April Creators Update/beeldschermadapater

Status
Niet open voor verdere reacties.

JanvanderStap

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2018
Berichten
23
Beste pc vrienden,
Na de laatste grote April Creators Update heb ik problemen met mijn beeldschermadapaters. In Apparaatbeheer/Beeldschermadapters zag ik tot voor kort m’n interne IntelHP Graphics 630 en de externe NVDIA GeForce GTX 500. Na de laatste grote update van Windows versie 1803, verschijnt ipv. De NVDIA videokaart, Videocontroller (VGA-compatible). Ook word ik in Instellingen-Beeldscherm ineens geconfronteerd met 2 beeldschermen 1. Algemeen niet PnP-beeldscherm (1050 x …) en 2. m’n enige en vaste beeldscherm HP 2311 1920 x 1080.
Kan ik bv. ongestraft de driver in bv. Driver Booster de Videocontroller (VGA-compatible weggooien. En hoe krijg ik de NVIDIA-grafische kaart terug in Apparaatbeheer? Ook krijg ik nu bij het upgraden van de driver van de Intel Graphics 630 de foutmelding: "Het stuurprogramma dat wordt geïnstalleerd is niet gevalideerd voor deze computer".
Is het mogelijk om de April Creators Update ongedaan te maken (KB nummer?)
Wie helpt mij "uit de zorgen"?
Bij voorbaat dank voor het meedenken.
Met vriendelijke groet.
Jan van der Stap
 
Lange Pier,
Dank voor je reactie. Maar hoe verwijder ik de niet PenPmonitor? Waarom lukt het niet om een driverupgrade van Intel Graphics te installeren? En hoe kom ik af van de Videocontroller (VGA-compatible)?
Misschien veel vragen, maar voor mij wel cruciaal. Moet ik wellicht in de BIOS zijn?
Alvast bedankt.
Groet,
Jan van der Stap.
 
Zet de weblink van Speccy hier eens neer, zie m'n sig., we weten nu totaal niets over de gebruikte hardware.
 
https://www.asus.com/nl/Motherboards/Z170-P/HelpDesk_Manual/
Je kunt de onboard video uitzetten, standaard staat die ook uit, toch zelf dan aangezet in de UEFI.
Kijk op pagina 2-30 bij 2.6.3., de iGPU op disabled zetten.

En na een reboot de nVidia driver installeren, dat is nog niet gedaan.

En in apparaatbeheer kun je de niet pnp monitor verwijderen of zo laten, kan geen kwaad.
Haal de software voor de monitor op en installeer die nogmaals.
https://support.hp.com/us-en/drivers/selfservice/hp-pavilion-23-inch-displays/7274717/model/4296901
 
April Creactors Update/Beeldschermadapters

Hallo Lange Pier,
Dank voor je snelle reactie. Ik gebruik de interne videokaart van Intel juist met opzet, omdat deze beter "communiceert" met Pinnacle Studio (ik ben een enthousiast videobewerker), beter dan NVDIA. Het activeren van de NVDIA -kaart als tweede, gebeurt toch in de BIOS?
Mijn grootste probleem zit 'm in Apparaatbeheer-Beeldschermadapters-Videocontroller (VGA-compatble). Deze is na de April Creators Update "binnengeslopen" en ik weet niet hoe deze te verwijderen.
Ik krijg waarschijnlijk mede hierdoor bij het installeren van een upgrade van de Intel grafische kaart thans een foutmelding.Melding Intel upgrade.jpg.
Ik weet niet of jij een idee hebt hoe ik dit kan oplossen.
Als ik de niet PenP monitor uit Apparaatbeheer verwijder, wordt hij opnieuw geïnstalleerd na opstarten. Kan ik bv. de KB 4103721 (April Creators Updage) verwijderen of een herstelpunt maken (als dat lukt) van vóór die tijd?
Ik hoop dat je nog even tijd voor me hebt.
Met vriendelijke groet,
Jan van der STap.
 
1803

Beste mensen,
vanaf versie 1803 wordt niet meer een complete Windows gestuurd maar alleen de gewijzigde componenten. Hierdoor treden soms problemen op doordat oude en nieuwe componenten niet goed aansluiten. Dat zou hier ook het probleem kunnen zijn.
De oplossing is een in-place upgrade met het Media Creation Tool: dan installeer je wel een complete en coherente Windows versie.
 
Hallo Lange Pier,
De monitor hangt aan de onboardvideokaart. Het probleem is dat ik met deze onboardkaart het BIOS niet kan benaderen. Niet met F12, F8, F2 of Esc. Hij start gewoon door naar het bureaublad.
Ik zal een dezer dagen de NVIDIA-kaart eens aansluiten om te kijken of het dan wel lukt. De ervaring leert dat voor mijn intensieve gebruik van Pinnacle Studio de onboard-kaart veel beter en stabieler werkt.
Uiteraard heb ik Intel Driver tool gebruikt. Hij downloadt het upgradebestand, installeert deze en op het laatste moment krijg ik defoutmelding zoals geplaatst in mijn vorige bericht. Er zit dus iets in de weg. De videocontroller?
Hoe kan ik deze verwijderen? Denk jij dat het slim is om de KB van de April Creators Update te verwijderen of het laatste herstelpunt vóór de installatie van de Creators Update terug te zetten?
Groet,
Jan van der STap.
 
April Creataor Update/beeldschermadapters

De problemen, zoals bovenomschreven lijken opgelost. Tijdens de April Creators Update heeft Windows blijkbaar de driver van de externe Nvidia grafische kaart verwijderd. Na een tip, heb ik via de site van Nvidia de meest recente driver gedownload en Apparaaatbeheer/beeldschermadapters geeft nu weer keurig twee grafische kaarten aan: de Intel onboard HD Graphics 630 en de Nvidia GeForce GTX 560.
Ook bij Monitor zie ik nu nog slechts 1 beeldscherm staan, de HP 2311 (de juiste).
Alleen de upgrade van de meest recente Intel driver lukt nog niet (ik krijg de melding "Dit besturingssysteem wordt niet ondersteund). Ik hoop dat dit probleem bij Intel/Windows bekend is.
Allen dank voor het meedenken.
Groet,
Jan van der Stap.
 
Sorry, Lange Pier. Ik had echter jouw zinsnede anders geïnterpreteerd. Maar je hebt helemaal gelijk. Dank tot zover.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan