer door de bomen.

Kan nu misschien wat knullig overkomen maar ik zal morgen even navragen of ik geen macro's of VBA mag installeren wat het hele zooitje zal vereenvoudigen denk ik?

Ik excuseer me voor het reeds aangebrachte verbeteringen maar er zijn toch teveel manipulaties nodig zoals jezelf aanbracht om dit te doen werken.
Zou er de mogelijkheid zijn om dit eenvoudiger te doen werken met macro of vbascript?

graag uw standpunt welke zeker wordt gewaardeerd!

Alvast bedankt bij voorbaat.

Mvg
Marc
 
Hallo Marc,

Even een korte reactie via mijn mobiele telefoon...

Of je nu werkt met een macro of niet, het neemt niet weg dat je wel moet weten wanneer je een actie (macro of handmatig) uitvoert. Dit voor de juistheid en de volledigheid van het bestand (en dus de achtliggende administratie).

Hoe check je dat alle bestellingen (inkoop) binnen zijn? Hoe weet je dat alle verkopen zijn ingevoerd? Dit bestand is in mijn ogen een hulpmiddel horende bij een administratie. Of zie ik dat verkeerd? Of draaf ik door? Ik ben zelf financial controller, vandaar dat ik het op deze manier benader.

De procesbeschrijving waar ik het over heb gehad in mijn eerdere bericht is in mijn ogen altijd nodig.

Misschien zijn er andere forum leden die hier anders over denken, maar dat zou mijn aanpak zijn.

Groet Jos
 
Hey dag Jos,

Sorry voor de late reactie maar hop ze is er dan toch :)

Ik begrijp je standpunt en het is de bedoeling dat de macro - vbascript dient te worden uitgevoerd wanneer het zaterdag is !

Ik dacht zo van een waarschuwing op het scherm van opgepast bestelling/verkoop invoeren.

en dat wanneer deze zijn ingevoerd er wordt gekeken of de juiste stockhoeveelheid op punt is adhv de verkoop / bestelling die is ingegeven. en dat dan de macro alles opslaat in een weekbestandje of tabblad ( maar dat gaat vlug uit de hand lopen denk ik (52weken = 52 tabbladen)). klik op de knop en de macro / VBA Script wordt uitgevoerd!

ik denk dat dit de meest eenvoudige werkwijze zal zijn.
En inderdaad de meeste cellen kunnen beschermd worden tegen overschrijven. Corrigeer mij maar ik denk dat er eigenlijk maar één kolom vrij dient te zijn namelijk "Verkoop"
De rest wordt automatisch aangepast.

Graag uw / jullie standpunt.


Alvast bedankt.

Mvg
Marc
 
Hallo Marc,

Ik denk dat ik pas volgende week in staat ben om te reageren. Heel misschien dat ik vandaag nog wat tijd over heb, maar dan weet je het even.

Mvg, Jos
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan