• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

valideren probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

wall-o-flesh

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2006
Heb volgende probleem:

Ik ben bezig met het maken van een klein "programmaatje" waarbij je een datum invoert en die daarna (in de cel eronder +21 dagen gedaan wordt)
Nu, die 2de datum mag niet in het weekend of op een vakantiedag vallen en hiervoor heb ik een 2de werkblad genormen met alle vakantiedagen en weekends op.

Nu heb ik al data valideren gedaan en er voor gezorgt dat die datums nooit in die cel komen. ma ik wil daarbij nog dat als die datum er niet in mag komen da em dan naar de volgende datum gaat die er wel in mag komen maar hier vind ik nix op.

indien iemand het probleem ni snapt zal ik proberen het anders te formuleren

een bijkomend probleem daarbij: Om de ingevoerde datum + 21 te doen gebruik ik een formule: =(F13 + 21) en wordt dat dus niet gezien als een datum zoals op het 2de werkblad en wordt die datum dus wel toegelaten ook al staat hij in die lijst met de datums die niet mogen. :S

grtz, wall-o-flesh

Ik begrijp het wel ongeveer maar een concreet Excelletje zou toch handig zijn.

(Hoop dat het erin staat)

Heb aantal dingen verwijderd die je niet nodig hebt want bestand komt van 7 MB

Bijlagen

Wall-o-Flesh

deze formule doet het:

Code:
=ALS(ISFOUT(VERGELIJKEN(F13+21;Kalender!A2:A183;0));INDEX(Kalender!A2:A183;AANTAL.ALS(Kalender!A2:A183;"<"&F13+21)+1);F13+21)

LIjkt een beetje omslachtig maar op zich niet zo moeilijk om te begrijpen.

Wat betreft de namen die je gedefinieerd hebt:

kalender heb je hier niet meer voor nodig. Kan dus gedeleted worden als je het niet meer ergens anders nodig hebt.

Trouwens de hele 2de kolom kan weg, of het nu een weekend of vrijaf is maakt in principe toch niets uit.

De eerste kolom kan je evt. een naam geven. Het vereenvoudigt de formule hierboven een beetje.

Lukt het?

Wigi

lijkt toch niet te werken: hij blijft nog steeds datums nemen die in de lijst staan die niet mogen.:confused:

werkte het bij jou??? anders kun je misschien dat excelletje is doorsturen?

Laatst bewerkt:
wall-o-flesh zei:
lijkt toch niet te werken: hij blijft nog steeds datums nemen die in de lijst staan die niet mogen.:confused:

werkte het bij jou??? anders kun je misschien dat excelletje is doorsturen?
Wall-o-Flesh

Sorry, ik heb een foutje gemaakt. Ik zie al wat het probleem is. Ik probeer zsm een werkende oplossing te leveren.

LucB zei:
Wall-o-Flesh,

Hoe werkt deze.

werkt goed maar hij kan maar tot max +24 dagen doen als ik niet verkeerd ben???
dus stel ik ontleen een boek 2 weken voor de paasvakantie. hij doet + 21 en komt in het midde van de paasvakantie uit. en dan geraakt hij niet voorbij de paasvakantie wegens die max 24.:confused:

Hier is de oplossing, al was het best wel moeilijk als je alleen formules kan gebruiken (daar ging ik van uit). Ik gebruikte:

Code:
=$F$13+21+ALS(ISFOUT(VERGELIJKEN($F$13+21;datums;0));0;SOMPRODUCT(1*((datums-($F$13+21)-ABS(VERGELIJKEN($F$13+21;datums;0)-VERGELIJKEN(datums;datums;0)))=0)))

Probeer de formule best niet te doorgronden, kan wel eens lastig worden... :thumb:

De range 'datums' is de eerste kolom uit het laatste tabblad.

Succes ermee

Wigi

Laatst bewerkt:
miss nog 1 klein vraagske ma hoeft ni persé

hoe kan ik er voor zorgen dat boeken die in de laatste drie weken ontleend worden voor de grote vakantie binnengebracht worden? en dus ni erekent wordt tot na de grote vakantie

en dit hoeft niet als ge niet wilt dit is gewoon een klein extraatje voor in dat programaatje

Gebruik

Code:
=ALS(EN(F13>Kalender!$A$76-22;F13<Kalender!A76);Kalender!A76-1;$F$13+21+ALS(ISFOUT(VERGELIJKEN($F$13+21;datums;0));0;SOMPRODUCT(1*((datums-($F$13+21)-ABS(VERGELIJKEN($F$13+21;datums;0)-VERGELIJKEN(datums;datums;0)))=0))))

Het was wel juist daarstraks, maar de formule blijkt te lang te zijn voor weergave hier. Als ik in het Aanpassen scherm zit staat het er wel perfect :o Dan maar in 3 stukken, stuk 1 is het begin, dan een kleiner dan teken en dan het laatste stuk. Geen spaties tussen de stukken.

=ALS(EN($F$13>Kalender!$A$76-22;$F$13

<

Kalender!$A$76);Kalender!$A$76-1;$F$13+21+ALS(ISFOUT(VERGELIJKEN($F$13+21;datums;0));0;SOMPRODUCT(1*((datums-($F$13+21)-ABS(VERGELIJKEN($F$13+21;datums;0)-VERGELIJKEN(datums;datums;0)))=0))))

Of zie in bijlage.

Trouwens cel F13 moet zijn =VANDAAG() en niet =NU()

Wigi

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan