document met randaantekeningen

Status
Niet open voor verdere reacties.

htil

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 sep 2009
Berichten
2.256
Een document met daarin randaantekeningen (Controleren, nieuwe opmerking) wil ik aan een ander laten lezen, maar ZONDER die randaantekeningen. ik weet dat ik die kan verbergen, maar hoe kan ik verhinderen dat een andere lezer doodleuk weer leesbaar maakt?
 
Je kan dat document beveiligen nadat de randaantekeningen zijn verborgen. Zodat andere lezer het recht alléén lezen krijgt en de randaantekeningen niet zichtbaar kan maken.

OF

Je maakt een duplicaat van dat document, vervolgens de randaantekeningen van het duplicaat document verwijderen. Daarna pas beschikbaar stellen.
De origineel document houdt je bij je met de randaantekeningen.
 
in oplossing 1 moet ik dus wel de tekst 'alleen lezen' maken. maar dat betekent dat die lezer niet zelf opmerkingen kan maken bij die tekst. en dat zou wel eens onpraktisch kunnen zijn,

oplossing 2 is een omweg, maar die biedt die mogelijkheid dus wel?

Algemeen: stel je hebt een tekst die je wilt laten becommentariëren door een paar mensen, onafhankelijk van elkaar. ze mogen elkaars opmerkingen dus niet zien. later wil je die samen bekijken. dat is dus niet mogelijk?
 
Een document met daarin randaantekeningen (Controleren, nieuwe opmerking) wil ik aan een ander laten lezen
Je geeft zelf aan dat het de bedoeling is dat een ander het document kan lezen, je hebt het niet over bewerken gehad. Een document beveiligen als ‘formulier’ (Bewerkingen beperken) houdt in dat je het document niet kunt bewerken, alleen de velden die in dat document zitten kun je dan vrij bewerken. Zitten er geen velden in, dan valt er dus niets te bewerken en is het document ‘alleen lezen’. Die modus kun je instellen met wachtwoord, en zonder. In dat laatste geval hou je het wachtwoordveld leeg. Alleen moet de ontvanger dat wel weten. (Ook het wachtwoord trouwens :) ).

Een alternatieve werkwijze zou nog kunnen zijn om het document op te slaan als RTF. Wellicht dat je dan gelijk de opmerkingen kwijt bent. De ontvanger kan dat gewoon in Word openen, maar heeft dan geen opmerkingen. Maar dat zou ik nog even moeten testen voor de zekerheid, is nu nog een ideetje.
 
Algemeen: stel je hebt een tekst die je wilt laten becommentariëren door een paar mensen, onafhankelijk van elkaar. ze mogen elkaars opmerkingen dus niet zien.
Dat is toch een heel ander probleem? Als je een document hebt dat door meerdere personen beoordeeld moet worden, stuur je elk van die personen een eigen kopie. Zij maken daarin hun aantekeningen, en sturen dat terug. Jij voegt ze dan samen. Al kun je ook samenwerken met meerdere personen aan een document. Maar of je dan kunt instellen dat ze alleen hun eigen opmerkingen kunnen zien, vraag ik mij af. Net als wat je nu eigenlijk precies wilt, want ik vind je verhaal een beetje vaag :)
 
je kunt een document ook beveiligd oplaan. kun je dan die beveiliging niet 'op slot doen' zoals bijvoorbeeld bij een pdf?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan