• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tekstformules

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mullie04

Gebruiker
Lid geworden
12 okt 2016
Berichten
14
Hallo

Ik wil een nogal (vind ik) ingewikkelde formule maken om een stuk tekst uit een tekstveld te halen.
in het tekstveld staat telkens een "-" met daarachter initialen. de initialen kunnen 2 of 3 karakters lang zijn en worden voorafgegaan door een spatie.
moeilijkheid bestaat erin dat er elders in de tekst ook soms het "-" teken kan voorkomen.

Excel als voorbeeld als bijlage - bedoeling is dat ik enkel de initialen eruit haal. kan dat als er meerdere keren een "-" voorkomt?
heb comments in de excel zelf ook geplaatst voor meer duiding

Alvast bedankt.
Mullie04
 

Bijlagen

  • Map1.xlsx
    9 KB · Weergaven: 29
Je kunt gebruik maken van die extra spatie voor het streepje
Code:
=ALS($A1="Ja";RECHTS($B1;LENGTE(B1)-VIND.SPEC(" -";$B1)-1);"")
Of zo
Code:
=SUBSTITUEREN(RECHTS(B1;3);"-";"")
 
Laatst bewerkt:
is al een betere oplossing, behalve als bij het eerste '-' ook een spatie ervoor staat... dat kan ook gebeuren
is daar een oplossing voor?

ook: soms staat bij het 2e '-' geen spatie en soms staat daar een spatie achter en soms niet...

ik maak het niet makkelijk natuurlijk, I know...

dank
 
Laatst bewerkt:
Heb je al naar de SUBSTITUEREN-formule in #2 gekeken?
 
Of gebruik tekst naar kolommen.

Want dit lijkt me overdreven:

PHP:
=MID(A1;FIND("~";SUBSTITUTE(A1;"-";"~";LEN(A1)-LEN(SUBSTITUTE(A1;"-";""))))+1;LEN(A1))

en zeker de matrixformule:

PHP:
=MID(A1;MAX((MID(A1;ROW(1:20);1)="-")*ROW(1:20))+1;LEN(A1))
 
Laatst bewerkt:
Brengt allemaal weinig soelaas - tekst naar kolommen lukt niet vlotjes want zit in een volledig geautomatiseerd systeem.
heb het de simpelste oplossing van alles gegeven, ik neem gewoon de 2 rechtse letters en kap de initialen daar af. moet ik enkel in't oog houden dat niemand z'n 2 laatste letters hetzelfde zijn dan een andere...

toch bedankt om mee te zoeken!
Gr, Mullie04
 
Waarom werkt
Code:
=SUBSTITUEREN(RECHTS(B1;3);"-";"")
uit #2 niet?
 
tekst naar kolommen lukt niet vlotjes want zit in een volledig geautomatiseerd systeem

En ik maar denken dat je een Excel bestand geplaatst had....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan