• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

celkleuren verhuizen niet mee naar migratie nieuw jaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alone

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2020
Berichten
6
Beste forumleden,bij deze een goed en vooral gezond 2020!

Mijn vraag:
Betreft een zelfgemaakte kalender in Excel 2003.
Mijn kennis van Excel is zeer beperkt,maar door experimenteren ben ik steeds een stapje verder gekomen.

Bij migratie naar het nieuwe jaar corresponderen alle dagen van de week netjes met de bijbehorende datum.
Dit doe ik door op cel B2 (zie afbeelding) te klikken en in de formulebalk 2019 in 2020 te veranderen en op ENTER te klikken.

Het probleem is nu dat de gekleurde cellen waar de zaterdagen en zondagen in staan,op hun oude posities blijven staan en dus niet meer kloppen.
Ook de maand aanduidingen verderop lopen niet meer gelijk met de nieuwe maand.

Op internet kom je van alles tegen,maar niets waar ik in dit geval iets mee kan.
Vandaar mijn post hier.


Kan iemand hier iets mee?
Alvast hartelijk!

MVG,
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hetzelfde gewenst :)
Je kan beter je document plaatsen, aan die plaatjes hebben we niets.
 
Ik dacht dat mijn uitleg met afbeeldingen genoeg was om het probleem duidelijk te maken...
Zelf vermoed ik dat het iets met Voorwaardelijke Opmaak te maken heeft.
Mijn document plaatsen? Is dat het Excel-bestand zelf?
 
Om het nieuwe jaar maar even goed te beginnen hier een voorbeeld bestandje hoe je het zou kunnen oplossen.
 

Bijlagen

  • Book1 Alone.xlsm
    19,3 KB · Weergaven: 35
Hallo popipipo,de weekenden hebben idd de juiste kleuren.
Ik heb het Kalender-bestandje in de bijlage gedaan,ik hoop dat ik het goed gedaan heb want mijn screenshots zijn nu weg lijkt wel.
 

Bijlagen

  • Kalender-Agenda 2019.xls
    60 KB · Weergaven: 31
Je hebt ook geen voorwaardelijke opmaak in het bestand staan.
 
Het bestandje iets aangepast.

mod edit: Bestand op verzoek verwijderd
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Alone, het bestandje bijvoegen is goed gegaan.

Ik heb een voorwaardelijke opmaak toegevoegd zodat op basis van de weekdag de kleur van de cel bepaald kan worden.

de kern van de vo-formule is dat je via de functie =WEEKDAG($B2;2)>5 als VO formule kunt zorgen dat de zaterdag (dag 6) en zondag (dag 7) grijs worden gemaakt.

Ik weet niet zeker of jij die formule ook kan zien omdat in excel 2003 Voorwaardelijke opmaak nog anders werkte.
mocht je mijn formule niet zien dan moet je het zelf even die weekdag functie in VO instellen met behulp van deze instructie
https://www.excelfunctions.net/conditional-formatting-excel-2003.html
 

Bijlagen

  • Copy of Kalender-Agenda 2019.xls
    60 KB · Weergaven: 25
Hallo roeljongman,

De voorwaardelijke opmaak heeft zijn werk prima gedaan!
Het is precies zoals het zijn moet.
En de formule is gewoon zichtbaar in mijn Excel 2003 programma.
Ook bij de opvolgende jaren blijft alles zoals het moet zijn. (Dit doe ik dus weer door op cel B2 te klikken en in de formulebalk het jaartal te veranderen en op ENTER te klikken)

De maand aanduidingen die in het jaar 2020 vanaf maart niet meer begint bij de 1e van de maand,doet dit wel weer bij 2021,2022,2023 - 2025 enz.
En bij 2024 weer dezelfde afwijking als bij 2020.
Zou dit met de schrikkeljaren te maken kunnen hebben?

Een mooi stukje werk!
Super bedankt!

MVG,

Copy of Kalender-Agenda 2019  -  Voorwaardelijke Opmaak is normaal  zichtbaar.jpg
 
Laatst bewerkt:
@ alone
Inderdaad het verkeerde bestandje geplaatst.

hier het juiste bestand.
 

Bijlagen

  • Kalender-Agenda 2019 2020.xls
    60,5 KB · Weergaven: 21
Hallo popipipo,

Dank je wel,het "schrikkeljaarbug" is nu ook gefixt!

Graag wil ik iedereen bedanken voor alle input.
Het probleem is nu opgelost en zal dit ook in deze topic aanvinken.

MVG,
Alone
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan