Sitecom router probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

buick

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 sep 2001
Berichten
2.879
Weer even een klein update-tje voor de geïntresseerden.

Nadat ik de Ip range van de router had veranderd van 192.168.0.1 naar 10.125.250.1 (ook een gereserveerde range voor intern gebruik) , was het probleem weg.
Ik heb om te testen de hub weer teruggeplaatst om te controleren of het daar niet in zat.
Ook met de hub heb ik 3 dagen geen problemen gehad.
(uiteraard is er altijd een kleine kans dat dat toeval is)

Eergisteren heb ik de router weer teruggezet naar 192.168.0.1 (fabriekswaarde) en binnen 2 dagen had ik het probleem weer.

Vervolgens heb ik een packetsniffer geinstalleerd die de helpdesk mij gestuurd had en die met wat filters een paar dagen laten lopen.

Uit de packets blijkt dat er op het @home netwerk (en vooral in mijn regio) veel mensen zitten met routers, die kennelijk niet weten hoe een router te configureren :rolleyes:
Ik zie nl steeds enkele tientallen Routerpakketten vanaf het internet komen (multicast, SSDP, membership report etc)
Al deze pakketten hebben als source IP adres : 192.168.0.1
Hoewel het volgens de geldende RFC's niet mogelijk hoort te zijn dat deze IP adressen over het internet gerouteerd worden, gebeurt dit kennelijk toch. En aangezien mijn router van de fabriek af ook 192.168.0.1 heeft gekregen, komen er IP conflicten.
Vandaar dat veranderen van een IP het probleem, of althans de symptomen, verminderd.

Blijft het feit dat er dus veel mensen zijn die de router zo hebben geconfigureerd dat deze ook zijn interne IP adres naar buiten staat te sturen. Ik vraag mij af hoe ze dat voor elkaar krijgen, tenzij ze natuurlijk het kabelmodem in de LAN poort stoppen ipv de WAN poort :D

Ik heb nu nog steeds 192.168.0.1 staan en zal verder wat pakketten blijven volgen zoals de helpdesk mij verzocht heeft.
Ik heb ze in ieder geval het advies gegeven om de firmware zo aan te passen dat de 192.168.x.x ip adressen op de WAN poort genegeerd worden.

Ik hou jullie op de hoogte hoe het verder gaat ;)

Nico :)
 
Hier even een stukje van de packet-trace voor de geïntresseerden ;)
 

Bijlagen

  • etherreal.jpg
    etherreal.jpg
    57,6 KB · Weergaven: 177
OK, kewl :thumb:

Dus als ik het goed begrijp moet ik de router zo instellen dat hij als gateway op 10.125.250.1 herkent wordt? Toch? Dus dan wordt mijn range 10.125.250.1 t/m 10.125.250.255?

Hopelijk werkt dat, want ik wordt er gek van :confused:

THANKS! :thumb:
 
Ik weet niet of het in jou geval werkt, bij mij helpt het in ieder geval.
Je kunt trouwens elk nummer uit de 10.x.x.x gebruiken hoor :)

Nico
 
Buick, daar veel mensen hier regelmatig vragen hoe een sitecom router geïnstalleerd moet worden, zou het niet leuk zijn, dat jij een stukje handleiding maakt voor tips en handleidingen. Dit zou voor veel een uitkomst zijn.

(Raar toch, dat sommige routers zo naar buiten gaan)
 
Als daar behoefte aan is wil ik mij daar wel over buigen hoor :D

Nico
 
Als je ziet hoe dikwijls een dergelijke vraag is gekomen, denk ik dat de behoefte er is.
Het zou fijn zijn.
 
Ik zal binnenkort even beginnen als helemaal duidelijk is of dit probleem definitief over is.

Wat betreft het probleem is dit denk ik voorlopig mijn laatste update :

Na alle problemen sinds ik de IP range had teruggezet naar 192.168.0.1, heb ik 2 weken geleden de boel weer omgezet naar 10.20.20.1 en sindsdien geen probleem meer gehad.
Ik heb dit doorgegeven aan de support van sitecom maar volgens de mensen daar kon het probleem daar niet inzitten.
Anyway ;) sinds het bij mij vooralsnog de problemen heeft opgelost en de support ook geen suggesties kon geven waar het verder aan kon liggen hou ik het hier voorlopig bij. Mocht het probleem zich ooit weer voordoen dan laat ik dat weten.
Misschien handig als andere mensen een dergelijke ervaring hebben dat ze dan ook even kunnen laten weten of dit helpt zodat dit in een eventueel te maken FAQ/installatiehandleiding voor de sitecom meegenomen kan worden .

Nico :)

Btw wat betreft het naar buiten gaan van 192.168.0.1 vernam ik van @home dat sommige Docsis modems met ingebouwde router, dit ook kunnen doen. (is niet netjes maar ja ;) )
 
Troubels @Home

Kijk hier eens, daar staat veel info. Misschien ook voor andere een gebruikers een oplossing.
 
Router

Ik zal binnenkort even beginnen als helemaal duidelijk is of dit probleem definitief over is.

Wat betreft het probleem is dit denk ik voorlopig mijn laatste update :

Na alle problemen sinds ik de IP range had teruggezet naar 192.168.0.1, heb ik 2 weken geleden de boel weer omgezet naar 10.20.20.1 en sindsdien geen probleem meer gehad.
Ik heb dit doorgegeven aan de support van sitecom maar volgens de mensen daar kon het probleem daar niet inzitten.
Anyway ;) sinds het bij mij vooralsnog de problemen heeft opgelost en de support ook geen suggesties kon geven waar het verder aan kon liggen hou ik het hier voorlopig bij. Mocht het probleem zich ooit weer voordoen dan laat ik dat weten.
Misschien handig als andere mensen een dergelijke ervaring hebben dat ze dan ook even kunnen laten weten of dit helpt zodat dit in een eventueel te maken FAQ/installatiehandleiding voor de sitecom meegenomen kan worden .

Nico :)

Btw wat betreft het naar buiten gaan van 192.168.0.1 vernam ik van @home dat sommige Docsis modems met ingebouwde router, dit ook kunnen doen. (is niet netjes maar ja ;) )



Hallo,

Ik heb afgelopen donderdag een router van 54G van Sitecom aangeschaft.
Als ik hem aansluit doet die het.
Als ik het internetsnoer erin doe, doet die niks.
Als ik de draadloze internetverbinding inschakel krijg ik:

Status; Verbonden.
Signaalsterkte ; Uitstekend.

Maar hij opent geen enkele internetpagina.
Dan krijg ik de melding 'Kan de pagina niet weergeven' in beeld.

Iemand een idee wat ik hier aan kan doen?

Rinske
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan